10 610 läst ·
110 svar
11k läst
110 svar
Verisure eller eget larm eller annat?
Nu har jag inte läst regelverk mm gällande tillverkning/certifiering av brandvarnare, så det kan eventuellt stå något där som säger att tillverkaren måste ange tillverkningsdatum/livslängd.F Fideliox skrev:
Det är inte bara tillverkarna som anger bytesintervall på brandvarnare för bostäder utan även (vissa?) kommuner och (vissa?) räddningstjänster, tex,
https://sandviken.se/kommunochpolit...nbrandvarnareforokadsakerhethemmet.35919.html
https://www.storstockholm.brand.se/kunskapsartiklar/brandvarnare/
Men varken brandskyddsföreningen eller MCF anger något bytesintervall,
https://www.brandskyddsforeningen.se/nyheter/fler-behover-testa-sin-brandvarnare/
https://www.mcf.se/sv/rad-till-priv.../brandskyddsutrustning-i-hemmet/brandvarnare/
Tack.D DanielSt81 skrev:Jag köpte X-Sense XS0B-MR. Finns olika paket. Köpte 6 brandvarnare + basstation.
Tror att det finns på Amazon Sverige dock inte på X-Sense egna internationella hemsida. Tror att röstfunktionen för den modellen är bara tyska och därför säljs den på deras tyska hemsida. Går att beställa även därifrån till Sverige. Finns dock en hel del andra brandvarnare från dom. Och även kombinerad CO/brand.
Ska kika på det.
Tänker mig ett system där jag även köper deras vattenlarm, så får hon "allt i ett" lösning.
Ser att dom faktiskt har en variant på sin sida, XS0D-MR, ett 6-pack med basstation för 155EUR.
Det är nersatt till 116 EUR. Tror den enda skillnaden är att den inte har någon röst. Annars är det nog lika bra.Hannuse skrev:
Tack för input.
Det blev ett 4-pack brandvarnare med basstation, 2 vattenvarnare och 3 tempsensorer.
Totalt ca 2500kr.
Sedan kan man ju bygga på med fler finesser om man vill med rörelsedetektorer och dörr/fönsterkontakter, men det är ingenting för henne just nu.
Blir kul att testa detta system på riktigt.
Det blev ett 4-pack brandvarnare med basstation, 2 vattenvarnare och 3 tempsensorer.
Totalt ca 2500kr.
Sedan kan man ju bygga på med fler finesser om man vill med rörelsedetektorer och dörr/fönsterkontakter, men det är ingenting för henne just nu.
Blir kul att testa detta system på riktigt.
Återkopplar här efter att jag ikväll har packat upp allting, och kört igång det "på bänken", tillsammans med det mobila bredband från Telenor som har anlänt.
Så nu kan jag bara åka iväg och installera det i dotterns hus, allting är "up and running".
Men riktigt imponerad av enkelheten och finessrikedomen, vilket bra system för den som inte vill ha ett "smart hem" men ändå koll på vattenläckor, temperaturer och ett brandlarm.
Nu har jag inte någon längre erfarenhet, men om det rullar på så fyller det säker mångas kravlistor.
Försiktigt positiv i alla fall!
Så nu kan jag bara åka iväg och installera det i dotterns hus, allting är "up and running".
Men riktigt imponerad av enkelheten och finessrikedomen, vilket bra system för den som inte vill ha ett "smart hem" men ändå koll på vattenläckor, temperaturer och ett brandlarm.
Nu har jag inte någon längre erfarenhet, men om det rullar på så fyller det säker mångas kravlistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du och dottern kommer nog vara nöjd med systemet. Är bra grejor. Har aldrig haft något problem.Hannuse skrev:
Återkopplar här efter att jag ikväll har packat upp allting, och kört igång det "på bänken", tillsammans med det mobila bredband från Telenor som har anlänt.
[bild]
Liten uppdatering från teknikhörnan angående X-Sense! 🙃
Har provat räckvidden på temperaturgivarna, och hittils är jag grymt imponerad måsta jag säga.
Att det är 868MHz tänkte jag skulle vara bra för räckvidden, men det här var verkligen positivt.
Satte en givare i det uthus som jag har längst bort, det var 58 meter och inga problem.
