4 885 läst ·
136 svar
5k läst
136 svar
Vem rensar golvbrunnen hemma hos dig?
Min fru gillar att laga mat, jag avskyr matlagning (men gör det ändå runt 1/4 - 1/3 av måltiderna för att hon inte skall känna det som ett tvång).
Min fru tycker att toaletter och avlopp är jätteäckliga, så jag rengör dem. Visserligen inte lika ofta som maten lagas, men att jag rensar avloppet eller tvättar toalettstolen är värt många middagslagningar.
Skall jag tolka detta som att det är fel?
Min fru tycker att toaletter och avlopp är jätteäckliga, så jag rengör dem. Visserligen inte lika ofta som maten lagas, men att jag rensar avloppet eller tvättar toalettstolen är värt många middagslagningar.
Det finns tydligen en och annan skribent här som menar att det inte är manligt kodat att rensa golvbrunnen i hushåll. Om de sen verkligen menar detta eller mer skriver detta för att de t ex för att vara konträr, retar sig på min internetpersona eller för att de inte kan skilja på hur det är och hur de vill att det ska vara är svårt att inte fundera på.Alfredo skrev:
Jag tror missförstånden här handlar om att @Mrs November tolkar begreppet "manligt kodat" på ett helt annat sätt än vad @Claes Sörmland anser att det betyder.
Om man sätter sig in i några olika försök att definiera begreppet kan man helt enkelt inte dra andra slutsatser än att biltvätt och golvbrunnsrengöring är manligt kodat i vår kultur.
Golvbrunnen är mer eller mindre enda saken jag själv städar hemma, kylskåpet gillar jag också att städa. Men det är enbart för att vi har unidrain med mönsterpassning på marmorplattorna runt om och skulle ge mig fan på att städerskan skulle råka tappa locket och förstöra så man måste lägga om plattor.
Då gör jag det hellre själv en gång i månaden.
Då gör jag det hellre själv en gång i månaden.
Nej det kan omöjligt vara fel för det är precis som hos mig. 👍😋pacman42 skrev:
Min fru gillar att laga mat, jag avskyr matlagning (men gör det ändå runt 1/4 - 1/3 av måltiderna för att hon inte skall känna det som ett tvång).
Och nu säger frun till mig att jag måste ta ut komposten - den luktar illa. Jag bär ut all återvinning och har ansvaret för att den sorteras rätt också. Det måste ju också vara fel, eller?
Och nyss raljerade frugan om att alla som argumenterar för att RUT-avdraget skall bort är för kvinnofällor! Hennes mor är ensamstående och sjuklig och har iom RUT-avdraget möjlighet att bo hemma, vilket hade varit omöjligt annars..
Och nyss raljerade frugan om att alla som argumenterar för att RUT-avdraget skall bort är för kvinnofällor! Hennes mor är ensamstående och sjuklig och har iom RUT-avdraget möjlighet att bo hemma, vilket hade varit omöjligt annars..
Produkter som diskuteras: "komposten"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Det är nog inget personligt. Diskussioner om manligt och kvinnligt är en vattendelare som rör upp mycket känslor. För rätt så många år sen fick jag en ordentlig örfil i en liknande diskussion angående manligt och kvinnligt. Jag förtjänade det nog den gången.Claes Sörmland skrev:
Det finns tydligen en och annan skribent här som menar att det inte är manligt kodat att rensa golvbrunnen i hushåll. Om de sen verkligen menar detta eller mer skriver detta för att de t ex för att vara konträr, retar sig på min internetpersona eller för att de inte kan skilja på hur det är och hur de vill att det ska vara är svårt att inte fundera på.
Byteshandel kallas sådant - du får mat och partnern slipper peta i det äckliga ;-)pacman42 skrev:
Personligen tycker jag att den som envist använder hår-conditioner/balsam och sköljmedel för tvätt i tvättmaskin är den första i kön att också ta hand om stoppet, slutar man med båda så kommer intervallen mellan stoppen öka drastiskt.
anjon-tensider (hårchampo/tvättmedel) och katjon-tensider (hårbalsam/sköljmedel för tvätt) kommer att hugga i varandra och bli klägg med början i vattenlåsen och rörväggarna där vattnet flödar - och det behövs rätt lite av det för att bli mycket klägg när bakterierna också fått mumsa på dessa en tid...