BirgitS BirgitS skrev:
Och du menar att kvinnor efter 7 års trä- och metallslöjd fortfarande inte kan hantera en skruvmejsel, eller vad?
Det handlar inte om att kunna göra det. Det är viljan som krävs. Den utbildning du beskrev borde väl också vara tillräcklig för att skruva av och på ett bilhjul, men av någon anledning verkar de flesta kvinnor inte vilja göra det. De anser ofta att det är mannens uppgift. Detta beror givetvis på att det traditionellt varit så.
Likaså har även rörmokeri traditionellt varit en manlig syssla. Och vattenlås räknar åtminstone jag som en del av avloppssystemet. När det är stopp i vattenlåset under vasken anser nog de flesta att det är stopp i avloppet. Folk som inte klarar av att fixa sådant anlitar då en rörmokare för att ordna det. De ringer inte en städfirma vilket de borde gjort ifall de ansåg rensning av vattenlås var städjobb.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte myndigheter som bestämmer vem som gör vad i ett hushåll. Det var ju inte ens något allmänt samtalsämne på 80-talet när jag flyttade ihop med en man, jag har trots det rensat golvbrunn och vattenlås fler gånger än vad han har gjort.
Givetvis bestämmer de inte det. Men genom olika kampanjer eller via skolan försöker de få folk att bete sig som de önskar att de ska bete sig. Olika partier kan ha lite olika ambitioner i dessa frågor.

L lbgu skrev:
Olika partier kan ha lite olika ambitioner i dessa frågor.
Kan du hänvisa till något som stödjer att något parti skulle ha någon som helst ambition att påverka vem som rensar vattenlåsen i svenska hem? Jag har i alla fall helt missat denna heta valfråga.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Såklart de kan men de låter hellre deras karl göra det.
Hur vet du vad lbgu menade?
En del, men långt ifrån alla. Det visar ju den här tråden.
Intet Intet skrev:
När jag flyttade ihop med en riktig drömdonna, var det inte heller ett allmänt samtalsämne. Jag rensade avloppet och hon gjorde kvinnogjötat. Allt annat hade resulterat i en Spartansk protest.😱😰😰🥶
Att en del resonerade som ni för länge sen, innebär inte att alla ens på den tiden tyckte samma sak. Ändå mindre senare, när t.ex. kvinnor lever som singlar i högre utsträckning innan de flyttar ihop med någon.

Pappa var född på 20-talet, men hade jag sagt att det är stopp i golvbrunnen/handfatet i min egen bostad, hade han visat mig en gång hur man rensar och sen förväntat sig att jag skulle klara det på egen hand. När jag flyttade hemifrån fick jag några enkla basverktyg i present.

Om du syftar på Lysistrate så handlar den om flera stadsstater, inte bara en. Det gällde ju att få män på båda sidorna att tänka om i den komedin. När det gäller Sparta var det en stadsstat där kvinnorna skötte allt utom kriget, väldigt långt från s.k. traditionella könsroller alltså.

BirgitS
L lbgu skrev:
Den utbildning du beskrev borde väl också vara tillräcklig för att skruva av och på ett bilhjul, men av någon anledning verkar de flesta kvinnor inte vilja göra det. De anser ofta att det är mannens uppgift. Detta beror givetvis på att det traditionellt varit så.
Behöver något inte vara äldre än vad bilarna har varit vanliga, för att vara en tradition?
I början hade man ju anställda chaufförer eller anlitade en mekanisk verkstad som skötte sånt, inte kunde direktörer och annat bättre folk smutsa ner händerna på det sättet.

Men visst har min sambo bytt fler hjul än vad jag har gjort (men jag har bytt hjul själv också), men det beror ju på att jag hade svårt att bära däcken uppför/nedför trappor.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du hänvisa till något som stödjer att något parti skulle ha någon som helst ambition att påverka vem som rensar vattenlåsen i svenska hem? Jag har i alla fall helt missat denna heta valfråga.
Ja, det är ingen kontroversiell ståndpunkt på vänstersidan. Ett exempel:

"För Vänsterpartiet är feminismen inte en sakfråga. Vi ser att ojämlikheten och kvinnoförtrycket finns i alla livets och samhällets vrår, och det är därför vi har en feministisk analys av alla politiska frågor."

