BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns tydligen en och annan skribent här som menar att det inte är manligt kodat att rensa golvbrunnen i hushåll. Om de sen verkligen menar detta eller mer skriver detta för att de t ex för att vara konträr, retar sig på min internetpersona eller för att de inte kan skilja på hur det är och hur de vill att det ska vara är svårt att inte fundera på.
Är du säker på att du inte tillhör gruppen som har svårt att skilja på det?
Hur många hushåll med en man och en kvinna grundar du din åsikt på, och vilken ålder har de?

Personligen så är jag inte säker på vem som rensar golvbrunnen hemma hos de som jag känner. Tycker det låter som ett lite udda samtalsämne över matbordet.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på att du inte tillhör gruppen som har svårt att skilja på det?
Ja, jag har ingen preferens för om rensa golvbrunnar utförs av män eller kvinnor statistiskt i populationen. Så jag har s a s inga skäl att blanda ihop hur det är och hur jag vill att det ska vara. Jag vill s a s inget här. Det finns andra skribenter som känner saker starkt i tråden.

Sen kan jag ju ha fel, att just sysslan golvbrunnsrensning faller utanför de könskodade ramarna för vad som görs i hemmet. Eller att just golvbrunnsrensning traditionellt är manligt kodat men att stora genombrott har skett där nyligen där golvbrunnsrensadet har omkodats könsneutralt eller blivit feminiserat. Men det verkar inte så, trots kreativa försök av trådens skribenter att definiera golvbrunnsrensning till allmänstädning av hemmet och mena att det är en rent kvinnlig syssla (vilket inte helt stämmer enligt SCB).

Jag tror att det nog mycket väl kan vara så att golvbrunnen i duschen kan ses som ”städning” i och med att konstruktionen inte kräver någon demontering. Min känsla (dvs gissning) är att saker som kräver demontering, tex vattenlåset under diskbänken har varit mer manlig syssla. Sedan är mer en fundering på om anledningen är det praktiska eller om det helt enkelt är så att ligga på rygg under en bänk helt enkelt inte var en position passande att ligga i klädd i klänning? Dvs det ansågs inte lämpligt och den karl som utsatte sin kvinna för den förnedringen måste det vara något fel på. Ren gissning/fundering. Kan ju också vara så att vattenlåset kom så sent till de flesta bostäder att kvinnor redan intagit byxorna och denna idén är helt fel ute.
Historiker välkomnas :)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Jag tror att det nog mycket väl kan vara så att golvbrunnen i duschen kan ses som ”städning” i och med att konstruktionen inte kräver någon demontering. Min känsla (dvs gissning) är att saker som kräver demontering, tex vattenlåset under diskbänken har varit mer manlig syssla. Sedan är mer en fundering på om anledningen är det praktiska eller om det helt enkelt är så att ligga på rygg under en bänk helt enkelt inte var en position passande att ligga i klädd i klänning? Dvs det ansågs inte lämpligt och den karl som utsatte sin kvinna för den förnedringen måste det vara något fel på. Ren gissning/fundering. Kan ju också vara så att vattenlåset kom så sent till de flesta bostäder att kvinnor redan intagit byxorna och denna idén är helt fel ute.
Historiker välkomnas :)
Golvbrunnar kräver har varit med länge i Sverige. De kom med våtrummen.

Den traditionella golvbrunnen kräver verktyg och slang/band för rensning, den med plugg. Vaktmästaruppdrag s a s. Sen 70-80-talet har de blivit enklare att rensa men det har knappast varit intuitivt hur det ska gå till. Det har s a s varit en lite "teknisk" utmaning som kräver ett visst intresse för hur man gör det. Man måste veta var man ska greppa och applicera kraft. De samtida är de väl enklare än någonsin att öppna men många har fortfarande uråldriga golvbrunnar hemma.

BirgitS
Ja, jag har ingen preferens för om rensa golvbrunnar utförs av män eller kvinnor statistiskt i populationen. Så jag har s a s inga skäl att blanda ihop hur det är och hur jag vill att det ska vara. Jag vill s a s inget här. Det finns andra skribenter som känner saker starkt i tråden.
Inte?
Det är ju inte precis det intryck jag har fått när du upprepade gånger påstår att underhåll av golvbrunnen är manligt kodat. Detta trots att andra påpekar att de inte tycker att rengöring av golvbrunnen är underhåll utan städning, och att vem som utför den städningen varierar mellan hushållen.

Jag kan inte tycka att andra känner starkt om saken heller, utan det en del känner starkt är att det är fel att städning av golvbrunnen är manligt kodat.
Men det verkar inte så, trots kreativa försök av trådens skribenter att definiera golvbrunnsrensning till allmänstädning av hemmet och mena att det är en rent kvinnlig syssla (vilket inte helt stämmer enligt SCB).
Jag har inte noterat att folk i tråden i allmänhet tycker att städning är en rent kvinnlig syssla. Precis som SCB verkar det ju vara rätt blandat, och många har delat upp städningen mellan sig.

