15 381 läst ·
83 svar
15k läst
83 svar
Vems ansvar, vägförening eller entreprenörs?
Min tanke också.P polaris78 skrev:Vägföreningen eller parkeringsplats ägaren lär inte bli ansvarig så länge man inte utfört det själva. utan den som gjort det misslyckade jobbet lär ju bli den som skadestånds kravet ska riktas emot.
Hade jag ägt parkeringen så hade jag inte tagit på mig nåt som man lejt bort åt nån annan. lika lite som den som äger en gräsmatta som nån annan klipper har ju inget ansvar om den som klipper sprutar sten på 3 persons grejer..
Skadestånds krav riktas mot den som orsakat skadan.
Nästa problem kommer troligen bli att bevisa vem och hur dessa skador uppkommit , bilden som du visar nu ser verkligen inte ut som lövblås skador i första hand utan ser med ut som stenskott som uppkommit längs vägen av andra fordon.. blåser nån längs backen med lövblås så flyger 95% av sten och skit längs backen så skadorna borde sitta längs nederkant på bilarna 2-3 dm från marken inte uppe ovanför grillen på huven..
Dessutom så där du visar på bilden så borde väl alla inte alltför lägrebegåvade personer blåsa löven längs med den smala gräsmattan och inte blåsa löven rakt emot bilarna frammifrån. altså borde det finnas mer skador snett frammifrån på bilarna. ingen dom blåser löv kan väl vara så dum att man vill ha in löven under bilarna.. utan man vill väl få ihop och kunna samla upp löven..
Har du tur kommer nån info fram om vem som blåst löv och nån känner ett ansvar men är infon korrekt att ingen varit där nyligen som blåst nå löv på platsen så kommer det nog bli tungt att bevisa vad som hänt och hur det gått till..
Skadorna på bild, på huven ser tyvärr ut som stenskott som finns på nästan varenda bil.
en ny bil som råkar åka upp för nära bakom en lastbil som kör lite närmare räcken längs vägen och därmed får upp lite extra grus som ligger på vägen så kan dom se ut sådär på några sekunder...
Visst nu leker jag jävulens advokat men skadorna känner varenda en som jobbar med lack och bilplåt igen direkt och det är inte några typiska lövblås skador i första hand. utan sten som fordon drar upp i luften som sen träffar bilen som kommer körande.
Dom som nu inte tror mig kan ju släpa ut lite grus på gräsmattan och försök blåsa iväg dom med en lövblås så dom träffar nåt i huv på bilen höjd.. lyckas ni så skicka gärna in en video..
De utmärkta skadorna på den vita bilen skulle jag utgå från att de orsakats av vanligt brukande. TROR inte att de kan förklaras av lövblåsanvändning.
I första handen, man ska anmäla skador till Polisen, dom undersöker orsak till. ( om dom har tid.. )S swirve skrev:Frun parkerar bilen om dagarna på en parkering som en vägförening är ansvarig för på en mindre ort. Vägföreningen har upphandlat skötsel med en stor aktör Under förra veckan (upptäckte i helgen) fick bilen typ 300 stenskott i lack och vindruta, mindre kul då jag köpte den för 2mån sen och fyllde i alla fem stenskott för nån vecka sen...Mina misstankar går direkt till parkeringen då det ju är lövblåsar-tider. Idag fick jag lite tid och åkte dit och tittade, mycket riktigt syns det tydligt att man senaste veckan rensat gräskanten och gatbrunnar. Jag kollar även på andra bilar (kollegor till min fru) och ser att minst 3-4 till har rejält med nygjorda lackskador, speciellt lätt att se på mörka bilar... De vita bilarna är svårare, men ser på flera att det är nya stenskott på rutorna.
Vägföreningen säger att de har beställt uppfixning gräskanten, entreprenören säger att de inte varit där sen augusti... Har alltså lite kvar att rådda i vem som varit där förra veckan. Entreprenören verkar dock ta det seriöst då han själv bor i byn.
MEN om jag nu kan fastslå vem som varit och utfört arbetet, ska jag då avkräva vägföreningen eller entreprenören kostnaden för min självrisk? Jag antar att jag bara lämnar informationen vidare till mitt försäkringsbolag så får de kräva in sin (stora) del? De hävdade att de inte kunde kräva in min självrisk, är det rätt?
Känns som någon skitit i det blå och orsakat skador för ganska stora summor på ganska många bilar... Ska göra skadebesiktning i veckan o se vad de säger.
[bild]
Har ringat in de mest synliga (på någon annans motorhuv). Min huv är än värre, men ska tvätta rent bilen innan en skadebesiktning i veckan.
[bild]
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 469 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 469 inlägg
Polisanmälan kan göra det mindre sannolikt att man får ersättning. Man polisanmäler brott, och varför skulle någon erkänna att de begått ett brott?Joukore skrev:
Frivillig ersättning är osannolikt att erhållas utan en polisutredning och eventuella uppföljningsåtgärder gällande konsekvenserna av skadan.A adron skrev:
Generellt är väl sannolikheten att få ersättning utifrån ett civilrättsligt krav som detta minimal. Om den som har orsakat skadan inte träder fram och försöker gottgöra sitt misstag. Samfällighetsföreningens styrelse skulle ju t ex göra direkt fel om de betalade ut ersättning till TS. Och ett sådant beslut skulle i sin tur göra styrelsens ledamöter skadeståndsskyldiga mot övriga medlemmar i samfällighetsföreningen.Joukore skrev:
Frågan är av civilrättslig natur och faller därmed utanför polisens ansvarsområde. Att blanda in dem tillför inget annat än onödig administration. Kopplingen mellan en nedlagd polisutredning och möjligheten till frivillig ersättning framstår, med respekt, som obefintlig.Joukore skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 469 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 469 inlägg
Ja, jag inser att bevisbördan är svår. Dock kvarstår faktumet att jag gick över min nyinköpta bil och la i alla 5 stenskott som fanns för 2-3v sen. I helgen upptäckte jag 2-300 stenskott spritt över hela bilen. Jag har en mörk bil och stenskotten är som ljusa prickar. Jag har även 20-50 nya små och en handfull stora nya urslag i vindrutan. Tro mig, man ser att stenskotten är nya och inte alls som de man får något enstaka vid färd på väg. Dessutom ett gäng repor på sida och tak.P polaris78 skrev:Vägföreningen eller parkeringsplats ägaren lär inte bli ansvarig så länge man inte utfört det själva. utan den som gjort det misslyckade jobbet lär ju bli den som skadestånds kravet ska riktas emot.
