9 195 läst ·
93 svar
9k läst
93 svar
Verisure eller eget larm eller annat?
Det är därför som vi har Ajax, uppkopplat brandlarm med egen UPS och övergång till 4G om Wi-Fi försvinner. Jag hade säkert kunna byggt motsvarande med vårt openHAB-system, och har delvis gjort det, men har valt att ha två system för att det viktiga verkligen ska vara driftsäkert.mexitegel skrev:
Det finnns väsentliga skillnader på hur ett hemauomationssystem och ett larmsystem är uppbyggda. Det bör man ha i åtanke innan man väljer. Gäller det inbrottslarm och definitivt om det gäller brand så behöver man beakta sabotageövervakning, reservkraft, övervakade sektioner och definierat beteende när något går fel. Här har tex larm från t.ex DSC eller Ajax allt sådant färdigt och de är extremt pålitliga, baserat på standarder i branschen.
Vi har under mer än 15 år haft exakt noll problem eller behövt lägga tid på underhåll. Sådana system är helt enkelt extremt driftsäkra - just på grund av sin uppbyggnad. Inte fancy - men fyller sin funktion över tid.
Man kan absolut bygga larmfunktioner i ett hemautionstionssystem men det kommer aldrig bli lika robust. Däremot kompletterar de varandra väldigt bra .
Precis som för @13th Marine så är vårt syfte med hemlarm att veta om någon obehörig har varit inne i huset eller är inne. Jag tror inte att ett hemlarm varken hindrar eller avskräcker, vilket även oberoende studier och statistik pekar mot.
Risken för det är nog försvinnande liten men visst. Dom klarar sig nog ändå även om det skulle hända tänker jag. (Har 2 barn)13th Marine skrev:
Du har helt rätt i sak.mexitegel skrev:
Det finnns väsentliga skillnader på hur ett hemauomationssystem och ett larmsystem är uppbyggda. Det bör man ha i åtanke innan man väljer. Gäller det inbrottslarm och definitivt om det gäller brand så behöver man beakta sabotageövervakning, reservkraft, övervakade sektioner och definierat beteende när något går fel. Här har tex larm från t.ex DSC eller Ajax allt sådant färdigt och de är extremt pålitliga, baserat på standarder i branschen.
Vi har under mer än 15 år haft exakt noll problem eller behövt lägga tid på underhåll. Sådana system är helt enkelt extremt driftsäkra - just på grund av sin uppbyggnad. Inte fancy - men fyller sin funktion över tid.
Man kan absolut bygga larmfunktioner i ett hemautionstionssystem men det kommer aldrig bli lika robust. Däremot kompletterar de varandra väldigt bra .
Dock är jag inte så paranoid att jag behöver allt det.
Har reservkraft och failover på internetanslutningen (men mest på grund av att jag jobbar mycket hemifrån).
Om Homeyn går "offline" så får jag en notis i mobilen efter någon minut.
Mitt syfte med systemet är att ha någorlunda koll på huset med dess tillbyggnader både när jag hemma och borta.
Så, jag tycker att man ska ta sig en funderare över vilket syfte man har med sitt systemval, och skissa upp en kravspec och ställa den mot den mängd pengar man är villig att spendera.
Sedan får man se om man hamnar i uppkopplat larm från någon operatör, ett helt eget system, en kombination eller kanske bara några sammankopplade brandvarnare från detaljhandeln.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 141 inlägg
Ofast hinner väktarna inte fram i tid. Enda fördelen är att man kan få rutan temporärt lagad. Och jo det finns väktare som faktiskt agerar men det du säger stämmer delvis, väktare har bara rapporteringskyldighet, ingen skyldighet att ingripa. Men nej, generellt sett är det pengar i sjön.Smv440 skrev:
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 141 inlägg
Kommer ihåg när jag var iväg på semester och verisure ringde om att en sensor troligtvis falsklarmade.
De var högst motvilliga att skicka en väktare för att kolla.
De var högst motvilliga att skicka en väktare för att kolla.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 668 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 668 inlägg
Min mor hade Verisure i ett antal år.13th Marine skrev:
Hennes granne hade också Verisure och när en rökdetektor larmade hos grannen så ringde Verisure till min mor på närmare 80år å frågade om hon kunde kila över å kolla läget...
Det visade sig att det var en hantverkare där å grejade som löste ut detektorn.
När Verisure skulle byta huvudenhet( med 4G) så ville de ha runt 4000:- men då tröttnade hon på Verisure å deras prishöjningar då å då.
Nu har hon larm från LF istället.
Det var billigare iaf men har inte någon koll på vad det kostar, huvudsaken är att hon känner sig trygg och så har jag appen i min telefon så jag kan se när hon larmar av å på eller utlöst larm.
Själv har jag ett helt knippe med kameror och sensorer från TP-Link. (Tapo).
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 141 inlägg
WTF...Patrik440 skrev:
Min mor hade Verisure i ett antal år.
Hennes granne hade också Verisure och när en rökdetektor larmade hos grannen så ringde Verisure till min mor på närmare 80år å frågade om hon kunde kila över å kolla läget...
Det visade sig att det var en hantverkare där å grejade som löste ut detektorn.
När Verisure skulle byta huvudenhet( med 4G) så ville de ha runt 4000:- men då tröttnade hon på Verisure å deras prishöjningar då å då.
Nu har hon larm från LF istället.
