132 443 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Garanterat varenda dag. Kör mest södra sidan av Stockholm, motorväg, vanliga belysta vägar och obelysta landsvägar. Är klockan 22.00 den här tiden på året så är inte problemet att automatiken tänder för sent utan att den inte tänder alls. Det får väl inte att köra igenom södra länken utan att se minst en bil utan belysning bak.Alfredo skrev:
I de trakter du nämner finns det väl folk som kör utan lyse för att de inte ska bli upptäckta och ihjälskjutna.Fairlane skrev:
Garanterat varenda dag. Kör mest södra sidan av Stockholm, motorväg, vanliga belysta vägar och obelysta landsvägar. Är klockan 22.00 den här tiden på året så är inte problemet att automatiken tänder för sent utan att den inte tänder alls. Det får väl inte att köra igenom södra länken utan att se minst en bil utan belysning bak.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Du menar äldre damer i Toyota Aygo är gängkriminella personer som är rädda att ses av fienden på E4:an? Ja, så kanske det är.L lbgu skrev:
Hamnade bakom en annan gängkriminell äldre dam för några år sen också... E4:an, den oupplysta delen mellan Uppsala och Tierp runt 21-tiden någon dagar för jul. Nu förstår jag varför inget ljus tänder på bilen trots att många blinkade frenetiskt åt henne. Hon var rädd för att bli skjuten...
Fast allvarligt, hur stor andel av alla du möter kör utan lyse? Jag skulle tro under 1%. Sen kör du i ett område där du säkert på en dag möter lika många bilar som det tar mig månader att möta så att du ser nån utan lyse varje dag är inte precis en indikation på att massor av bilisterna kör utan lyse eller vad det är du försöker antyda.Fairlane skrev:
Du menar äldre damer i Toyota Aygo är gängkriminella personer som är rädda att ses av fienden på E4:an? Ja, så kanske det är.
Hamnade bakom en annan gängkriminell äldre dam för några år sen också... E4:an, den oupplysta delen mellan Uppsala och Tierp runt 21-tiden någon dagar för jul. Nu förstår jag varför inget ljus tänder på bilen trots att många blinkade frenetiskt åt henne. Hon var rädd för att bli skjuten...
Kan det vara så att "du" mest ser (reagerar på och kommer ihåg) de som inte sköter sig, men inte tänker på de som sköter sig, äcen om de är betydligt fler? Kan det också vara så att "du" lättare ser de som missköter sig i den andra trafikantgruppen än i din egen?
Eget svar på retoriska frågorna:
Ja, så är det troligen.
Eget svar på retoriska frågorna:
Ja, så är det troligen.
Jag tror inte att de skiter i det. Jag tror att de cyklar där för att inte bli överkörda av bilister som tycker att de ska köra på cykelbanan. Eller för att inte riskera att bli "dörrade" av bilister som inte ser sig för när de öppnar dörren. Och ganska ofta för att det faktiskt är en GC-bana som den arga personen tror är en trottoar.L lbgu skrev:Med tanke på hur ofta jag ser vuxna cykla på trottoarer så ställer jag mig lite tvekande. Möjligt att de har kunskapen, men de skiter fullständigt i det. Jag cyklar själv ibland och av egen erfarenhet så tycker man inte trafikregler är lika viktiga då. Rätt vanligt med cyklister (mig själv inräknad) utan lyse när det är mörkt. Hur många bilar kör utan lyse?
Om jag kör för fort med bil beror det ju också givetvis på att infrastrukturen brister, givetvis borde jag ha en väg typ Autobahn så att jag kan hålla den fart jag vill![]()
Det finns vissa som tror att definitionen av trottoar är att den har en trottoarkant
Oerhört många känner fortfarande inte till att lagen säger att man om möjligt (dvs oftast) ska gå på vänster sida på GC-banor.
Väldigt många tror att det är olagligt att cykla på vägbanan när det finns cykelbana.
Löjligt många tror att cyklister alltid ska lämna företräde.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Det finns undersökningar som säger runt 20% när man borde ha ljuset på i skymning och dåligt väder och runt 5% i mörker. De 20% stämmer rätt väl med mina erfarenheter. 5% är kanske lite högt, men det är alldeles för många och det värsta är att under 1% tänder när folk blinkar på de. Folk har helt enkelt ingen aning, de har inte koll på sina bilar.L lbgu skrev:Fast allvarligt, hur stor andel av alla du möter kör utan lyse? Jag skulle tro under 1%. Sen kör du i ett område där du säkert på en dag möter lika många bilar som det tar mig månader att möta så att du ser nån utan lyse varje dag är inte precis en indikation på att massor av bilisterna kör utan lyse eller vad det är du försöker antyda.
Så här skriver Transportstyrelsen:Anna_H skrev:
Och som du själv skriver är det ofta ganska otydligt om det är en trottoar eller någon variant av kombinerad gång-/cykelbana så det är kanske inte konstigt att folk gör fel.
