4 851 läst ·
136 svar
5k läst
136 svar
Vem rensar golvbrunnen hemma hos dig?
Det är ingen åsikt att det är manligt kodat att rengöra golvbrunn, ta hand om hemmets tekniska underhåll och reparationer och bilen, det är en beskrivning av vår kultur. Vad som är fantastiskt roligt med att denna kultur beskrivs förstår jag inte. Men känsligt tycks det vara för en och annan skribent.M Mrs November skrev:
Att sanera golvbrunn är inte tekniskt underhåll utan hushållsarbete.
Kultur förändras ständigt liksom hushållsarbete och det är verkligen ett område där könsordningen har förändrats kraftigt de senaste 30 åren.Claes Sörmland skrev:
Der kan man tycka men det ändrar inte att det är manligt kodat att rensa golvbrunnen.A Abies koreana skrev:
Håller med.A Abies koreana skrev:
Men det förklarar inte hur det kan vara "fantastiskt roligt" för @Mrs November att läsa på ett forum om beskrivningen av könskodade sysslor.
Det som är roligt är din kulturbeskrivning. Inte ens då jag var barn på 60 talet stämde den på den familj där vi växte upp. Ja, min kära älskade pappa tog hand om bilen eftersom han som utbildad mekaniker var bäst lämpad för det. Men redan som 10 åring hjälpte jag till och formligen älskade det. Pappas flicka var jag det. Var inte gammal då jag körde både rubbing och vax på bilen. Min uppgift var bilens invändiga städning. Den skulle glänsa och dofta gott. Min älskade mamma var den som på den tiden skötte städning och golvbrunnar. Var väldigt viktigt för henne att det var riktigt rent. De sista åren på 90 talet in på 2000 så skötte pappa dammsugaren eftersom inte mammas rygg orkade det momentet. Då inte pappa längre orkade att hålla sin bil så fin som han önskade var det jag som fixade det samt bytte till sommar eller vinterdäck. Min man och jag har fortsatt på samma sätt. Vi gör det vi är bäst lämpade för. En poäng är ju också att det är roligast så. Ja, även min dotter kan byta däck och rengöra en bil både utvändigt och invändigt. Hon gillar det dessutom. Så nej vi passar inte in på din beskrivning och det är jag glad för😏Claes Sörmland skrev:
Det är ingen åsikt att det är manligt kodat att rengöra golvbrunn, ta hand om hemmets tekniska underhåll och reparationer och bilen, det är en beskrivning av vår kultur. Vad som är fantastiskt roligt med att denna kultur beskrivs förstår jag inte. Men känsligt tycks det vara för en och annan skribent.
Men kära nån, du tror alltså att en beskrivning av vad som är manligt eller kvinnligt kodat i vår kultur handlar om just dig och dina föräldrar...M Mrs November skrev:Det som är roligt är din kulturbeskrivning. Inte ens då jag var barn på 60 talet stämde den på den familj där vi växte upp. Ja, min kära älskade pappa tog hand om bilen eftersom han som utbildad mekaniker var bäst lämpad för det. Men redan som 10 åring hjälpte jag till och formligen älskade det. Pappas flicka var jag det. Var inte gammal då jag körde både rubbningar och vax på bilen. Min uppgift var bilens invändiga städning. Den skulle glänsa och dofta gott. Min älskade mamma var den som på den tiden skötte städning och golvbrunnar. Var väldigt viktigt för henne att det var riktigt rent. De sista åren på 90 talet in på 2000 så skötte pappa dammsugaren eftersom inte mammas rygg orkade det momentet. Då inte pappa längre orkade att hålla sin bil så fin som han önskade var det jag som fixade det samt bytte till sommar eller vinterdäck. Min man och jag har fortsatt på samma sätt. Vi gör det vi är bäst lämpade för. En poäng är ju också att det är roligast så. Ja, även min dotter kan byta däck och rengöra en bil både utvändigt och invändigt. Hon gillar det dessutom. Så nej vi passar inte in på din beskrivning och det är jag glad för😏
Nej, det handlar inte om dig. Eller mig. Eller någon annan individ eller liten kärnfamilj. En kultur har aggregerade egenskaper från alla dess medlemmar, hela populationen. Och i en kultur finns naturligtvis stor variation på individnivå.
