S
Frun parkerar bilen om dagarna på en parkering som en vägförening är ansvarig för på en mindre ort. Vägföreningen har upphandlat skötsel med en stor aktör Under förra veckan (upptäckte i helgen) fick bilen typ 300 stenskott i lack och vindruta, mindre kul då jag köpte den för 2mån sen och fyllde i alla fem stenskott för nån vecka sen...Mina misstankar går direkt till parkeringen då det ju är lövblåsar-tider. Idag fick jag lite tid och åkte dit och tittade, mycket riktigt syns det tydligt att man senaste veckan rensat gräskanten och gatbrunnar. Jag kollar även på andra bilar (kollegor till min fru) och ser att minst 3-4 till har rejält med nygjorda lackskador, speciellt lätt att se på mörka bilar... De vita bilarna är svårare, men ser på flera att det är nya stenskott på rutorna.
Vägföreningen säger att de har beställt uppfixning gräskanten, entreprenören säger att de inte varit där sen augusti... Har alltså lite kvar att rådda i vem som varit där förra veckan. Entreprenören verkar dock ta det seriöst då han själv bor i byn.
MEN om jag nu kan fastslå vem som varit och utfört arbetet, ska jag då avkräva vägföreningen eller entreprenören kostnaden för min självrisk? Jag antar att jag bara lämnar informationen vidare till mitt försäkringsbolag så får de kräva in sin (stora) del? De hävdade att de inte kunde kräva in min självrisk, är det rätt?
Känns som någon skitit i det blå och orsakat skador för ganska stora summor på ganska många bilar... Ska göra skadebesiktning i veckan o se vad de säger.

Bilar parkerade längs en gata med gräs mellan parkeringen och vägkanten, flera bilar har stenskottsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ringat in de mest synliga (på någon annans motorhuv). Min huv är än värre, men ska tvätta rent bilen innan en skadebesiktning i veckan.
Närbild på en bils motorhuv med flera stenskott markerade i röda cirklar, eventuellt från nyligt utfört vägunderhåll.

• Ledsen
  • Wow
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Gissar att du kräver närmaste på ersättning,
d v s vägföreningen. Som väl upphandlat jobbet.

Så kommer vägföreningen i sin tur kräva den som utförde arbetet, för skadegörelse eller vad det nu kan gå under.

Blir nog kostsamt detta.

Viktigt att dokumentera både skriftligt och med foto. Även intyg från övriga fordonsägare att skada skett gör det hela trovärdigt, d v s att det skedde vid ett och samma tillfälle.
Kanske t o m med var besökare där?

Redigerat:
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Jag var för en tid sedan inblandad i något liknande, då utfördes målarjobb på en närliggande fastighet genom sprutmålning.... vinden vände, men inte slutade de för det.....

Alla bilar med ett värde under 50.000:- som stod på vår parkering löstes in av försäkringbolaget utan blink.
Totalt var det runt 45-50 bilar som drabbades.

Försök absolut gå ihop med andra som du vet stod på den parkeringen den dagen det hände o driv frågan tillsammans.

Va är det för idiot som ens kommer på tanken att blåsa med lövblås MOT bilarna som står parkerade?

• Gilla
  • Wow
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
För ordningens skull, är det lämpligt med en polisanmälan, som en verifiering av det inträffade.

• Gilla
ivarr och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Gissar att du kräver närmaste på ersättning,
d v s vägföreningen. Som väl upphandlat jobbet.

Så kommer vägföreningen i sin tur kräva den som utförde arbetet, för skadegörelse eller vad det nu kan gå under.

Blir nog kostsamt detta.

Viktigt att dokumentera både skriftligt och med foto. Även intyg från övriga fordonsägare att skada skett gör det hela trovärdigt, d v s att det skedde vid ett och samma tillfälle.
Kanske t o m med var besökare där?
Fast… är det riktigt rätt det?
Utan att fastslå att det är vägföreningens entreprenör som utfört arbete, är vägföreningen verkligen ansvarig då?
Nu är det väl det troliga, men låt oss helt hypotetiskt anta att det är en av de boende i området som tyckte att det behövdes snyggas till och vidare ansåg att själv är bäste dräng..
Faller det då på vägföreningens ansvar? Hur?

Nä troligen inte....

Men en anmälan är väl ändå en bekräftelse, att något skett. Få händelsen tidsbestämd och verifierad.

Redigerat:
  • Gilla
skylgat och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om samfällighetsföreningen har agerat oaktsamt vid t ex lövblåsning i egen regi så kan den vara skadeståndsskyldig. Men om det bara rör sig om att samfällighetsföreningen har köpt in en sedvanlig underhållstjänst och entreprenören sedan har utfört arbetet på ett vårdslöst sätt så att tredje man (TS) har drabbats av sakskada så lär skadeståndsansvaret ligga där och inte hos samfällighetsföreningen.

• Gilla
Mr.Hammer och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nä troligen inte....

Men en anmälan är väl ändå en bekräftelse, att något skett. Få händelsen tidsbestämd och verifierad.
En anmälan till polisen, gärna med namn på övriga drabbade borde absolut stärka ens case, men jag tänker att det kanske kan vara svårt att kräva av vägföreningen någon ersättning utan att man kan fastslå att det är dennes entreprenör som är ansvarig, och kan man det borde man väl snarast kräva det direkt av denne.

