Hej,

Då har jag hittat mitt drömhus som ska fungera som en verktygsbod. Jag funderar på placera boden på 6st markskruv och på markskruven fördelar jag ut plank två tum nio bör räcka. Boden mäter 4,9 x 3,7m och väger ca 1,5 ton.

Frågor

* Vad tror ni om att använda markskruv tex. stavrex? Jag tror att varje skruv klarar väl ca 5 ton?
* Räcker det med 6st?
* Är måtten på planken för överdrivna?
* Ska jag använda något annat än plank?

Boden: https://www.klaravik.se/auktion/produkt/2674949-televerksbod/


https://www.bygghemma.se/golv-och-v...Zk1LNbh_vYghK3KKXmdTJjEpnFTdZHSRoCZdEQAvD_BwE
 
RoTe
Varför markskruv?
 
  • Gilla
Cefalon
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför markskruv?
Det blir väl enklast så?
 
RoTe
Cefalon Cefalon skrev:
Det blir väl enklast så?
Nej enklast är väl att ställa den på lecablock samt ev plattor? Eller liknande stenmaterial.
 
  • Gilla
Cefalon och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Cefalon Cefalon skrev:
Det blir väl enklast så?
Svårt att sia om rostskyddet på markskruv .
Leca block lär inte rosta bort plus de släpper igenom väta / fukt .
Perfekt att ställa virke mot .
 
  • Gilla
Cefalon
  • Laddar…
Nissens
Cefalon Cefalon skrev:
Hej,

Då har jag hittat mitt drömhus som ska fungera som en verktygsbod. Jag funderar på placera boden på 6st markskruv och på markskruven fördelar jag ut plank två tum nio bör räcka. Boden mäter 4,9 x 3,7m och väger ca 1,5 ton.

Frågor

* Vad tror ni om att använda markskruv tex. stavrex? Jag tror att varje skruv klarar väl ca 5 ton?
* Räcker det med 6st?
* Är måtten på planken för överdrivna?
* Ska jag använda något annat än plank?

Boden: [länk]


[länk] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gclid=CjwKCAjwx8nCBhAwEiwA_z__00hnT7xNjOrVbVv8XtvnqmZk1LNbh_vYghK3KKXmdTJjEpnFTdZHSRoCZdEQAvD_BwE
Markskruv rör sig med marken den är skruvad i. Och det vill man ju inte.

Jag hade definitivt inte använt något annat än plintar som sätts till frostfritt djup. De står still.
 
  • Gilla
Cefalon
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej enklast är väl att ställa den på lecablock samt ev plattor? Eller liknande stenmaterial.
Jag håller med! Det blir enklare och säkerligen tillräckligt bra med lekasten. Ev. lite småsten undertill / makadam eller liknande. Det är ganska våt mark på vårkanten när snön smällt där boden ska stå.
 
Tomture61
Cefalon Cefalon skrev:
Jag håller med! Det blir enklare och säkerligen tillräckligt bra med lekasten. Ev. lite småsten undertill / makadam eller liknande. Det är ganska våt mark på vårkanten när snön smällt där boden ska stå.
Min yttertrapp i trä rör sig med årstiderna , står delvis på stenplattor (i framkant)
Tjälen gör att jorden undertill höjs ngt .
Bäst är betong plintar som grävs ned .
Äger själv en jordborr (manuell) med 150 mm vidd , man häller i betong + armeringsjärn i borrhålet 👍
 
Nissens
Cefalon Cefalon skrev:
Jag håller med! Det blir enklare och säkerligen tillräckligt bra med lekasten. Ev. lite småsten undertill / makadam eller liknande. Det är ganska våt mark på vårkanten när snön smällt där boden ska stå.
Enklare är det definitivt, men tillräckligt bra är tveksamt speciellt om det är blöt mark som fryser på vintrarna. Då lär det sätta sig med plattor eller skruv.
 
Det ör inte mycket mer jobb att borra hål och fylla med betong än att skruva ner skruv och kostnaden för skruven lär inte vara mycket lägre än för grovbetong. Har man en jordborr hemma kan man lika gärna göra en enkel stenkista för att hantera vatten på en gång så slipper man tänka på det senare.
 
  • Gilla
Cefalon
  • Laddar…
Tack alla för svar.

Jag har funderat och kommit fram till att betongplintar som grävs ner på frostfritt djup bör vara den bästa modellen. Under plinten lägger jag makadam.

Se bif. skiss som jag tänker mig att det ska byggas. För detta behöver jag

* Reglar 45x145 mm totalt 40m
* Betongplint 9st 3" för 145mm misstänker jag?
* Balksko 135mm totalt 20st

Totalt 3412kr på byggmax

+ En släpkärra markduk dels i hålen med även under boden och en markduk.
 
Cirklarna är betongplintar
 
  • Ritning med mått på 4,9 x 3,7 meter med cirklar markerade som betongplintar i ett rutmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe RoTe skrev:
Varför markskruv?
Tack för alla bra tips. Så här blev resultatet
 
  • Grundläggning av ett byggprojekt på gräsmatta med murblock, grusfyllning och träbjälkar, omgivna av träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass visar att ytan är i våg över träbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grund av lättbetongblock lades samman i en rektangulär form, omgiven av grus och gräs, med ett måttband liggande på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för byggprojekt med marksten och grus, omgärdat av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd kranbil flyttar en röd byggnad på en solig dag, arbetare i gula byxor övervakar processen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lyft av en röd stuga med vit dörr från en lastbil i en grönskande trädgård med träd och en lada i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött skjul med vit dörr på gräsplan, omgiven av träd och en vit plaststol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd fasad på ett hus med ny grusad grund och grön gräsmatta runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med beige väggar, en ventilationsfläkt, en stol och ett proppskåp på vänstra väggen. Resultatet av ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.