Nej jag tror inte att någonting i vårt samhälle enbart handlar om mig och min familj. Men att vissa uppgifter i ett hem skulle vara kodade för han eller henne i ett hem det köper inte jag. Det enda som jag ser som praktiskt omöjligt för en man är väl att föda barn. Allt annat är praktiskt möjligt om man vill och har fysiken för det. Samma sak för kvinnor förutom att vi föder barn så är det vilja och att skaffa sig kunskap som gäller. Så försök inte med något "kära nån" och klappa på huvudet uppifrån det är jag för gammal för. Visst det finns unga kvinnor idag som har något soft girl ideal men det tror jag inte speglar verkligheten. Finns säkert familjer som passar på din beskrivning likasom vi som inte känner igen oss i den. Mångfald kallas det. Är du också en sån som ställer frågan "vad jobbar du med?" För att du tror att svaret ska ge dig vägledning om hur personen ifråga är🤔Claes Sörmland skrev:
Men kära nån, du tror alltså att en beskrivning av vad som är manligt eller kvinnligt kodat i vår kultur handlar om just dig och dina föräldrar...
Nej, det handlar inte om dig. Eller mig. Eller någon annan individ eller liten kärnfamilj. En kultur har aggregerade egenskaper från alla dess medlemmar, hela populationen. Och i en kultur finns naturligtvis stor variation på individnivå.
Här hemma rensas de av oss båda, troligen mer ofta av min fru men inte med någon större marginal.
Vet dock inte riktigt vad vi ska göra med denna kunskap. Även om vi med exakt precision kunde komma fram till att könsförhållandet för golvbrunsrensning är 60/40 i sverige har jag svårt att se den praktiska tillämpningen.
Pratar vi uthyrning görs det trots allt till en individ inte en population. Det är individens egenskaper som är intressanta, där är statistik sällan relevant och leder mer ofta till väldigt orättvisa fördomar. För det är väl även sant att våldsbrott är långt mer vanligt hos män, vilket jag som uthyrare kanske är lite mer orolig för. Men det vore ju djupt orättvist att hänvisa till den och bara hyra ut till kvinnor.
Vet dock inte riktigt vad vi ska göra med denna kunskap. Även om vi med exakt precision kunde komma fram till att könsförhållandet för golvbrunsrensning är 60/40 i sverige har jag svårt att se den praktiska tillämpningen.
Pratar vi uthyrning görs det trots allt till en individ inte en population. Det är individens egenskaper som är intressanta, där är statistik sällan relevant och leder mer ofta till väldigt orättvisa fördomar. För det är väl även sant att våldsbrott är långt mer vanligt hos män, vilket jag som uthyrare kanske är lite mer orolig för. Men det vore ju djupt orättvist att hänvisa till den och bara hyra ut till kvinnor.
Redigerat:
Bra där!M Mrs November skrev:
Klart de kan. Jag har ju visat med SCB-siffror att så är fallet. Visst kan man kritisera statistik som bygger på enkäter men helt förljugna lär ju statens siffror inte vara. Vi kan ju ta vård av bilar. Helt klart manligt kodat, män lägger i snitt mycket mer tid på vård av bilar än kvinnor. Inte kan du väl mena att det inte är manligt kodat att vårda bilar i vår kultur? Hur kan du förneka något så uppenbart?M Mrs November skrev:
Kultur handlar inte om vad som är praktiskt och fysiskt möjligt. Eller jo, visst sätter det ramar och visst kan det bidra i vissa fall. Men det är sällan styrande. För att ta upp ett undantag, t ex vad gäller vår könsdelade våldskultur så är den ju med rätt stor säkerhet biologiskt styrd, det är s a s inte en slump att det främst är män som är våldsutövare. Men knappast vad gäller dammsugning eller golvbrunnsrengöring tänker jag.M Mrs November skrev:
Nu var ju du som klappade på huvudet i ditt första dryga inlägg i tråden. Men hånskratt t o m. Och jag synade vad grunden var för ditt oönskade beteende.M Mrs November skrev:
Det tror jag mest är något som den pratande mediaklassen i Stockholm har hittat på om jag ska vara ärlig. Importerad från USA. Något måste de ju de små liven skriva och prata om.M Mrs November skrev:
Ja, det finns som sagt individuell variation i en population gällande kultur.M Mrs November skrev:
Bristerna ligger hos dig, inte hos mig i den här tråden.M Mrs November skrev:
Vad gäller statistik så kan man få statistik att säga precis det man själv vill beroende på hur man ställer frågorna. Det tänker jag att du vet. Du är inte dum och det är inte jag heller. Att tala med någon som inte vill förstå är för min del slöseri med tid. Jag har sagt det jag vill och lämnar härmed tråden. Så du får gärna sista ordet. Det bjuder jag på😏Claes Sörmland skrev:
Bra där!