BirgitS
Den traditionella golvbrunnen kräver verktyg och slang/band för rensning, den med plugg.
Pratar du inte om rensning av avloppsrör nu och inte rengöring av golvbrunnen?

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, rensning av en golvbrunn som inte har en löstagbar insats för vattenlåset.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte precis det intryck jag har fått när du upprepade gånger påstår att underhåll av golvbrunnen är manligt kodat.
Vad tror du det beror på?

BirgitS BirgitS skrev:
Min golvbrunn i duschen (plast från 90-talet) kräver att man använder en skruvmejsel eller liknande för att bända upp 'locket' till golvbrunnen. Att öppna vattenlåset till handfatet går mycket enklare eftersom man bara behöver vrida några varv för att lossa det.

Sen är det väl svårt att bortse att traditionella könsvanor till stor del lever kvar även om myndigheter gör sitt bästa för att utrota dem.
Eller kan någon med ett uns av trovärdighet säga att det är lika vanligt att kvinnor byter bilhjul som män. Min gissning är att män står för +90% av alla hjulbyten. Detta beror givetvis på traditionella mans respektive kvinnoroller som fortfarande lever kvar.

Så det blir lite löjligt när man försöker låtsas om att det inte finns några skillnader mellan 'kvinnliga' och 'manliga' sysslor. Även från politiskt håll tas det ju ibland upp problem med att kvinnor har det så mycket mer stressigt än män beroende på att de tar mycket mer ansvar för hushållssysslor än männen samtidigt som de förväntas jobba 40 timmar i veckan.. Därför ska kvinnor oftare drabbas av t.ex. 'att gå in i väggen' och andra stressrelaterade sjukdomar.

Så även ifall man önskar att det ska se ut på ett visst sätt så ska man inte blunda för hur det ser ut.

Jag har tre döttrar och de använder golvbrunnen som straff.
Om man går in på någons rum utan att knacka eller fråga om lov så får man rensa golvbrunnen.

• Haha
Intet
  • Laddar…
K kallabaz skrev:
Om man går in på någons rum utan att knacka eller fråga om lov så får man rensa golvbrunnen.
Befälsordningen i ditt hushåll verkar ha havererat... 😂

• Gilla
  • Haha
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Vad tror du det beror på?
Jag antar att du skriver att det är manligt kodat därför att du tror att det är så.

BirgitS
L lbgu skrev:
Min golvbrunn i duschen (plast från 90-talet) kräver att man använder en skruvmejsel eller liknande för att bända upp 'locket' till golvbrunnen.
Och du menar att kvinnor efter 7 års trä- och metallslöjd fortfarande inte kan hantera en skruvmejsel, eller vad?
L lbgu skrev:
Sen är det väl svårt att bortse att traditionella könsvanor till stor del lever kvar även om myndigheter gör sitt bästa för att utrota dem.
L lbgu skrev:
Så det blir lite löjligt när man försöker låtsas om att det inte finns några skillnader mellan 'kvinnliga' och 'manliga' sysslor.
Jag har väl inte heller påstått att det inte lever kvar några traditioner gällande vem som sköter vad i hemmet. Att det är så visar ju t.ex. den SCB-statistik som det länkades till. Men det är ju mycket en åldersfråga, tycker jag att det verkar som.

Det är väl inte myndigheter som bestämmer vem som gör vad i ett hushåll. Det var ju inte ens något allmänt samtalsämne på 80-talet när jag flyttade ihop med en man, jag har trots det rensat golvbrunn och vattenlås fler gånger än vad han har gjort.

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Och du menar att kvinnor efter 7 års trä- och metallslöjd fortfarande inte kan hantera en skruvmejsel, eller vad?
Frågan är ju större än så, hur definieras då epiteten man eller kvinna i dagens synsätt?

Givetvis kan alla oavsett kön, eller annan tillhörighet, rensa avlopp enligt dagens påhittade normer.

För vem vet vad som är vad. Svenska skolväsendet lär ju ut att man kan vara "allt".
https://www.svd.se/a/bgalyB/lia-thomas-fran-medioker-man-till-basta-kvinna

Visst är det fantastiskt!

1785091734824.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Haha
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Såklart de kan men de låter hellre deras karl göra det.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har väl inte heller påstått att det inte lever kvar några traditioner gällande vem som sköter vad i hemmet. Att det är så visar ju t.ex. den SCB-statistik som det länkades till. Men det är ju mycket en åldersfråga, tycker jag att det verkar som.
Knappast. De yngre damer jag träffar är mycket väl medvetna om att de kan få sina karlar att göra skitjobben.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte myndigheter som bestämmer vem som gör vad i ett hushåll. Det var ju inte ens något allmänt samtalsämne på 80-talet när jag flyttade ihop med en man, jag har trots det rensat golvbrunn och vattenlås fler gånger än vad han har gjort.
När jag flyttade ihop med en riktig drömdonna, var det inte heller ett allmänt samtalsämne. Jag rensade avloppet och hon gjorde kvinnogjötat. Allt annat hade resulterat i en Spartansk protest.😱😰😰🥶

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.