I Mikrometer skrev:
Skadegörelse är ett brott och faller under polisens ansvar att utreda sedan att det kommer att läggas ner strax efter att pappret är utskrivet är en annan sak.
Skadegörelse kräver uppsåt. Här handlar det med all sannolikhet om vårdslöshet, dvs. civilrätt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Skadegörelse kräver uppsåt. Här handlar det med all sannolikhet om vårdslöshet, dvs. civilrätt.
Hur ska du bevisa att det bara är vårdslöshet?
Om man inte är helt inkompetent eller intelligensbefriad så begriper man att man ska undvika att skada andras egendom.
Man anmäler det givetvis som den skadegörelse det är och om polisen ens orkar titta på det och nedgradera det till vårdslöshet är en helt annan sak.

Anmäler man det som skadegörelse och polisen lägger ner med okänd gärningsman så finns det alltid en möjlighet att polisen tar upp frågan om någon kommer fram och erkänner. Även om det sannolikt inte handlar om något som någon kommer dömas för. Är det brottsligt så är det ju också en enskild person som begått brottet och ska ersätta. Och vem vill göra det ur sin privata ekonomi?

Störst chans är nog att peka ut ett företag som åstadkommit skadan och som kan ta det på sin ansvarsförsäkring, som är villig att gå till mötes för att behålla en god kundrelation.

S swirve skrev:
Frun parkerar bilen om dagarna på en parkering som en vägförening är ansvarig för på en mindre ort. Vägföreningen har upphandlat skötsel med en stor aktör Under förra veckan (upptäckte i helgen) fick bilen typ 300 stenskott i lack och vindruta, mindre kul då jag köpte den för 2mån sen och fyllde i alla fem stenskott för nån vecka sen...Mina misstankar går direkt till parkeringen då det ju är lövblåsar-tider. Idag fick jag lite tid och åkte dit och tittade, mycket riktigt syns det tydligt att man senaste veckan rensat gräskanten och gatbrunnar. Jag kollar även på andra bilar (kollegor till min fru) och ser att minst 3-4 till har rejält med nygjorda lackskador, speciellt lätt att se på mörka bilar... De vita bilarna är svårare, men ser på flera att det är nya stenskott på rutorna.
Vägföreningen säger att de har beställt uppfixning gräskanten, entreprenören säger att de inte varit där sen augusti... Har alltså lite kvar att rådda i vem som varit där förra veckan. Entreprenören verkar dock ta det seriöst då han själv bor i byn.
MEN om jag nu kan fastslå vem som varit och utfört arbetet, ska jag då avkräva vägföreningen eller entreprenören kostnaden för min självrisk? Jag antar att jag bara lämnar informationen vidare till mitt försäkringsbolag så får de kräva in sin (stora) del? De hävdade att de inte kunde kräva in min självrisk, är det rätt?
Känns som någon skitit i det blå och orsakat skador för ganska stora summor på ganska många bilar... Ska göra skadebesiktning i veckan o se vad de säger.

[bild]

Har ringat in de mest synliga (på någon annans motorhuv). Min huv är än värre, men ska tvätta rent bilen innan en skadebesiktning i veckan.
[bild]
Anmäl till F-bolag, anmäl skadegörelse till polis och var beredd att stå för egen självrisk. Har man tur tar ngn annan självrisk men bilen blir i alla fall vidgjord.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I Mikrometer skrev:
Hur ska du bevisa att det bara är vårdslöshet?
Om man inte är helt inkompetent eller intelligensbefriad så begriper man att man ska undvika att skada andras egendom.
Nu är det här juridikdelen i forumet och då tycker jag att vi resonerar utifrån juridik.

Om TS har anledning att tro att någon har tagit fram lövblåsen (eller motsvarande )i syfte att orsaka skadegörelsen, visst. Men eftersom det inte finns något sådant resonemang i TS inlägg kan vi kanske hålla oss till vad som är relevant?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Likgiltighetsuppsåt? Någon ska göra rent ytan och inser att bilarna borde ha flyttats innan, men skiter i det, "de får skylla sig själv när de är så dumma så de står där"?