Klart de kan. Jag har ju visat med SCB-siffror att så är fallet. Visst kan man kritisera statistik som bygger på enkäter men helt förljugna lär ju statens siffror inte vara. Vi kan ju ta vård av bilar. Helt klart manligt kodat, män lägger i snitt mycket mer tid på vård av bilar än kvinnor. Inte kan du väl mena att det inte är manligt kodat att vårda bilar i vår kultur? Hur kan du förneka något så uppenbart?
Kultur handlar inte om vad som är praktiskt och fysiskt möjligt. Eller jo, visst sätter det ramar och visst kan det bidra i vissa fall. Men det är sällan styrande. För att ta upp ett undantag, t ex vad gäller vår könsdelade våldskultur så är den ju med rätt stor säkerhet biologiskt styrd, det är s a s inte en slump att det främst är män som är våldsutövare. Men knappast vad gäller dammsugning eller golvbrunnsrengöring tänker jag.
Nu var ju du som klappade på huvudet i ditt första dryga inlägg i tråden. Men hånskratt t o m. Och jag synade vad grunden var för ditt oönskade beteende.
Det tror jag mest är något som den pratande mediaklassen i Stockholm har hittat på om jag ska vara ärlig. Importerad från USA. Något måste de ju de små liven skriva och prata om.
Ja, det finns som sagt individuell variation i en population gällande kultur.
Bristerna ligger hos dig, inte hos mig i den här tråden.
Jag tror även att olika ideal är starkare på olika platser. Jag tror att idealet av en kvinna som inte gör något med sina händer (mer än att måla naglarna) kanske är större i Stockholm och absolut större bland vissa ungdomskulturer än andra. De som däremot själva har intressen, som att mecka med bilen eller göra annat praktiskt blir nog i mindre utsträckning en del i den gruppen o kanske finner fler vänner bland killar i unga år.
Sedan utgår man ju mest ifrån sig själv o det man har runt sig. På det temat kan ju jämföras med när jag var med en kompis till deras landställe och hanns lillasyster på morgonen drog på sig stövlarna för att gå ut o gräva dike till nya pemslangen för sommarvattnet från sjön. Då var jag kanske 19 och med undantaget från någon hästtjej hade jag aldrig sett en tjej frivilligt greppa en spade innan. Jag måste ju säga att jag var jävligt imponerad över att hon hade driv o handlingskraft för något praktiskt. De tjejer jag då umgicks med hade nog tittat på henne som om hon var en utomjording.
Sedan ska det ju tilläggas att det finns fjompiga män med som gör en grej av att de absolut inte vet hur man fixar ett stopp i ett handfat o undrar vilken rörmockare man ska ringa. Har några på jobbet som aldrig varit utanför tullarna och bott i hyresrätt hela sitt liv.
Sedan utgår man ju mest ifrån sig själv o det man har runt sig. På det temat kan ju jämföras med när jag var med en kompis till deras landställe och hanns lillasyster på morgonen drog på sig stövlarna för att gå ut o gräva dike till nya pemslangen för sommarvattnet från sjön. Då var jag kanske 19 och med undantaget från någon hästtjej hade jag aldrig sett en tjej frivilligt greppa en spade innan. Jag måste ju säga att jag var jävligt imponerad över att hon hade driv o handlingskraft för något praktiskt. De tjejer jag då umgicks med hade nog tittat på henne som om hon var en utomjording.
