Anna_H Anna_H skrev:
Visst är det irriterande, men det är ofta otydligt om det är trottoar eller GC-bana.
Kan du tex se att GC-banan på den högra sidan övergår till trottoar vid det röda strecket och att man egentligen måste svänga ner till höger eller byta sida på övergångsstället 500 meter bakom?
[bild]
Inte för att jag misstror att så är fallet, men om det inte finns skyltar eller andra anvisningar, hur vet du att det är så som du skriver?

Gällande sidospåret cyklar och enkelriktade vägar så är det fullt möjligt att en GC-väg korsar den enkelriktade vägen "efter" skylten. Så det är inte alltid uppenbart. Dessutom för att göra det ännu roligare. Cykelbanor är -inte- enkelriktade utan en väldans massa skyltar och tillhörande LTF. Så underbart lätt att cykla på "den riktiga vägen" där man kan lita på att skyltar och markeringar berättar hur/vad man får/ska göra i varje given situation...

MathiasS MathiasS skrev:
...förklarar inte heller någon förbättring på MC-sidan av statistiken. Tvärtom.
Säker på det? Kan tänka mig att de förhindrat många vansinnesomkörningar även bland motorcyklister.

H hapazard skrev:
Säker på det? Kan tänka mig att de förhindrat många vansinnesomkörningar även bland motorcyklister.
100% säker - nej. Men, alla mc-organisationer jobbar för att bli av med dessa räcken eftersom de bara fungerar på bilar och istället lemlästar mc förare OCH vansinnesomkörningar av den typen syns inte ens i statistiken. hälften av alla som dör gör det i kollision med bil i tätort och den andra häften kör av vägen på en 70väg. Det är inte svinfort på motorväg man dör av, eller kollision med bil på motorväg.

….och den som verkligen vill köra om gör väl det även om det bara är en fil…

MathiasS MathiasS skrev:
istället lemlästar mc förare
Jag ryser också av tanken på att glida in i en äggskivare, förlåt vajerräcke, men finns det statistik/kunskap om att dessa även är farliga i verkligheten. Är det vanligt att MC-förare/-passagerare skadas av vajerräcken?

MathiasS MathiasS skrev:
100% säker - nej. Men, alla mc-organisationer jobbar för att bli av med dessa räcken eftersom de bara fungerar på bilar och istället lemlästar mc förare OCH vansinnesomkörningar av den typen syns inte ens i statistiken. hälften av alla som dör gör det i kollision med bil i tätort och den andra häften kör av vägen på en 70väg. Det är inte svinfort på motorväg man dör av, eller kollision med bil på motorväg.

….och den som verkligen vill köra om gör väl det även om det bara är en fil…
För att förtydliga så var det väl att de vill ha räcken med ett underåkningsskydd eller liknande. (Vill jag minnas från jag var medlem i SMC för några år sedan)

13th Marine 13th Marine skrev:
För att förtydliga så var det väl att de vill ha räcken med ett underåkningsskydd eller liknande. (Vill jag minnas från jag var medlem i SMC för några år sedan)
ja det är en möjlig lösning på problemet. Man testar tex sådant på ”slingerbulten” i Stockholm sedan en tid, fast där monterat på vanliga räcken.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag ryser också av tanken på att glida in i en äggskivare, förlåt vajerräcke, men finns det statistik/kunskap om att dessa även är farliga i verkligheten. Är det vanligt att MC-förare/-passagerare skadas av vajerräcken?
de flesta dödsolyckorna sker på annat ställe (singelolycka landsväg eller bilkrock tätort) men här handlar det ju om att bygga bort garanterade amputeringar. Även om det inte representerar den vanligaste olyckan så blir konsekvensen fruktansvärd. Det går ju inte att ramla av utan att bli uppsprättad. Det är fel att ha sådana systematiska fel i vägsystemet även om det statistisk sett räddar fler (bilar) än det dödar. Man måste hitta en bättre lösning helt enkelt, som inte kanibaliserar på andra fordonsslag.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det, men jag vill dra mig till minnes en undersökning som visade att det inte var någon skillnad vad gäller typ av vägräcken i statistiken. MC-förare skadas lika mycket/ofta oavsett typ av räcke.
Kan kan av förklarliga skäl inte komma med källan på detta, så ta det för vad det är så länge, ska se om jag lyckas googla fram den..

T Troberg skrev:
Kanske för sent för att stanna, men inte för sent för att bromsa. Hastigheten är viktig i en kollision.
Visst, men jag måste ju ändå alltid vara beredd på att ett djur hoppar ut på vägen vilket lär vara betydligt troligare än att ett fordon från en sidoväg kör ut precis framför mig på en 90-väg. Så jag ser ingen anledning att vara mer förberedd på att bromsa i det läget än i vanliga fall då risken är större.

L lbgu skrev:
Så jag ser ingen anledning att vara mer förberedd på att bromsa i det läget än i vanliga fall då risken är större.
De som arbetar med körkortsutbildning håller inte med. Se mina "citat" i #898. Det är nog så enkelt att man måste acceptera att ingen människa klarar av att alltid ha maximal beredskap och då är det rimligt att försöka aktivera denna i speciellt riskfyllda situationer,

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det, men jag vill dra mig till minnes en undersökning som visade att det inte var någon skillnad vad gäller typ av vägräcken i statistiken. MC-förare skadas lika mycket/ofta oavsett typ av räcke.
Kan kan av förklarliga skäl inte komma med källan på detta, så ta det för vad det är så länge, ska se om jag lyckas googla fram den..
det kan säkert stämma, det är ju stolparna ner i marken som är problemet. En bra väg har inga föremål i vägkanten där det kan ta stopp eller man kan bli amputerad. De glidskydd man testar syftar ju just till att man inte fastnar i något. Att bara glida ut med staketet är ju relativt sett ”ok”. Man dör inte av det och kroppsdelar faller inte av.

Alfredo Alfredo skrev:
De som arbetar med körkortsutbildning håller inte med. Se mina "citat" i #898. Det är nog så enkelt att man måste acceptera att ingen människa klarar av att alltid ha maximal beredskap och då är det rimligt att försöka aktivera denna i speciellt riskfyllda situationer,
Hur ofta händer det att folk kör ut precis framför andra bilar på 90-vägar.
Hur ofta händer det att djur hoppar ut framför bilar på 90-vägar.
Så när ska man vara som mest alert?
Jag skulle tro att det är betydligt mer riskfyllt att köra genom en skog än att passera små grusvägar.

L lbgu skrev:
Jag skulle tro att det är betydligt mer riskfyllt att köra genom en skog än att passera små grusvägar.
Mycket möjligt, men tror du det är realistiskt att hålla högsta beredskap timme efter timme vid "skogskörning" på exempelvis en inlandsväg i Norrland.

L lbgu skrev:
Visst, men jag måste ju ändå alltid vara beredd på att ett djur hoppar ut på vägen vilket lär vara betydligt troligare än att ett fordon från en sidoväg kör ut precis framför mig på en 90-väg. Så jag ser ingen anledning att vara mer förberedd på att bromsa i det läget än i vanliga fall då risken är större.
Låt mig uttrycka det så här: Nästan hela trafiklagstiftningen har som mål att göra trafiken säker. Om man ignorerar säkerheten för att hålla på sin rätt så har man totalt missat poängen.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.