Relaterad anekdot så inträffade något liknande för min syster utanför hennes jobb i våras. Det började vara dags att sopa upp gruset efter vintern och personen som hade hand om parkeringen skulle bara provköra sopen (oklart precis vilket fordon denna sop satt på) med resultatet att ett antal bilar såg ut som de stått parkerade i en krigszon. Syrrans bil var så illa däran att man knappt kunde se ut genom sidorutan. Personen som gjorde detta var till skillnad från TS fall vuxen nog att stå för sitt misstag i alla fall.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Den som orsakade skadorna var inte medveten om detta...

Då hade det räckt med en bil!

Eller hur?

- Så olycksfall i arbetet...

S
Tack för allas input! Jag har ännu inte fått hel klarhet i vem som gjort vad, vägföreningens gubbe sa att han beställt arbete för det såg förjäkligt ut och personen hos entreprenören (bolag med rejäl omsättning) påstod att de inte varit där sen augusti... Men han lät seriös i att han skulle undersöka det och återkomma. Entreprenören bor dessutom i denna lilla håla där alla känner alla så det kommer inte va några problem att få fram vem som gjort det.

P
Vägföreningen eller parkeringsplats ägaren lär inte bli ansvarig så länge man inte utfört det själva. utan den som gjort det misslyckade jobbet lär ju bli den som skadestånds kravet ska riktas emot.

Hade jag ägt parkeringen så hade jag inte tagit på mig nåt som man lejt bort åt nån annan. lika lite som den som äger en gräsmatta som nån annan klipper har ju inget ansvar om den som klipper sprutar sten på 3 persons grejer..
Skadestånds krav riktas mot den som orsakat skadan.

Nästa problem kommer troligen bli att bevisa vem och hur dessa skador uppkommit , bilden som du visar nu ser verkligen inte ut som lövblås skador i första hand utan ser med ut som stenskott som uppkommit längs vägen av andra fordon.. blåser nån längs backen med lövblås så flyger 95% av sten och skit längs backen så skadorna borde sitta längs nederkant på bilarna 2-3 dm från marken inte uppe ovanför grillen på huven..
Dessutom så där du visar på bilden så borde väl alla inte alltför lägrebegåvade personer blåsa löven längs med den smala gräsmattan och inte blåsa löven rakt emot bilarna frammifrån. altså borde det finnas mer skador snett frammifrån på bilarna. ingen dom blåser löv kan väl vara så dum att man vill ha in löven under bilarna.. utan man vill väl få ihop och kunna samla upp löven..

Har du tur kommer nån info fram om vem som blåst löv och nån känner ett ansvar men är infon korrekt att ingen varit där nyligen som blåst nå löv på platsen så kommer det nog bli tungt att bevisa vad som hänt och hur det gått till..

Skadorna på bild, på huven ser tyvärr ut som stenskott som finns på nästan varenda bil.

en ny bil som råkar åka upp för nära bakom en lastbil som kör lite närmare räcken längs vägen och därmed får upp lite extra grus som ligger på vägen så kan dom se ut sådär på några sekunder...

Visst nu leker jag jävulens advokat men skadorna känner varenda en som jobbar med lack och bilplåt igen direkt och det är inte några typiska lövblås skador i första hand. utan sten som fordon drar upp i luften som sen träffar bilen som kommer körande.

Dom som nu inte tror mig kan ju släpa ut lite grus på gräsmattan och försök blåsa iväg dom med en lövblås så dom träffar nåt i huv på bilen höjd.. lyckas ni så skicka gärna in en video..

• Gilla
Grottulf och 2 till
  • Laddar…
Hej
Är det inte så att de varit där med röjsåg med wire och klippt gräset?
Tveksamt att det är lövblås då de har med flöde än tryck.
Har man borstat trottoaren med något kanske?
Sen ser asfaltskanten på parkeringen väldigt ren ut från ogräs, har något annat hänt tro?
Jag sitter här och gubbgissar och hoppas ni löser det hela.
Lycka till.
/Workingclasshero

• Gilla
Byggaskevt och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Dom som nu inte tror mig kan ju släpa ut lite grus på gräsmattan och försök blåsa iväg dom med en lövblås så dom träffar nåt i huv på bilen höjd.. lyckas ni så skicka gärna in en video..
Jag tycker det är tydligt att parkeringen ligger minst en halv meter lägre än gatan. Att gräset är en slänt.

Kan vara en slyröjare med tråd, dom sprätter upp mycket jord o småsten om man kör tråden i marken i st f på grässtråna. Om p platsen används enl avtal med vägföreningen och föreningen anlitat ngn för röjningen, kan föreningen bli ansvarig mot bilägaren och få får föreningen kräva ers av sin entreprenör för vad man får utge till bilägarna. Föreningen ansv öven för skada som en förenings medlem vållar i arbete för föreningen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Hybro skrev:
För ordningens skull, är det lämpligt med en polisanmälan, som en verifiering av det inträffade.
ja allra bäst om polisen utreder för det verkar vara många skador och det blir dyrt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.