Sedan ska det ju tilläggas att det finns fjompiga män med som gör en grej av att de absolut inte vet hur man fixar ett stopp i ett handfat o undrar vilken rörmockare man ska ringa. Har några på jobbet som aldrig varit utanför tullarna och bott i hyresrätt hela sitt liv.
Det är väl precis vad det är? Det är din åsikt. Hela ditt argument bygger på att du antar att rensa golvbrunnen går under "underhåll" och inte "städning" men du vet inte att det är så. Är det en osäker variabel kan du inte anta att ditt sätt att tänka är detsamma som de som svarat på enkäten. Hos oss rensar vi golvbrunnen när vi städar badrummet t.ex.Claes Sörmland skrev:
Ironiskt när du inte kan se dina egna tankevurpor i argumentet.Claes Sörmland skrev:
Samtidigt varför tycker du kvinnor som utför manligt kodade sysslor är imponerande medan män som beter sig kvinnligt kodat är fjompiga? Jag säger inte att det inte också sitter i min känslomässiga ryggmärg men nog ser jag det på det intellektuella (normativa) planet som väldigt problematiskt.T TypRätt skrev:Jag tror även att olika ideal är starkare på olika platser. Jag tror att idealet av en kvinna som inte gör något med sina händer (mer än att måla naglarna) kanske är större i Stockholm och absolut större bland vissa ungdomskulturer än andra. De som däremot själva har intressen, som att mecka med bilen eller göra annat praktiskt blir nog i mindre utsträckning en del i den gruppen o kanske finner fler vänner bland killar i unga år.
Hur rensar man en golvbrunn (egentligen)?Farstatjej90 skrev:
Vad jag vet så är det ett stort jobb, men det går ju att förenkla.
Sökte och fann
Så gör man inte. Omedelbart såg jag att skruvmejseln skulle åka ner i avloppet. Hade detta varit ett rakt avlopp (dusch) så hade denna försvunnit ner i djupet. Hon avslutar med ett fint fusk- plockar inte isär vattenlåset. Hon också slänger renset, hår, tussar ner i toan- vem gör det?
Sådana här trådar har en benägenhet att bli överkänsliga, men detta kanske är exempel på kvinnlig touch.
Reserverar mig för vattenlåset. Finns kanske många typer.
Reservation 2: inte riktat direkt mot Farstatjej90
Nu bygger jag inte hela min världsförståelse på en SCB-undersökning. Jag har ju också erfarenhet av vad som är manligt kodat och kvinnligt kodat från livserfarenhet.R Rullponken skrev:Det är väl precis vad det är? Det är din åsikt. Hela ditt argument bygger på att du antar att rensa golvbrunnen går under "underhåll" och inte "städning" men du vet inte att det är så. Är det en osäker variabel kan du inte anta att ditt sätt att tänka är detsamma som de som svarat på enkäten. Hos oss rensar vi golvbrunnen när vi städar badrummet t.ex.
Din erfarenhet är att golvbrunnsrengöring är kvinnligt kodat? Eller inte könskodat alls? Och nej, ta inte dig själv och din familj som utgångspunkt nu, vad är din erfarenhet från hela ditt långa liv och alla människor som du har interagerat med under åren?
Om du kalibrerar din erfarenhet, hur ser det ut på bilvårdssidan? Och allmänstädning? Uppfattar du världen som den är?
Jag tycker det är fånigt när kvinnor inte vill försöka lära sig också. Men exemplet var från när jag precis gått ut gymnasiet och då såg jag ju inget annat så då var det imponerande. Idag när jag bor i hus och nästan hela umgänget gör det samma så ser man ju fruarna i trädgårdarna hela tiden (så gjorde även ”vuxna” kvinnor när jag växte upp men knappast ungdomarna).Claes Sörmland skrev: