Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte kan du väl mena att det inte är manligt kodat att vårda bilar i vår kultur?
M Mrs November skrev:
Att tala med någon som inte vill förstå är för min del slöseri med tid.
Jag tror missförstånden här handlar om att @Mrs November tolkar begreppet "manligt kodat" på ett helt annat sätt än vad @Claes Sörmland anser att det betyder.

Om man sätter sig in i några olika försök att definiera begreppet kan man helt enkelt inte dra andra slutsatser än att biltvätt och golvbrunnsrengöring är manligt kodat i vår kultur.

För att citera en del från en definition "Det handlar alltså inte om biologi, utan om de oskrivna regler och kulturella kopplingar vi har skapat.".

Unikt namn
Varje gång jag rensar golvbrunnen känner jag ett oförklarigt behov av att stoppa in en prilla bak och vända kepsen bakofram, trots att jag varken snusar eller bär keps.
Märkligt det där. 🙃

• Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu bygger jag inte hela min världsförståelse på en SCB-undersökning. Jag har ju också erfarenhet av vad som är manligt kodat och kvinnligt kodat från livserfarenhet.

Din erfarenhet är att golvbrunnsrengöring är kvinnligt kodat? Eller inte könskodat alls? Och nej, ta inte dig själv och din familj som utgångspunkt nu, vad är din erfarenhet från hela ditt långa liv och alla människor som du har interagerat med under åren?

Om du kalibrerar din erfarenhet, hur ser det ut på bilvårdssidan? Och allmänstädning? Uppfattar du världen som den är?
Det var du som valde att använda SCB som källa så varför säger du nu att deras statistik inte spelar någon roll?

Största frågan blir ju dock varför du är övertygad om att din "-erfarenhet av vad som är manligt kodat och kvinnligt kodat från livserfarenhet" är värt något i sammanhanget? Om jag inte ska utgå från mig själv och min familj, varför ska du?

Jag säger att det inte är könskodat alls och tycker det bara är dumt att försöka argumentera att det är. Men om jag skulle göra det ändå så är enligt SCB 41% av Sveriges hushåll ensamhushåll så hur tänker du att det funkar för ensamboende kvinnor, samkönade boenden osv?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kul tråd att läsa :)
Hemma hos oss är det iallafall jag som rensar avloppen/vattenlås. Mest på grund av att det e lite för hög ”äckelfaktor” för vissa andra familjemedlemmar…
Men det är OK och inget som stör mig.
Är det äckligt, tungt, skitigt eller rent av lite halvfarliga jobb som ska fixas på huset så tror jag det är mannen som i de allra flesta fall fixar.

Redigerat:
P pette skrev:
Är det äckligt, tungt, skitigt eller rent av lite halvfarliga jobb som ska fixas på huset så tror jag det är mannen som i de allra flesta fall fixar.
InTE alLa mÄN!!!1! 😋

Jag tycker det är lustigt när man försöker få någon tro att det är jämnt könsfördelat med vissa sysslor när det uppenbart inte är så. Man kan givetvis önska att det vore annorlunda men så är det ju inte.
Just rensa avlopp kanske vi närmar oss lika andel män och kvinnor men jag skulle tro det är fler män. Laga bilen, byta däck, fixa snickerier hemma osv kan väl ingen neka till att det är flest män som utför? Statistik eller ej.

Att städa ur golvbrunnen ingår ju i städningen, kollar vi på städbranschen så är det ca 70% kvinnor som städar hem och lokaler.
Så jag tror att det finns en jäkla massa kvinnor som i sitt yrke och hemma rengör sina brunnar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Att städa ur golvbrunnen ingår ju i städningen, kollar vi på städbranschen så är det ca 70% kvinnor som städar hem och lokaler.
Själv tror jag inte det ingår i normal badrumsstädning att öppna golvbrunnen och rengöra vattenlåset. Det finns garanterat de som gör det, men de lär vara rätt ovanliga. Ni som gör det rengör ni andra vattenlås också vid städning. Tänker på t.ex. vattenlåset under handfatet och under vasken i köket.

Jag är helt övertygad om att merparten rensar vattenlås när det märks att det börjar rinna dåligt. Och då handlar det mer om att fixa stopp i avloppet än att städa. Därför det blir en i huvudsak manlig syssla.

C
L lbgu skrev:
Själv tror jag inte det ingår i normal badrumsstädning att öppna golvbrunnen och rengöra vattenlåset.
Nä, sist föreningen hade stamspolning blev jag lite tagen på sängen av att spolfirman hade förväntat sig att jag skulle ha förberett för rengöring av vattenlåset till handfatet. Och de blev nog omvänt lite förvånade av att det redan var rengjort.

Verkar vara många som inte lyfter på "snusklocket" förrän det blir absolut nödvändigt.