"Vi tycker att mammor och pappor ska ansvara lika mycket för det arbete som görs i hemmet"

https://www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/feminism/

Nog finner det partiet kvinnoförtrycket också i hemmets städning och underhåll, alla livets och samhällets vrår var det.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att du spelar dum. Givetvis menar jag inte att de olika partierna har specifika åsikter i frågan om hur vattenlås ska rensas.

Men du kan väl inte ha missat att jämställdhetsfrågan drivs både via lagstiftning och opinionsbildning olika. Och här har inte alla partier samma uppfattning om allt. Kan vara allt från hantering av föräldrarledighet till att inkvotera vissa kön till vissa yrkesutbildningar. Så från en del politiskt håll skulle det säkert önskas att t.ex. bilhjul till lika andel byttes av män och kvinnor. Själv tycker jag att det är en fråga som politiker inte ska lägga sig i och folk ska få sköta som de vill utan pekpinnar. Detta även ifall jag som man skulle tjäna på det eftersom jag då skulle slippa hjulbytandet varannan gång, och så roligt är det ju inte att jag skulle sakna det ifall jag inte fick göra det..

BirgitS BirgitS skrev:
Att en del resonerade som ni för länge sen, innebär inte att alla ens på den tiden tyckte samma sak.
Ingen har väl ändå påstått att alla någonsin tyckt samma sak. Det vore ju ett helt orimligt påstående. Diskussion handlar naturligtvis om åsikter på ”gruppnivå”.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Men du kan väl inte ha missat att jämställdhetsfrågan drivs både via lagstiftning och opinionsbildning olika.
Fast jämställdhet på en övergripande nivå är en sak men detaljer som golvbrunnsrensning har jag inte sett behandlade.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast jämställdhet på en övergripande nivå är en sak men detaljer som golvbrunnsrensning har jag inte sett behandlade.
Självklart inte. Men ambitionen från politiskt håll verkar ju ofta vara att de inte vill ha någon könsskillnad när det gäller t.ex. hushållsarbete. Så givetvis är önskemålet att sysslor som vattenlåsrensning delas lika mellan könen. På samma sätt som det anses önskvärt att män och kvinnor delar lika på matlagning t.ex.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen har väl ändå påstått att alla någonsin tyckt samma sak. Det vore ju ett helt orimligt påstående. Diskussion handlar naturligtvis om åsikter på ”gruppnivå”.
Det finns ingen analys på gruppnivå eftersom allt handlar om mig, bara mig och jag blir gruppens enda medlem, representant och företrädare. Bara mina åsikter, mina egna privata och hempsykologiserande erfarenheter spelar någon roll:

inTe ALLa mÄN!

Tribalism är en stark mekanism.

Alfredo Alfredo skrev:
Befälsordningen i ditt hushåll verkar ha havererat... 😂
Hehe njae. Jag själv skulle aldrig komma på tanken att gå in hos en tonårsdotter utan att knacka. Däremot verkar de ha dålig respekt mot varandra, och då slog vi 2 flugor i en smäll :-)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
K kallabaz skrev:
Hehe njae. Jag själv skulle aldrig komma på tanken att gå in hos en tonårsdotter utan att knacka. Däremot verkar de ha dålig respekt mot varandra, och då slog vi 2 flugor i en smäll :-)
Är dom inte snälla så kan man lyfta av dörrbladet och lägga det i förrådet, då brukar tjejerna bli froma som lamm😂

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Är dom inte snälla så kan man lyfta av dörrbladet och lägga det i förrådet, då brukar tjejerna bli froma som lamm😂
Eller stänga av varmvattnet.

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eller stänga av varmvattnet.
Eller båda. 😎

• Haha
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller båda. 😎
Då är risken stor för ett fullskaligt familjekrig🙈

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.