Borde kunna gå som skadegörelse. Om nån erkänner att de gjort det.

globaljuggler globaljuggler skrev:
Nu är det här juridikdelen i forumet och då tycker jag att vi resonerar utifrån juridik.

Om TS har anledning att tro att någon har tagit fram lövblåsen (eller motsvarande )i syfte att orsaka skadegörelsen, visst. Men eftersom det inte finns något sådant resonemang i TS inlägg kan vi kanske hålla oss till vad som är relevant?
Skadegörelse och polisanmälan är juridik.

A adron skrev:
Likgiltighetsuppsåt?
Den här invändningen är i och för sig relevant, det medger jag. Då återstår bara att få polisen med sig på den tolkningen. Lycka till :)

A adron skrev:
Polisanmälan kan göra det mindre sannolikt att man får ersättning. Man polisanmäler brott, och varför skulle någon erkänna att de begått ett brott?
Ska man vara sådan så polisanmäler man vad man misstänker/tror/"vet" är brott. Det är sedan upp till utredningen att visa på om ett brott begåtts eller inte.

S
Kul... Felanmälde på kommunens hemsida, de har ju uppenbarligen klippt gräset nyligen... De beklagar och ska återkomma inom tre veckor om det inte krävs mer utredning för då kan det ta längre tid.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
P
Såns här ärenden med den hör typen av skador som kan ha kommit från lite vad som helst , kanske när bilen var parkerad där ... men svårt bevisläge / obefinligt..brukar vara helt hopplöst att få ersättning och om ingen redan erkänt så brukar det inte dyka upp nån som vill betala.

Har du helförsäkring så är det nog att polisanmäla och anmäla till bolaget och hoppas att dom tror på dig och inte anser det är vanliga stenskott och räkna med att stå för självrisk / kostnad själv och med tiden få ökningar av priset för stt man anmält skador..

Tyvärr är ju den här händelsen så som du beskriver det hela rätt vanlig man har skador på bilen. Och en teori hur det gått till men inga bra bevis och skadorna kan komma från lite vsd som helst.. och liknar vanliga stenskott från användning av fordonet..

• Gilla
adron
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ska man vara sådan så polisanmäler man vad man misstänker/tror/"vet" är brott. Det är sedan upp till utredningen att visa på om ett brott begåtts eller inte.
.. eller så har man en god aning om vem det är som gjort det, erbjuder dem att göra rätt för sig, och meddelar att man annars kommer att göra en polisanmälan?

Börjar man med att göra polisanmälan så faller den påtryckningsmöjligheten bort, liksom motivationen för den som gjort skadan att göra upp i godo.

A adron skrev:
.. eller så har man en god aning om vem det är som gjort det, erbjuder dem att göra rätt för sig, och meddelar att man annars kommer att göra en polisanmälan?

Börjar man med att göra polisanmälan så faller den påtryckningsmöjligheten bort, liksom motivationen för den som gjort skadan att göra upp i godo.
Så kan man givetvis göra.
Min anmärkning var mot ditt uttalande att man anmäler brott. Det går utmärkt att anmäla misstänkta brott, hur TS vill göra med den saken just här är förstås upp till TS att bedöma.

En del anmälningar som kommer till polisen visar sig efter utredning inte alls vara brott som ligger bakom, och det är inte något konstigt med det.

Då förstår jag vad du menar. Jag använde ordet brott för att betona att när man anmäler ett brott eller misstanke om ett brott så handlar det inte bara om att få ersättning för den skada man lidit utan också om att personen som begått brottet ska straffas, med böter eller fängelse eller något annat straff.

Och att fokusera på att straffa snarare än att få ersättning för skadan gör det mindre sannolikt att någon frivilligt erkänner.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
S
Tyvärr inte lyckats få fram nåt mer om vilken entreprenör det kan vara som gjort något. Vägföreningen ansvarar för parkeringen och har anlitat en entreprenör, kommun ansvarar för 3m grässträng och har sin entreprenör (ev samma som vägföreningen) och gatan utanför är trafikverkets ansvar. Gräset ser ju kort ut så klippt gräset har de ju gjort nyligen. Sprutat grus med gräsklippare?
Trafikverkets projektledare har inte svarat...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.