D
Thomas59 Thomas59 skrev:
Då kan du kolla in nu.

Att ett samhälle finansierar skolan via skattsedeln är en modell för resursfördelning, inte ett bevis för att rättigheten/möjligheten att gå i solan är kopplad till skyldigheten att betala skatt. Du har ju ingen generell skyldighet att betala skatt. Jobbar och konsumerar du inte betalar du ju ingen skatt. Hur tänker du dig att din påstådda skyldighet (att betala skatt) sja appliceras på en sådan person.

För barnet (utgår från att du är ett barn) finns det ingen kopplad skyldighet för någon som villkorar rättigheten till utbildning. Rättigheten är asymmetrisk. Att vuxna skattebetalare via skattesystemet finansierar viss utbildning ändrar inte detta. Alla rättigheter kräver alltså inte en motsvarande skyldighet. Tror du blandar ihop kollektiva och individuella skyldigheter. Det skulle möjligen förklara din förvirring.
Nej, det spelar ingen roll att det inte är ett barn en skattebetalare, eller att skyldigheten är villkorad. Det som möjligtvis gör den assymetrisk skulle kunna vara vinstuttaget, det gör att skyldigheten blir lite större än rättigheten men det är en helt annan fråga.

Det kan ibland uppfattas som abstrakt men dina rättigheter är våra skyldigheter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu har det spårat ur totalt det började med att en viss person påstod att man har rättigheter i trafiken, vilket nästintill alla inte höll med sedan har det skiftats fokus till allt möjligt.
Är det inte bättre att vi diskuterar trafiken istället för skatter, skolor mm.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan ibland uppfattas som abstrakt men dina rättigheter är våra skyldigheter.
Man kan ha rättigheter utan att någon har en skyldighet.

Rätten till liv:
Ingen är skyldig att göra något för att den ska gälla, men ingen får göra något direkt aktivt för att förhindra den rättigheten.

Däremot måste ingen göra något om du inte klarar av att hålla dig vid liv själv.

Frerider Frerider skrev:
Nu har det spårat ur totalt det började med att en viss person påstod att man har rättigheter i trafiken, vilket nästintill alla inte höll med sedan har det skiftats fokus till allt möjligt.
Är det inte bättre att vi diskuterar trafiken istället för skatter, skolor mm.
Trafikreglerna i rondell har väl nått vägs ände, så i god byggahus anda går vi ut i sidodiskussioner med koppling till ursprungliga frågan..rätt..

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Om vi förenklar resonemanget...

Jag betalar skatt ( en djävla massa för en sketen pensionär, senast 178 727 kronor) som går till bland annat skolan...har jag då rätt till gratis lunch i skolans bespisning?

Självklart inte, jag får ju inte ens gå i skolan trots att jag ibland känner att jag kunde behöva det 😉

Ju äldre man blir desto mindre får man tillbaka, om man lyckats hålla sig över basnivå i inkomst under livet så man har en liten pension får man i princip ingenting tillbaka på ålderns höst.

Det enda jag kan komma på är:

Högkostnadsskyddet med särskild tandvårdsersättning (förstärkt högkostnadsskydd), för patienter i åldersgruppen 67 år och äldre)

Det är en rättighet...
Du har massor av rättigheter, såklart, du tillhör en klick i världen som är mest priviligerad

D Dilato skrev:
Trafikreglerna i rondell har väl nått vägs ände, så i god byggahus anda går vi ut i sidodiskussioner med koppling till ursprungliga frågan..rätt..
Är det inte bättre att starta en ny tråd om rättigheter?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Är det inte bättre att starta en ny tråd om rättigheter?
Jo kanske...är du den som startar den?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Thomas59
D djac skrev:
Nej, det spelar ingen roll att det inte är ett barn en skattebetalare, eller att skyldigheten är villkorad. Det som möjligtvis gör den assymetrisk skulle kunna vara vinstuttaget, det gör att skyldigheten blir lite större än rättigheten men det är en helt annan fråga.

”…vinstuttaget…”, aha du är vänsterbliven. ”…men dina rättigheter är våra skyldigheter…”. Du är ju en modern variant av fablernas värld. Sitter och skriver sådant som du tycker låter bra, helt obekymrad över att det saknar alla former av stringens och logik.

Det förklarar dina märkliga resonemang. Du känner troligen inte till det men skolpengen (som både kommunala och privata skolor erhåller) är lika stor. Det är dock ofta så att kommunala skolor erhåller högre skolpeng per elev då kommunala skolor ofta dras med underskott, som skattebetalarna får stå för. Vill du blanda in privatiseringsdebatten i detta avstår jag nog. Hela den debatten är otroligt märklig och vänsterns resoneman bygger mer på avundsjuka än på kunskap (om ekonomi och skolfinansiering) och fakta,.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har massor av rättigheter, såklart, du tillhör en klick i världen som är mest priviligerad
Nu flyttar du målstolpar, att jag är privilegierad är ett sidospår som inte är relevant för påståendet att det finns en direkt koppling där en rättighet genererar en skyldighet eller tvärtom.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jo kanske...är du den som startar den?
Hur gör man ens det😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Nu flyttar du målstolpar, att jag är privilegierad är ett sidospår som inte är relevant för påståendet att det finns en direkt koppling där en rättighet genererar en skyldighet eller tvärtom.
Jag tyckte det var tramsigt, dina rättigheter (vad jag vet) ser ut ungefär som alla andra, de är villkorade och det är väl rimligt.

När du var barn fock du gå i skolan och fick äta skollunch men du slapp betala skatt, det är du nästan ensam med att ifrågasätta, när du får en inkomst så blir du skyldig att bla betala för barnens rättigheter, du har nu andra rättigheter eftersom du inte längre är ett barn.

Inget av detta ändrar på faktum att någons rättighet alltid blir någon annans skyldighet.

D djac skrev:
Inget av detta ändrar på faktum att någons rättighet alltid blir någon annans skyldighet.
Nyss kliade jag mig på armen. Det är en rättighet jag har. Vem har vilken skyldighet på grund av det?

D
Alfredo Alfredo skrev:
Nyss kliade jag mig på armen. Det är en rättighet jag har. Vem har vilken skyldighet på grund av det?
Tja, nu är det så intellektuellt slappt att jag tänker att det är onödigt att skriva men ok.

Detta är ju ingen uttryckt rättighet du har men en av anledningarna till att du kan det är att du inte sitter kedjad i ett förhörsrum och detta är en rättighet som medför en skyldighet för andra.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
detta är en rättighet som medför en skyldighet för andra.
OK. Så alla jordens medborgare har alltså skyldigheten att inte kedja mig i ett förhörsrum. Vilket flum!

D
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Så alla jordens medborgare har alltså skyldigheten att inte kedja mig i ett förhörsrum. Vilket flum!
Så är det såklart, din frihet baseras på andras skyldigheter, annars gäller den starkes rätt.

Som sagt så är detta grundorsaken till att vi inte har globala mänskliga rättigheter på plats, man är inte beredd att ta på sig de skyldigheter det medför.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.