Och handlar det om en gemensam gång-/cykelbana, alltså en sådan här:Anna_H skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir konsekvenserna att de gående ska "trycka sig" mot banans ytterkanter och cyklister "swisha" fram i mitten. Vet inte om det alltid blir så lyckat,
Är man under 15 eller hastighetsbegränsningen på vägen över 50 km/h verkar Transportstyrelsen exempelvis tro det:Anna_H skrev:
Alfredo skrev:
Observera undantaget "om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge". Det är inte prövat i domstol vem som avgör om det är lämpligt. Däremot är det avgjort med vad som menas med att det finns cykelbana, och för att man ska vara tvungen att välja den ska den finnas i direkt anslutning till färdvägen.Alfredo skrev:
Här tex finns cykelbana hela vägen från Skoghall fram till denna lada där den övergår i grusväg, och det blir 70 ungefär där, innan det är det 80. 500 meter längre bort börjar cykelbanan igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får då cykla på vägbanan hela vägen mellan Skoghall och Karlstad om man så vill, eftersom cykelbana saknas i 500 meter. Man behöver alltså inte hålla på och växla vägbana. Andra saker som avgör lämpligheten är tex cykelbanans kvalitet, samt hur frekventerad den är av barn och gående. Villaområden med snuttar av cykelbana och resten villagator räknas INTE som cykelbana i anslutning till vägen, så även då är det tillåtet att cykla på vägen även om det är över 70.
Dvs i praktiken får man välja vägen istället för cy6kelbanan om man tycker det är bättre.
Länk till google maps för den som vill "cykla" själv:
https://www.google.se/maps/@59.3550...IGjRay4LrvRguy4ngcDg!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 206 inlägg
Som andra redan frågat: enligt vad/vem?Anna_H skrev:
Att infrastrukturen ofta inte är anpassad efter cyklister håller jag med om, men vill vi verkligen att den ska vara det? Vilka ska vi i så fall försämra för? Motortrafiken eller gående? För undantaget anekdotiska idiotier som vägmärken mitt i cykelbanor krävs det sannolikt en annan svvägning mellan trafikslagen för att göra det enklare för cyklister att göra rätt.Anna_H skrev:
Det håller jag för osannolikt. Däremot är det en regel som rimmar illa med rena gångbanor, där det är kutym (kanske även reglerat) att man håller höger. Blandade gång- och cykelbanor för landsvägens regler in i fotgängarland, vilket är olyckligt. Det är bättre med gång- och cykelbanor som är avdelade med heldragna streck mellan trafikslagen.Anna_H skrev:
Låter återigen mycket osannolikt. Däremot finns det säkert de som inte lämnar företräde till cyklister trots att de borde, men det är lite en annan sak.Anna_H skrev:
Det är generellt sett svårt att cykla för fort. Bashastighet i tätort är ju trotts allt 50 km/h. Även om det är skyltat 30 km/h är det ovanligt. Så då kvarstår gångfartsområde...
Och jag tror faktiskt att när det kommer till hinder i trafiken så leder cykelbanor ligan. För hur ofta ser man ett elskåp, ett träd, ett trafikljus, en vägskylt, en bil "som bara", lastbil som lastar, materialupplager och en massa annat som står mitt i körbanan när man sitter i en bil?
Och jag tror faktiskt att när det kommer till hinder i trafiken så leder cykelbanor ligan. För hur ofta ser man ett elskåp, ett träd, ett trafikljus, en vägskylt, en bil "som bara", lastbil som lastar, materialupplager och en massa annat som står mitt i körbanan när man sitter i en bil?
Jag håller absolut inte med, förutom fortkörning, dä rär bilister väre än cyklister, i övrigt tycker jag att bilisterna sköter sig ganska bra Jag samsas hellre med bilister än med gående, bilisters rörelsemönster är är lättare att att förutse än gående, absolut värst är gående med hund, de är totalt oberäknerliga.Anna_H skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 206 inlägg
Det är ett konstigt sätt att se på fortkörning för cyklister på. Ett rimligare mått är om man kan stanna/parera händelser i trafiken. Där skulle jag säga att en cyklist som kör 50/30 har mycket sämre förutsättningar än en bilist i samma hastighet.VidarH skrev:
Tänk dig ett oreglerat övergångsställe där all hjulbunden trafik körde 50. Skulle du våga gå om det kom en bil 35 meter bort? En cykel?
När det kommer till tillfälliga hinder som bilar som lastar, byggupplag och liknande tror jag att de är minst lika vanliga på vägar som på cykelbanor. De (i synnerhet bilarna) är bara mycket mer provocerande på cykelbanor eftersom att de inte alls har där att göra. Antalet fordon som stannar mitt i trafiken för att lasta/lossa i en stad är dock legio.VidarH skrev:
Fast det är väl det som är fortkörning?Nötegårdsgubben skrev:
Det är ett konstigt sätt att se på fortkörning för cyklister på. Ett rimligare mått är om man kan stanna/parera händelser i trafiken. Där skulle jag säga att en cyklist som kör 50/30 har mycket sämre förutsättningar än en bilist i samma hastighet.
Tänk dig ett oreglerat övergångsställe där all hjulbunden trafik körde 50. Skulle du våga gå om det kom en bil 35 meter bort? En cykel?
Den som kör under gällande hastighetsgräns, men för fort för att kunna stanna döms väl för typ vårdslöshet i trafik (eller något annat?) och inte för fortkörning?
Ska vi ha olika definition av vad som är fortkörning för bil och cykel blir ju jämförelsen garanterat skev.