Hej

Jag har idag verisure med kameror, fönsterbrytare, rökdetektorer , vattenlarm, 2st yale doorman kopplade. kamerorna är gamla men det stör mig inte. Det jag värdesätter mest är vattenlarm och rökdetektorer , när jag brände i ugnen och råka starta brandlarmet så ringde de upp inom en minut, just det känns bra om det börjar brinna när man sover eller inte är hemma, samma med vattenlarm. Jag betalar 550kr/månad och det skaver ändå måste jag säga, tanken på att lägga 5000kr på ett eget larm har ju slagit mig, man skulle spara in det på ett år.
Bor i villa så det är tre rökdetektorer, fyra vattenlarm, fyra kameror och en rörelsedetektor + lite dörr och fönsterbrytare.

Jag har tittat på Eufy som har motsvarande produkter, sen tror jag definitivt inte att de är samma kvalite som Verisures produkter för de är verklige bra och fungerar alltid.

Verisure är ju verkligen tryggt så jag har inte ännu kunnat ta steget utan velar.

Vad har ni och hur har ni resonerat?

• Gilla
Dylan606 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
T TobiasK233 skrev:
VVV - Våga Vägra Verisure
Svindyr tjänst utan mervärde, köp en egen anläggning och känn friheten :-)

• Gilla
  • Älska
1234bjorn och 28 till
  • Laddar…
Har satt ihop mitt också med Homey PRO, lite olika men mest från IKEA och en del från AliExpress. Klart det hade varit skönt att ha någon som åker hem till en men egentligen inget jag är beredd att betala för. Jag har lite tur som har en svärmor som bor hemma hos oss också så hon agerar vakthund när vi är borta. Larmet har jag för att jag är mest rädd för att någon ska komma in när vi är hemma och sover, det skrämmer mig mest. Går vattenlarmen så vet svärmor var huvudkranen är.

• Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte ett Ajax, går att koppla till larmcentral om man vill, eller för den delen till grannsamverkan via exempelvis safeland.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jag håller på att bygga ett eget övervakningssystem. Det finns ju hubbar och olika scenarion men jag vill automatisera mer än så. Min vision är att systemet kontinuerligt övervakar både huset och gården. Händer det något så agerar programmet utifrån vad det anser vara lämpligt för situationen. Utöver detta ska systemet även tillhandahålla nöje och andra funktioner via högtalare, lampor mm.

Kanske inget för gemene man men roligt om man är intresserad av programmering och för mig betydligt mer intressant än att nörda ner sig i elpriser och styra värmepumpar. Hittills har jag köpt ett larmsystem från Nexsmart med sensorer för dörrar/fönster och rörelsedeckare som jag försöker integrera. Även ett par kameror med AI funktioner som notifierar via email är beställda.

Ser dock att Nexsmart tyvärr har slutat sälja sina säkerhetspaket. Trist då de inte har några löpande kostnader och var mer fristående. Tur att jag har många komponenter kvar oöppnade.

• Gilla
Torstenb
  • Laddar…
F
Brandlarm räcker väl gott och väl? Jag är av åsikten att hemlarm är onödigt för vanligt folk. Men om man tvångt vill ha så hade jag köpt ett öppet system man kontrollerar själv utan några månadskostnader eller uppkopplingar.

Redigerat:
  • Gilla
MaKrBr och 7 till
  • Laddar…
Jag ser inget mervärde i en koppling till larmcentral.
Så jag har knåpat ihop ett eget system med en Homey Pro som ”hjärna”.
En bra sak med Homey är att du inte behöver kunna någonting alls om programmering eller kodning, allt är busenkelt i ett grafiskt gränssnitt.
Förutom larm för inbrott/brand/vatten så kan man automatisera helt gränslöst, men det är farligt vanebildande, så ha det i åtanke 🙃

• Gilla
Niklas Larsson1385 och 3 till
  • Laddar…
Vi hävde avtalet med Verisure när de begick avtalsbrott och ersatte med en kombination av Ajax och egen hemautomation. Verisure tar överpris på både hårdvara och tjänst, enda poängen med dem är om du vill ha ett system utan att göra något själv. De är dock helt hopplösa att ha och göra med, så jag instämmer med VVV. ;)

• Gilla
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
Det finnns väsentliga skillnader på hur ett hemauomationssystem och ett larmsystem är uppbyggda. Det bör man ha i åtanke innan man väljer. Gäller det inbrottslarm och definitivt om det gäller brand så behöver man beakta sabotageövervakning, reservkraft, övervakade sektioner och definierat beteende när något går fel. Här har tex larm från t.ex DSC eller Ajax allt sådant färdigt och de är extremt pålitliga, baserat på standarder i branschen.

