Thomas59
D Dilato skrev:
Jo kanske...är du den som startar den?
Här väl ett bra exempel som talar MOT ditt resonemeng.
D djac skrev:
Jag tyckte det var tramsigt, dina rättigheter (vad jag vet) ser ut ungefär som alla andra, de är villkorade och det är väl rimligt.

När du var barn fock du gå i skolan och fick äta skollunch men du slapp betala skatt, det är du nästan ensam med att ifrågasätta, när du får en inkomst så blir du skyldig att bla betala för barnens rättigheter, du har nu andra rättigheter eftersom du inte längre är ett barn.

Inget av detta ändrar på faktum att någons rättighet alltid blir någon annans skyldighet.
Citerar dig: ”…faktum att någons rättighet alltid blir någon annans skyldighet.”. Det där är ju kvalificerat flum som du bara hittar på och exemplifierar genom krystade resonemang kring tex skolgång och skattskyldighet, bara för att du inte kan erkänna att du har fel. Sorgligt.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
D
Thomas59 Thomas59 skrev:
Citerar dig: ”…faktum att någons rättighet alltid blir någon annans skyldighet.”. Det där är ju kvalificerat flum som du bara hittar på och exemplifierar genom krystade resonemang kring tex skolgång och skattskyldighet, bara för att du inte kan erkänna att du har fel. Sorgligt.
Det är lugnt, det är väl bara för abstrakt antar jag.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nyss kliade jag mig på armen. Det är en rättighet jag har.
Tycker du att det är en rättighet som staten ska upprätthålla? Hur tror du att den i så fall är kodifierad? Hur vill du att den ska vara kodifierad?
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har vilken skyldighet på grund av det?
Envar förbjuds som @djac förklarat att hindra dig. Det är det förbudet som upprätthåller din rätt. I det här exemplet som i trafiken.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Det där är ju kvalificerat flum som du bara hittar på och exemplifierar genom krystade resonemang
Att du är obekant med filosofi i allmänhet och rättsfilosofi i synnerhet innebär inte att någon sitter och hittar på bara för att det är ett område du är uppenbart okunnig om.

Thomas59
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du är obekant med filosofi i allmänhet och rättsfilosofi i synnerhet innebär inte att någon sitter och hittar på bara för att det är ett område du är uppenbart okunnig om.
😂skulle du och din vapendragare komma med era filosofier på juristutbildningen hade ni blivit utskrattade.

Har för övrigt läst både praktisk och teoretisk filosofi och juridik så jag vet vad jag pratar om. Era resonemang skulle möjligen platsa på lekskolan. Men för all del, kämpa på.

• Gilla
  • Haha
Frerider och 2 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
skulle du och din vapendragare komma med era filosofier på juristutbildningen hade ni blivit utskrattade.
Utskrattad vet jag inte, men sannolikt i stort ignorerade. Det är ju inte som om rättsteori står så högt i kurs vid svenska juridiska fakulteter.

Samtidigt vet jag ingen rättsteoretiker som skulle säga annat än att synen på rättigheter och skyldigheter som korresponderande är en av de vanligare och att man lagstiftningsmässigt normalt definierar just skyldigheterna och låter rättigheterna vara implicita.

Min bild av universitet är vidare att de inte är platser där man skrattar ut folk för teoretiserande. Sånt hör mer andra, mindre nyfikna, personlighetstyper till.

• Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
😂skulle du och din vapendragare komma med era filosofier på juristutbildningen hade ni blivit utskrattade.

Har för övrigt läst både praktisk och teoretisk filosofi och juridik så jag vet vad jag pratar om. Era resonemang skulle möjligen platsa på lekskolan. Men för all del, kämpa på.
Jag har läst samma saker, och en del utöver det. Vi var nog inte kurskamrater för jag har en helt annan bild.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Jag har läst samma saker, och en del utöver det. Vi var nog inte kurskamrater för jag har en helt annan bild.
Kan det vara skillnaden på utbildning och bildning vi ser exempel på igen?

Thomas59
D djac skrev:
Kan det vara skillnaden på utbildning och bildning vi ser exempel på igen?
För din del tror jag ”inbillning” är det ord du söker 😂

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Bilfientlig hur?
Cyklister som kommer farande korsochtvärs och skiter i allt vad trafikregler heter, jag som bilist lär få skiten även om cyklisterna ignorerat ett rödljus och det smäller.

Det finns en massa andra fina städer i Skåne så att åka till Lund är helt onödigt.

Thomas59
Jag lägger ner. Den här diskussionen har spårat ur fulllständigt. ”Hä löns int' förklara för den som int' begrip”

• Gilla
  • Älska
Snnica och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Jag lägger ner. Den här diskussionen har spårat ur fulllständigt. ”Hä löns int' förklara för den som int' begrip”
Helt rätt du kan inte fixa allt.😉

• IMG_2106.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
D
Thomas59 Thomas59 skrev:
För din del tror jag ”inbillning” är det ord du söker 😂
Det är väl svenskt MAGA-språk för utbildning?

Jag vet inte hur lagen definierar saken men begreppet att man bara har skyldigheter och inga rättigheter är något som väl så tydligt framförs i det material som man tvingas igenom när man går riskutbildning numera. Tanken är alltså att man ska göra rätt själv men inte förvänta sig att alla andra också gör rätt. Man lever helt enkelt längre då, och om man håller sig till det behöver man inte känna sig bestulen när någon gör fel och berövar en på ens rätt. Ser man det på ”rätt” sätt har någon gjort fel, mot regelboken, inte mot mig.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
om man håller sig till [man bara har skyldigheter och inga rättigheter] behöver man inte känna sig bestulen när någon gör fel och berövar en på ens rätt.
Så man har en rätt, egentligen? Man ska bara inte bli upprörd om någon går den förnär.
T TypRätt skrev:
Ser man det på ”rätt” sätt har någon gjort fel, mot regelboken, inte mot mig.
Kör den som felar också på regelboken istället för mig om jag ser rätt på saken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.