L lbgu skrev:
Själv tror jag inte det ingår i normal badrumsstädning att öppna golvbrunnen och rengöra vattenlåset. Det finns garanterat de som gör det, men de lär vara rätt ovanliga. Ni som gör det rengör ni andra vattenlås också vid städning. Tänker på t.ex. vattenlåset under handfatet och under vasken i köket.

Jag är helt övertygad om att merparten rensar vattenlås när det märks att det börjar rinna dåligt. Och då handlar det mer om att fixa stopp i avloppet än att städa. Därför det blir en i huvudsak manlig syssla.
Jag är ingen städare, men vid tex, flyttstädning så bör brunnar rengöras nej det görs inte veckovis men på jobbet så tas brunnarna var 4:e månad i personal duschen tex.
Så har man hemstäd så får man göra upp hur ofta det ska städas precis som man gör med allt annat inom städ, alla ytor städas och gnuggas inte vid varje städtillfälle utan det görs upp schema om vilka ytor och typer och frekvens på dessa..

Nja, jag rengör inte golvbrunn och vattenlås varje städning. Det görs i samband med städning när det verkar behövs. Så det känns som en städningsgrej.

Men uppstår det problem så väntar jag liksom inte på att det ska komma någon av hankön och lösa det.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag kan inte hålla mig borta från denna diskussion.
Jag finner den högst intressant dock!

När jag "städar" golvbrunnen i mitt fall, så lyfter jag hem ett nytt vattenlås från jobbet. 😮

Är det inte att städa!?
(Jag vet det är en slamkrypare...)

1784928440642.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag kan inte hålla mig borta från denna diskussion.
Jag finner den högst intressant dock!

När jag "städar" golvbrunnen i mitt fall, så lyfter jag hem ett nytt vattenlås från jobbet. 😮

Är det inte att städa!?
(Jag vet det är en slamkrypare...)

[bild]
OT: Var gör du av det gamla? Restavfall eller tar du det till plaståtervinning?

Krilleman
F fribygg skrev:
Ett äkta I-landsproblem...
När chipsen är för små för att dippa, eller colan är för kall för att dricka...

Jag avyttrar detta "gamla" förträngda vattenlås i restavfall, då den inte är en förpackning.

För i Swea Rike återvinner vi enkom det som producenten betalat pengar för via förpackningsinsamlingen. https://www.ragnsells.se/hallbarhet/det-vi-gor/vara-position/forpackningsinsamling/

Visst är det fantastiskt att "återvinna? (Men givetvis då inte allt...) https://www.svt.se/nyheter/inrikes/plasten-samlas-in-for-att-eldas-upp

Såklart är detta inte för att det är miljö-nyttigt korrekt.
Det bygger ju på att kommunerna får betalt att ta omhand om just förpackningar.
Och inte enkom just plast/glas/metall generellt.

Visst är detta en väldigt konstig slutsats då det gäller helheten?
Att förpackningar är "lönsamt" att återvinna, men absolut inte annan plast...

Likt mitt förträngda vattenlås som inte släpper igenom vatten längre.

Allt som inte omfattas via förpackningsingsinsamlingen är ju "miljövidrigt" eller hur? 😬

Är detta likställt med "icke återvinningsbart"?
NEJ...

Pengarna finns helt enkelt inte där för att det ska vara lönsamt att återvinna allt.

Frågor på det?

1784931836230.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rullponken skrev:
Jag säger att det inte är könskodat alls och tycker det bara är dumt att försöka argumentera att det är. Men om jag skulle göra det ändå så är enligt SCB 41% av Sveriges hushåll ensamhushåll så hur tänker du att det funkar för ensamboende kvinnor, samkönade boenden osv?
Ok, din erfarenhet är att det inte alls är könskodat att rensa golvbrunnar. Vi har tydligen helt olika erfarenhet.

Varför menar du att det bara är dumt att argumentera för din förståelse av världen? Har du inget intresse att förstå hur människor fungerar och könskodade normer? Vad gör du då i denna tråd?

Dina funderingar kring hur könskodade hushållssysslor fungerar i ensamhushåll. Ja då utför vanligen personen i hushållet sysslan, personen drar ned på sysslan eller personen tar hjälp med sysslan. Alla varianter av detta lär vara aktiva. Ta t ex det kvinnliga ensamhushållet. Där är det kvinnan som ordnar med bilens underhåll, kanske gör det mer sällan eller kanske väljer bort bil från hushållet, kanske får hjälp av släkting/vän med bilen eller köper bilunderhållstjänsten. Inget ovanligt, vi har väl alla sett det?

F fribygg skrev:
Som vårt brukar se ut är det nog ”stoppade möbler” som är korrekt sortering. Alternativt veterinären…

• Haha
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.