Vi har under mer än 15 år haft exakt noll problem eller behövt lägga tid på underhåll. Sådana system är helt enkelt extremt driftsäkra - just på grund av sin uppbyggnad. Inte fancy - men fyller sin funktion över tid.

Man kan absolut bygga larmfunktioner i ett hemautionstionssystem men det kommer aldrig bli lika robust. Däremot kompletterar de varandra väldigt bra .

• Gilla
Kullgren och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Brandlarm räcker väl gott och väl? Jag är av åsikten att hemlarm är onödigt för vanligt folk. Men om man tvångt vill ha så hade jag köpt ett öppet system man kontrollerar själv utan några månadskostnader eller uppkopplingar.
Du är klok du. Är av samma åsikt att det är pengarna i sjön att lägga på larm. Vill tjuven in så tar dom sig in ändå. Och vem reagerar ens idag om ett larm står och tjuter.
Jag har några bekanta som haft inbrott. Och dom har alla haft larm. Vad hjälpte det?

• Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
F
Skogochmark Smv440 skrev:
Du är klok du. Är av samma åsikt att det är pengarna i sjön att lägga på larm. Vill tjuven in så tar dom sig in ändå. Och vem reagerar ens idag om ett larm står och tjuter.
Jag har några bekanta som haft inbrott. Och dom har alla haft larm. Vad hjälpte det?
Vi har poliser i släkten och dom är av samma åsikt. Sen är det ju skillnad för företag, butiker mm. Möjligtvis kan jag tänka mig en sommarstuga långt bort mest för att hålla lite koll.
Men vi har inget av värde hemma. Skulle en tjuv krossa ett fönster vintertid så har vi grannar, vänner och familj som kan fixa det.

• Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Vi har poliser i släkten och dom är av samma åsikt..
Och när väktare kommer dit har tjuven för längesedan hunnit bort. Och om tjuven skulle vara kvar. Ja då gör inte väktaren något ändå.

• Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
Hej

Jag har idag verisure med kameror, fönsterbrytare, rökdetektorer , vattenlarm, 2st yale doorman kopplade. kamerorna är gamla men det stör mig inte. Det jag värdesätter mest är vattenlarm och rökdetektorer , när jag brände i ugnen och råka starta brandlarmet så ringde de upp inom en minut, just det känns bra om det börjar brinna när man sover eller inte är hemma, samma med vattenlarm. Jag betalar 550kr/månad och det skaver ändå måste jag säga, tanken på att lägga 5000kr på ett eget larm har ju slagit mig, man skulle spara in det på ett år.
Bor i villa så det är tre rökdetektorer, fyra vattenlarm, fyra kameror och en rörelsedetektor + lite dörr och fönsterbrytare.

Jag har tittat på Eufy som har motsvarande produkter, sen tror jag definitivt inte att de är samma kvalite som Verisures produkter för de är verklige bra och fungerar alltid.

Verisure är ju verkligen tryggt så jag har inte ännu kunnat ta steget utan velar.

Om du ringer dem och säger upp abonnemanget tror jag att det finns goda möjligheter att förhandla ner priset.

• Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
För oss handlar det om att veta att ingen är i huset när man kommer hem.

Den bättre hälften kom som skolbarn hem till ett pågående inbrott och mötte tjuvarna i hallen.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Grannen hade inbrott med verisure. Polisen sa uttryckligen att larm inte hjälper till dem då, be grannen härja med lampor och annat när man är borta. Skotta om det är snö osv.

När jag köpte huset verkar ju dessa larmfirmor få in en ett i något register, hade 16 missade samtal från verisure på en vecka. Etta. Sexa. Antal samtal. Sen dörrknackar de flera gånger om året, hade en ung kvinna här som försökte med någon konstig nedvärderande säljtaktik om hur lite jag brydde mig om barnen efter att ha tjatat sig in. Upplyste mig om att 9 av 10 tjuvar väljer bort ett hus med verisure och när jag frågade hur den studien såg ut rent metodologiskt, hade de tex skickat enkäter till tjuvarnas folnbokföringsadresser då eller, så tog hon sitt pick och pack och gick.

Ingenting som är värt behöver säljas in så hårt.

Sen säljer de in sin cybersäkerhet stenhårt vilket är jättekul eftersom de läckte typ alla kunduppgifter 2024.

Redigerat:
  • Gilla
Berndtan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.