Hade jag ägt parkeringen så hade jag inte tagit på mig nåt som man lejt bort åt nån annan. lika lite som den som äger en gräsmatta som nån annan klipper har ju inget ansvar om den som klipper sprutar sten på 3 persons grejer..
Skadestånds krav riktas mot den som orsakat skadan.
Nästa problem kommer troligen bli att bevisa vem och hur dessa skador uppkommit , bilden som du visar nu ser verkligen inte ut som lövblås skador i första hand utan ser med ut som stenskott som uppkommit längs vägen av andra fordon.. blåser nån längs backen med lövblås så flyger 95% av sten och skit längs backen så skadorna borde sitta längs nederkant på bilarna 2-3 dm från marken inte uppe ovanför grillen på huven..
Dessutom så där du visar på bilden så borde väl alla inte alltför lägrebegåvade personer blåsa löven längs med den smala gräsmattan och inte blåsa löven rakt emot bilarna frammifrån. altså borde det finnas mer skador snett frammifrån på bilarna. ingen dom blåser löv kan väl vara så dum att man vill ha in löven under bilarna.. utan man vill väl få ihop och kunna samla upp löven..
Har du tur kommer nån info fram om vem som blåst löv och nån känner ett ansvar men är infon korrekt att ingen varit där nyligen som blåst nå löv på platsen så kommer det nog bli tungt att bevisa vad som hänt och hur det gått till..
Skadorna på bild, på huven ser tyvärr ut som stenskott som finns på nästan varenda bil.
en ny bil som råkar åka upp för nära bakom en lastbil som kör lite närmare räcken längs vägen och därmed får upp lite extra grus som ligger på vägen så kan dom se ut sådär på några sekunder...
Visst nu leker jag jävulens advokat men skadorna känner varenda en som jobbar med lack och bilplåt igen direkt och det är inte några typiska lövblås skador i första hand. utan sten som fordon drar upp i luften som sen träffar bilen som kommer körande.
Dom som nu inte tror mig kan ju släpa ut lite grus på gräsmattan och försök blåsa iväg dom med en lövblås så dom träffar nåt i huv på bilen höjd.. lyckas ni så skicka gärna in en video..
Jag kan inte vara övertygad om lövblås, men skulle kunna vara trimmer, sopmaskin eller nåt annat redskap.
Dessutom besökte jag parkeringen igår och kollade på andra bilar som står där (det är personal på närliggande VC/FTV som parkerar där så samma personer står där varje dag) Och alla mörka bilar har samma tydliga lackskador som syns att de är nya. Vita bilarna är svårare att se på, men flera av de hade samma sorts urslag i vindrutan. Så minst 5 bilar på samma parkering som brukar parkera där, det är inget som är normalt.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 469 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 469 inlägg
Har pratat med entreprenören igen och de framhärdar att de inte varit där sen augusti. Ordföranden i vägföreningen säger bara att han beställt jobbet att fixa gräskanten. Entreprenören skulle ta fram underlag på när de faktiskt var där.
Jag tycker det är solklart att nån form av rensning gjorts senaste veckan när man tittar på kanten. Det stärks också av att nån kollega till frun hade ett svagt minne att parkeringen delvis var avstängd förra veckan och en annan kollega såg nån som blåste löv på andra sidan vägen.
Tycker det inte borde vara så svårt att få fram vem som varit där. För det är solklart där som det på något vis har sprutats en jävla massa grus på bilarna som står. Den saken är oomtvistlig.
Jag tycker det är solklart att nån form av rensning gjorts senaste veckan när man tittar på kanten. Det stärks också av att nån kollega till frun hade ett svagt minne att parkeringen delvis var avstängd förra veckan och en annan kollega såg nån som blåste löv på andra sidan vägen.
Tycker det inte borde vara så svårt att få fram vem som varit där. För det är solklart där som det på något vis har sprutats en jävla massa grus på bilarna som står. Den saken är oomtvistlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 469 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 469 inlägg
Grundfrågan om vem som är ansvarig (om den nu träder fram) är ju ganska klarlagd. Vägföreningen har inget ansvar utan den som hållt i redskapet som orsakat skadorna är ansvarig. Får hoppas att den tar sitt ansvar och träder fram.Claes Sörmland skrev:
Generellt är väl sannolikheten att få ersättning utifrån ett civilrättsligt krav som detta minimal. Om den som har orsakat skadan inte träder fram och försöker gottgöra sitt misstag. Samfällighetsföreningens styrelse skulle ju t ex göra direkt fel om de betalade ut ersättning till TS. Och ett sådant beslut skulle i sin tur göra styrelsens ledamöter skadeståndsskyldiga mot övriga medlemmar i samfällighetsföreningen.
Skadegörelse är ett brott och faller under polisens ansvar att utreda sedan att det kommer att läggas ner strax efter att pappret är utskrivet är en annan sak.globaljuggler skrev: