BirgitS BirgitS skrev:
Ja, vi tar bort alla offentliga pengar som går till idrottsrörelsen. Det kanske blir lite mer pengar det än att sluta betala lön till 15 personer som ser till att andra utgifter går till rätt saker. Eller tror du att det blir folkstorm då?

För du vet väl om att idrott räknas som en form av kultur.
Man kan verkligen undra varför du och jag skall betala våra vuxna grannar för att de skall få spela fotboll och minigolf för våra skattepengar eller gå på teater och titta på Fäbojäntan eller kanske nästa uppsättning -Långt ner i halsen. Qui bono?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ska du enbart hålla på och försöka förolämpa mig så är det ingen mening att ens försöka diskutera med dig. Väx upp!
Svara på frågan istället, vilka delar av välfärden tycker du staten ska lägga ner, dvs var tycker du att gränsen för vad staten ska lägga sig i hamnar? Sjukvård? Skola? Försvar?

• Gilla
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Sen om jag vill bo i ett hus helt utan isolering så tycker jag inte det är något som staten har att göra med.
Jag tycker att nya permanent hus bör vara energieffektiva, vill man bo i ett gammalt oisolerat hus har väl samhället inte med saken att göra så länge folk står för sina egna kostnader och inte söker bostadsbidrag bostadstillägg eller liknande.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Svara på frågan istället, vilka delar av välfärden tycker du staten ska lägga ner, dvs var tycker du att gränsen för vad staten ska lägga sig i hamnar? Sjukvård? Skola? Försvar?
Försvar är absolut statens uppgift, om sjukvård och skola borde vara det i framtiden kan ju diskuteras eftersom kommunerna och regionerna lyckas olika väl med uppgiften i olika delar av landet.

F fribygg skrev:
Borde inte skatten tas ut som 'moms'?
Momsen drabbar ju alla lika, den som konsumerar mer varor och tjänster får ju då betala mer och den som håller igen på konsumtionen behöver inte betala så mycket.
Det har ju funnits seriösa förslag åt dethållet. Jag vet inte xakt vilka argument som finns mot ett sådant förslag. Men dels går det inte att ha en progressiv skatteskala då. Du kan inte stipulera att de som bara köper för 10 000 i månadne skall betala 40% moms, och de som handlar för 20 000 får betala 70% moms osv.

För att ersätta inkomstskatten, så skulle momsen behöva ökas till över 50%, med så hög moms, så kommer vi att få ett starkt incitament till smuggling.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Jag ser inte ett skäl varför idrottsrörelsen skulle hamna inom statens kärnverksamhet. Vad folk vill pyssla med på fritiden ska inte staten lägga sig i. Vill folk leka med tågbanor på fritiden låt de göra det utan statlig inblandning. Vill folk sparka boll på fritiden låt de göra det utan statlig inblandning.
Det är billigare för samhället om folk rör sig t.ex. sparkar boll (även går runt på ett museum) med bidrag, i stället för att vara soffpotatisar. Vällevnadssjukdomar orsakade av för lite rörelse slukar mycket pengar. Anser du att sjukvård tillhör kärnverksamheten?
Vill du att den ska vara så billig som möjligt?

• Gilla
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Anser du att sjukvård tillhör kärnverksamheten?
Sjukvård är inte statens kärnverksamhet

• Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fast här måste vi väl ändå klumpa ihop all skattefinansierad verksamhet, dvs stat, region och kommun?

Vad är poängen med att säga "jag vill ha en så liten stat som möjligt" om man kan tänka sig att betala för verksamheten i Myndigheten för kulturanalys bara den flyttas till region eller kommun?

• Gilla
eriksaaf och 8 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast här måste vi väl ändå klumpa ihop all skattefinansierad verksamhet, dvs stat, region och kommun?
Om vi klumpar ihop all skattefinansierad verksamhet kan ju kommuner och regioner avskaffas helt, staten finge bli ansvarig för allt och alla borde då få samma service och skatt. Allt lokalt självstyre skulle rimligtvis dock gå förlorat.

F fribygg skrev:
Om vi klumpar ihop all skattefinansierad verksamhet kan ju kommuner och regioner avskaffas helt, staten finge bli ansvarig för allt och alla borde då få samma service och skatt. Allt lokalt självstyre skulle rimligtvis dock gå förlorat.
Jag vet inte om du och @lbgu tycker exakt lika i frågan, det är främst hen jag försöker få svar ur...

Jag kan tycka att det lokala är viktigt i vissa frågor, men det är ganska många politiska beslut under den senaste mandatperioden som uppenbarligen enbart handlar om att flytta kostnader från staten till kommunerna ...

• Gilla
eriksaaf och 4 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Borde inte skatten tas ut som 'moms'?
Ja, det är ju det som är frågan - skatt på omsättning eller skatt på kapital? Är det Spara eller Slösa som skall betala mest skatt?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är billigare för samhället om folk rör sig t.ex. sparkar boll (även går runt på ett museum) med bidrag, i stället för att vara soffpotatisar. Vällevnadssjukdomar orsakade av för lite rörelse slukar mycket pengar. Anser du att sjukvård tillhör kärnverksamheten?
Fast ibland undrar jag hur mycket myt det är, spridd av "sportfånar". En yngre släkting är sambo med en tjej som till för något år sedan var proffsidrottare med intenationell karriär, fick en nackskada, och fick lägga av (och nyttjat sjukvården rejält). Men är OK så länge hon håller sig ifrån elitidrott. Hennes föräldrar bor inte i Sverige, Pappan i 70 årsåldern har varit eliit idrottare inom friidrott, deltagit i OS (tror att han är medaljör). Han är slut i kroppen och har i princip inte varit utanför lägenheten på 10 år. Mamman i 70 årsåldern har också varit elitidrottare på internationell nivå, hon är nu dement, men det kan man kanske inte skylla på idrotten.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju lösa det genom att göra sjukvården privatfinansierad.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad löser privatfinansierad sjukvård menar du?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi ser hur det fungerar i Usa med både svindyr och ineffektiv vård och försäkringsbolag som gör allt för att förhala och neka utbetalningar så tror inte att ett sådant förslag skulle ge många röster.

• Gilla
eriksaaf och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.