Det var billigare iaf men har inte någon koll på vad det kostar, huvudsaken är att hon känner sig trygg och så har jag appen i min telefon så jag kan se när hon larmar av å på eller utlöst larm.
Själv har jag ett helt knippe med kameror och sensorer från TP-Link. (Tapo).
Vi hade ett äldre larm som bara tekniker kunde byta batteri på, det verkade som att när dendär deckaren falsklarmade så går larmet i något mer aktivt läge, och efter en närmare en vecka i det så sög det ut batterier i flera enheter.
Deras tekniker ville ha 5000kr för jobbet att byta batterier, plus kostnaden för batterierna...
Då tackade vi nej och köpte Ajax-larmet.
Måste säga att verisure aldrig har varit så snabba att skicka ut någon som när vi sa upp det, de kom redan dagen efter och skrapade ner etiketterna (limresterna fick jag ta hand om själv).
Jag har haft fristående larm utan några abonnemang och tänker skaffa det igen. Vid larm får jag och anhöriga meddelande om det. Vid behov lägger man tex in en granne som är hemma vid en längre resa tex.T TobiasK233 skrev:Hej
Jag har idag verisure med kameror, fönsterbrytare, rökdetektorer , vattenlarm, 2st yale doorman kopplade. kamerorna är gamla men det stör mig inte. Det jag värdesätter mest är vattenlarm och rökdetektorer , när jag brände i ugnen och råka starta brandlarmet så ringde de upp inom en minut, just det känns bra om det börjar brinna när man sover eller inte är hemma, samma med vattenlarm. Jag betalar 550kr/månad och det skaver ändå måste jag säga, tanken på att lägga 5000kr på ett eget larm har ju slagit mig, man skulle spara in det på ett år.
Bor i villa så det är tre rökdetektorer, fyra vattenlarm, fyra kameror och en rörelsedetektor + lite dörr och fönsterbrytare.
Jag har tittat på Eufy som har motsvarande produkter, sen tror jag definitivt inte att de är samma kvalite som Verisures produkter för de är verklige bra och fungerar alltid.
Verisure är ju verkligen tryggt så jag har inte ännu kunnat ta steget utan velar.
Vad har ni och hur har ni resonerat?
Så, det systemet jag har är utdaterat nu så jag tänker hitta något motsvarande igen. Känns rätt onödigt att betala dyra pengar för ett abonnemang faktiskt.
Hade ett larm från Sector i över 10år.
När det installerades så lovade säljaren att framtida uppdatering och batteribyten skulle ske kostnadsfritt.
Månadsavgiften steg sakta varje år och var till slut över 600kr/månad.
Mitt larm var två sektioner med hus och garage.
Plötsligt en dag gick inte garaget att larm på utan att huset också blev på larmat.
Tar ut en tekniker som kopplar upp sig och återställer, går fortfarandet inte att larma på garaget separat.
Teknikern rekommenderar att vi byter larmcentral och manöverpanelerna
"Kommer kosta 2800kr samt vi rekommenderar att vi rekommenderar nya kameror för 1500kr/st"
Sa nej tack och ber återkomma.
Säger istället upp larmet. Plötsligt kunde jag få dom nya grejorna gratis och en månadsavgift på 350kr istället.
Valde ändå att avsluta.
När det installerades så lovade säljaren att framtida uppdatering och batteribyten skulle ske kostnadsfritt.
Månadsavgiften steg sakta varje år och var till slut över 600kr/månad.
Mitt larm var två sektioner med hus och garage.
Plötsligt en dag gick inte garaget att larm på utan att huset också blev på larmat.
Tar ut en tekniker som kopplar upp sig och återställer, går fortfarandet inte att larma på garaget separat.
Teknikern rekommenderar att vi byter larmcentral och manöverpanelerna
"Kommer kosta 2800kr samt vi rekommenderar att vi rekommenderar nya kameror för 1500kr/st"
Sa nej tack och ber återkomma.
Säger istället upp larmet. Plötsligt kunde jag få dom nya grejorna gratis och en månadsavgift på 350kr istället.
Valde ändå att avsluta.
Grattis, oss sket de i, trots att de hade sagt att de skulle komma och plocka ner skiten. Jag plockade själv ner grejerna för att kunna sätta upp Ajax-prylar och etiketterna har jag fortfarande inte brytt mig om att ta i tu med. En osmidig säljare, alltså en sådan som bara maler på, ringde efter ett halvår och försökte få tillbaka oss. Jag frågade vad jag skulle göra med deras grejer och fick till svar att jag skulle spara dem tills kundtjänst hör av sig, det var ett halvår sedan...13th Marine skrev:
Vad är der för Ajax system du skaffade?A Alikzus skrev:Grattis, oss sket de i, trots att de hade sagt att de skulle komma och plocka ner skiten. Jag plockade själv ner grejerna för att kunna sätta upp Ajax-prylar och etiketterna har jag fortfarande inte brytt mig om att ta i tu med. En osmidig säljare, alltså en sådan som bara maler på, ringde efter ett halvår och försökte få tillbaka oss. Jag frågade vad jag skulle göra med deras grejer och fick till svar att jag skulle spara dem tills kundtjänst hör av sig, det var ett halvår sedan...
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 793 inlägg
Deras trådlösa som man kan installera på egen hand. Började med centralenheten som har 4G, Wi-Fi och Ethernet samt branddetektorer (fler än vi hade med Verisure). Och byggde sedan på med manöverpanel och dörr-/fönstersensorer när det var Black Week.Nissens skrev: