Unikt namn
L lbgu skrev:
Hur många håller sådant avstånd t.ex. mellan Södertälje och Stockholm? Inte lär det vara många.
Det är en rolig sträcka med många bra informella regler.
Armlängds avstånd till framvarande bil räcker.
Om det dyker upp något roligt på Instagram så får man vingla ut lite till filen bredvid för att hinna lajka, så regeln gäller inte i sidled.

Om man kör en BMW så måste man permanent ha hjulparen i olika filer. Lite oklart varför, men det är bara så.

Högra filen är reserverad för polska lastbilschaffisar, får ej beträdas av bilar.

Handsfree användning är även förbjudet. 1-2 händer måste hålla telefonen framför munnen, gärna som om den vore ett litet spädbarn, och högtalarfunktionen ska givetvis vara på.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[...] högtalarfunktionen ska givetvis vara på.
Den här regeln gäller väl generellt i samhället nu för tiden?

L lbgu skrev:
Samtidigt blir det ju absurt om man alltid ska vara beredd på att andra struntar i sin väjningsplikt. Kör jag på en 90-väg så skulle ju det innebära att jag var tvungen att sänka farten rejält vid varenda grusväg som ansluter om jag ser någon form av trafik på den som kan köra ut i vägen. I dessa fall skulle jag säga att nära 100% av alla trafikanter 'chansar' på att det andra fordonet inte gör en kamikazemanöver framför en.
Du behöver inte sänka farten, men du behöver vara uppmärksam, och bör vara beredd att sänka farten.

MathiasS MathiasS skrev:
jag skulle precis skriva att som relativt nybakad mcförare så är ju detta något man tänker på en del. Jag kör aldrig förbi en bil som närmar sig eller precis ska svänga ut på ”min” väg….man släpper gasen, håller åt sidan, bromsar eller stannar alt en kombination av dessa.
Exakt. Skillnaden mellan cyklister och motorcyklister är att cyklister tror att deras säkerhet är alla andras ansvar, medan motorcyklister utgår från att alla andra är betalda lönnmördare med uppdrag att döda dem.

Situationsmedventenhet är A och O, oavsett vilket fordon man kör.

B Björn He Bergman skrev:
Vid exempelvis en T-korsning är det inte lika lätt att se ordentligt om något fordon närmar sig från den anslutande sidovägen, som det är att se om något fordon närmar sig i mötande färdriktning, eftersom man har god uppsikt rakt fram medan det är mycket begränsade siktförhållanden över den anslutande vägen till höger/vänster. För att kunna se om något fordon kommer från höger så måste man väl sänka hastigheten eller t.o.m. stanna totalt före den anslutande sidovägen och titta 90 grader åt höger, som om vägen till höger vore en korsande järnväg/spårväg. Det är mycket orealistiskt och vore också onödigt om inte högerregeln vore tillämplig vid T-korsningar.

Vid en T-korsning vore det mest realistiskt att ha regeln att fordonsförare som svänger har väjningsplikt mot fordon som närmar sig (på väg rakt fram), den regeln gäller ju ändå i Storbritannien och USA.
Det kan du tycka, men nu är det inte så.

Kom också ihåg att vad som är "rakt fram" i en T-korsning inte styrs av geometrin. Tänk dig följande korsning:

T

Två gator möts. Nedifrån kommer A-gatan, som svänger åt höger. Från vänster ansluter B-gatan, som slutar i korsningen. Rakt fram i den korsningen är mellan benet som kommer nerifrån och benet som kommer från höger, inte från höger till vänster.

L lbgu skrev:
Med tanke på alla djur som när som helst kan hoppa ut så hoppas jag att du alltid har högsta bromsberedskap.
Tja, kör på farthållare med foten vid bromsen. Hur svårt är det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Du behöver inte sänka farten, men du behöver vara uppmärksam, och bör vara beredd att sänka farten.
Om jag kör i 90 är det nog ofta för sent att bromsa ifall någon idiot kör ut precis framför, möjligt man hinner väja, men då är man kanske i diket eller så frontalkrockar man med nån. Så ska jag alltid köra efter förutsättningen att andra bilar skiter i väjningsplikt är enda alternativet att sakta ner inför varje potentiell kamikazeförare. Det fungerar inte att köra så.
Angående uppmärksam måste man alltid vara det, betydligt större risk att ett djur hoppar ut framför bilen typ när som helst så det måste man alltid vara beredd på.

T Troberg skrev:
Skillnaden mellan cyklister och motorcyklister är att cyklister tror att deras säkerhet är alla andras ansvar, medan motorcyklister utgår från att alla andra är betalda lönnmördare med uppdrag att döda dem.
Finns väldigt gott om motorcyklister som kör riskfyllt om man säger så. Till cyklisternas försvar får man väl säga att det inte finns något krav på kunskap för att cykla. När jag lärde mig cykla i 4-5 årsåldern var det ingen som berättade för mig om högerregeln precis.

T Troberg skrev:
Tja, kör på farthållare med foten vid bromsen. Hur svårt är det?
Farthållare är direkt olämpligt där jag bor. Mycket kurvor och dålig sikt vilket gör att man inte precis alltid vill hålla 90. Sen tror jag inte olika typer av förarassistanssystem direkt främjar uppmärksamhet, ju mindre uppmärksamhet man behöver rikta mot bilkörningen desto mer annat pyssel kan man ju syssla med. Gäller givetvis inte alla, men det räcker ju med att en del utnyttjar det för att kunna syssla med annat för att det ska bli problem.

L lbgu skrev:
Så ska jag alltid köra efter förutsättningen att andra bilar skiter i väjningsplikt är enda alternativet att sakta ner inför varje potentiell kamikazeförare. Det fungerar inte att köra så.
Jo det gör det. Jag ska säga att jag inte alltid gjort det, men att flyga förbi en bil som står vid vägkanten på väg ut, det gör jag inte längre. Även om jag bara sänker farten till 70 så gör det stor skillnad på stoppsträcka och ev kollision.

Blir det lite konstigt ibland vs andra bilar som inte gör det? Ja, när jag kör MC så märker jag det ibland, inte när jag kör bil.

L lbgu skrev:
Finns väldigt gott om motorcyklister som kör riskfyllt om man säger så.
Ja väldigt många kör som rövhål. Riktigt dåligt - för stor hastighetsskillnad mot bilar, omkörning där bilar kan svänga vänster osv. Jag är inte ett dugg förvånad att mcförare dör som flugor.

L lbgu skrev:
Om jag kör i 90 är det nog ofta för sent att bromsa ifall någon idiot kör ut precis framför, möjligt man hinner väja, men då är man kanske i diket eller så frontalkrockar man med nån.
Kanske för sent för att stanna, men inte för sent för att bromsa. Hastigheten är viktig i en kollision.

L lbgu skrev:
Finns väldigt gott om motorcyklister som kör riskfyllt om man säger så.
Sant, men om man kör nykter, med skydd, inte på en stulen hoj, med försäkring, rimligt fort och några andra såna självklarheter så är det bara ungefär 3 gånger farligare än att köra bil. Eller, om man föredrar att se det så, ungefär lika farligt som att köra bil för 25 år sedan.

L lbgu skrev:
Till cyklisternas försvar får man väl säga att det inte finns något krav på kunskap för att cykla.
Tyvärr är det så.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det har faktiskt blivit betydligt bättre de senaste åren.

[bild]
Från: [länk]
Det sker tyvärr ingen avsevärd förbättring. För 2022 har jag ingen statistik. Detta kommer från SMC som sammanställer detta regelbundet:

Diagram som visar statistik över motorcyklar i trafik jämfört med antalet dödsfall och svårt skadade, från 1998 till 2021.

Det som är "bra" är att om man inte kör sporthoj, inte kör utan körkort, inte är dyngfull, inte har knarkat och inte kör på en lånad motorcykel så är oddsen rätt bra för att klara sig utmärkt i trafiken....

L lbgu skrev:
Till cyklisternas försvar får man väl säga att det inte finns något krav på kunskap för att cykla. När jag lärde mig cykla i 4-5 årsåldern var det ingen som berättade för mig om högerregeln precis.
Det finns inga kunskapskrav för att cykla. Ska man befinna sig i trafiken ska man dock känna till, och följa, reglerna som gäller där. Det helt oavsett om man är gående, cyklist eller bilförare.
Du kommer inte undan som cyklist med ”det visste jag inte” när farbror blå bötfäller dig för att ha cyklat mot enkelriktat, vållat en olycka eller något annat.
Det finns däremot inte formella krav på någon speciell utbildning eller kunskapsprov för att cykla eller gå i trafiken.

MathiasS MathiasS skrev:
Det sker tyvärr ingen avsevärd förbättring.
Beror lite på vad man anser avsevärt.

De första 12 åren i din tabell:
Tabell med årliga siffror och antal dödsfall associerade med maskiner från 1998 till 2009.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får jag i snitt 46 döda per år. De sista tolv åren:
Tabell med fordonsantal och antal dödsfall per år som visar minskning av dödsfall över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

35 döda i snitt per år. En minskning med 24 procent trots avsevärt fler maskiner i trafiken. Avsevärt eller inte men nog ser jag en tydlig förbättring.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har en fråga till till @Björn He Bergman: Samma trafiksituation har ju diskuterats i 50 sidor här och jag har ärligt talat tappat bort informationen om den situationen. Eftersom vi pratar om jurister och annat här antar jag att du drivit ärendet vidare och fått ett domslut? Vad säger denna? Vad sa försäkringsbolagen?
@Björn He Bergman

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Beror lite på vad man anser avsevärt.

De första 12 åren i din tabell:
[bild]
Får jag i snitt 46 döda per år. De sista tolv åren:
[bild]
35 döda i snitt per år. En minskning med 24 procent trots avsevärt fler maskiner i trafiken. Avsevärt eller inte men nog ser jag en tydlig förbättring.
Kanske beror det mer på vad man menar med "de senaste åren". Tittar man på grafiken så ser man som du säger att det finns en förbättring över en period på 20 år, men man ser också att de senaste tio åren, vilket jag tänker på när du säger " de senaste åren" händer det inte speciellt mycket alls. Svagt bättre men inget avsevärt oavsett vad man lägger i det ordet.

Man kan också fundera på om de senaste pandemiåren är representativa - 2021 var ett år där det var ovanligt få olyckor både för MC och bilar.

Jag ser ingen direkt systemförändring som leder till minskade olyckor de senaste 10 åren. Över en 20årsperiod har vi fått motorcyklar som har ABS och andra förarstöd, men det kan nog inte ensamt förklara förbättringen.

Redigerat:
hsd
Vajerräcken

hsd hsd skrev:
Vajerräcken
...förklarar inte heller någon förbättring på MC-sidan av statistiken. Tvärtom.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
@Björn He Bergman
Lika bra att ge upp hoppet om ett svar på konkreta frågor, men snart kommer det säkert en roman om hur man gör i Norge och Belgien och vad trafikjuristen säger (även om jag betvivlar att trafikjuristen som fd trafikpolis rekommenderqr att man inte är uppmärksam i trafiken)

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.