Då satte jag en givare där jag har min vattenbrunn, dit är det 110 meter och sikten syms av garaget och en skogsremsa, men inga problem
Tog den givaren med mig ner till brevlådan, och dit är det 190 meter, och bara några få träd på vägen - men det fungerar!
Nu har jag bara testat systemet i några dagar, men är det stabilt, då är det ju faktiskt helt otroligt bra tycker jag.
Inga specialbatterier heller i tempgivarna, utan vanliga AAA.
Fan, måste nästan slå upp en liten whiskey!
Har provat räckvidden på temperaturgivarna, och hittils är jag grymt imponerad måsta jag säga.
Att det är 868MHz tänkte jag skulle vara bra för räckvidden, men det här var verkligen positivt.
Satte en givare i det uthus som jag har längst bort, det var 58 meter och inga problem.
Då satte jag en givare där jag har min vattenbrunn, dit är det 110 meter och sikten syms av garaget och en skogsremsa, men inga problem
Tog den givaren med mig ner till brevlådan, och dit är det 190 meter, och bara några få träd på vägen - men det fungerar!
Nu har jag bara testat systemet i några dagar, men är det stabilt, då är det ju faktiskt helt otroligt bra tycker jag.
Inga specialbatterier heller i tempgivarna, utan vanliga AAA.
Fan, måste nästan slå upp en liten whiskey!
Redigerat:
Nej, jag kör ju Homey (tyvärr 🙃 )C cpalm skrev:
Tänkte att jag ska prova den integrationen nu (Homey), även om systemet ska lyftas över till dotterns hus till veckan.
Men om jag kan provköra integrationen, och det faller väl ut, då vettetusan om man kanske ska uppdatera lite även hemma.
Inomhus har det inte varit några problem, men har inte kört skarpt test av brandvarnare ännu, mest provat tempgivarna, så kan inte ge ett kvalitativt utlåtande för alla delar ännu.
Hos mig gick brandlarmet en gång. Man vill inte vara inomhus när den tjuter kan jag säga. Alla brandvarnare samt basstationen gick igång. Smidigt att man kan stänga av i mobilen direkt.Hannuse skrev:
Nej, jag kör ju Homey (tyvärr 🙃 )
Tänkte att jag ska prova den integrationen nu (Homey), även om systemet ska lyftas över till dotterns hus till veckan.
Men om jag kan provköra integrationen, och det faller väl ut, då vettetusan om man kanske ska uppdatera lite även hemma.
Inomhus har det inte varit några problem, men har inte kört skarpt test av brandvarnare ännu, mest provat tempgivarna, så kan inte ge ett kvalitativt utlåtande för alla delar ännu.
Nu har jag testat integrationen över natten mot Homey, och det verkar fungera bra.C cpalm skrev:
Väldigt nöjd med det.
https://www.x-sense.com/blogs/tips/...79A3D76IRvMri1vDzPL1UIt3Y5tEav3BDrQKeaV9Kcc23C cpalm skrev:
Här går det att läsa vilka enheter som funkar med HA.
Hos mig gick också larmet en gång. Häller med om dina erfarenheter utom det sista : Stänga av i mobilen!D DanielSt81 skrev:
Jag kunde inte se vilken enhet som larmade och inte stänga av heller, Varför? Jo jag hade inte varit inne i appen på ett tag och blivit utloggad! I och för sig inte larmets utan snarare mobilens fel, inte så kul att logga in med lösenord då larmet skriker!
Men det går för min del i alla fall att stänga av larmet på basstationen. Kan dock bero på vilken variant man har, det vet jag inte. Sen eftersom brandvarnare hos mig säger vilket rum så är det enklare att identifiera vilken enhet.M Mattan01 skrev:Hos mig gick också larmet en gång. Häller med om dina erfarenheter utom det sista : Stänga av i mobilen!
Jag kunde inte se vilken enhet som larmade och inte stänga av heller, Varför? Jo jag hade inte varit inne i appen på ett tag och blivit utloggad! I och för sig inte larmets utan snarare mobilens fel, inte så kul att logga in med lösenord då larmet skriker!
Men förstår att din situation inte var så kul. Det blir ju panik när det tjuter. Mest för att det låter så fruktansvärt högt att man nästan får hörselskador.