Anna_H Anna_H skrev:
Och av dem som går fel blir hälften arga om man plingar, hälften blir arga om man inte plingar.
Jag blir arg när vuxna cyklar på trottoaren vare sig de plingar eller inte. Mest skrämmande är att de flesta verkar tro att det är tillåtet. :surprised::rolleyes:
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Å andra sidan, hur många 90-vägar som inte är huvudled har vi i Sverige med anslutande grusväg som inte har en lämna företräde-skylt? Alltså där högerregeln är tillämplig?
Självklart försöker man ha viss koll på korsande trafik både från höger och vänster även om man kör på huvudled, precis som man håller utkik efter vilt (som högaktningsfullt skiter i både högerregel och läman företrädeskyltar) men det finns ju rimlighetskalkyler man hela tiden gör i trafiken. Det är ju också rätt farligt att bromsa in från 90 till 30 vid varje korsande väg för att någon behagar svänga ut framför en. Och man kan ju omöjligen räkna kallt med att varje bil framför en på motorvägen plötsligt kommer tvärnita. Hålla avstånd och ha lite koll funkar tämligen bra enligt min erfarenhet.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Och man kan ju omöjligen räkna kallt med att varje bil framför en på motorvägen plötsligt kommer tvärnita. Hålla avstånd och ha lite koll funkar tämligen bra enligt min erfarenhet.
Man håller väl avstånd just för att klara situationen när en bil framför en faktiskt tvärnitar? Klarar man inte det har man uppenbarligen inte hållit tillräckligt avstånd.
 
J jocke31 skrev:
Å andra sidan, hur många 90-vägar som inte är huvudled har vi i Sverige med anslutande grusväg som inte har en lämna företräde-skylt? Alltså där högerregeln är tillämplig?
Självklart försöker man ha viss koll på korsande trafik både från höger och vänster även om man kör på huvudled, precis som man håller utkik efter vilt (som högaktningsfullt skiter i både högerregel och läman företrädeskyltar) men det finns ju rimlighetskalkyler man hela tiden gör i trafiken. Det är ju också rätt farligt att bromsa in från 90 till 30 vid varje korsande väg för att någon behagar svänga ut framför en. Och man kan ju omöjligen räkna kallt med att varje bil framför en på motorvägen plötsligt kommer tvärnita. Hålla avstånd och ha lite koll funkar tämligen bra enligt min erfarenhet.
Nej det är ju den fetmarkerade meningen ovan som inte alls är självklar för vissa. Så länge man har trafikjuristen på sin sida kan man strunta helt i att ha koll på annan trafik
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man håller väl avstånd just för att klara situationen när en bil framför en faktiskt tvärnitar? Klarar man inte det har man uppenbarligen inte hållit tillräckligt avstånd.
Hur många håller sådant avstånd t.ex. mellan Södertälje och Stockholm? Inte lär det vara många.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Hur många håller sådant avstånd t.ex. mellan Södertälje och Stockholm? Inte lär det vara många.
Inte i mittfil iallafall. Enklare om man håller höger. Man kommer fram fortare också då man kan köra 100 km/h istället för dårarna i mitten som kör 80.
Såg ett gäng sådana just där idag. En jag körde förbi hade uppenbarligen telefon i knät och den var intresserare än omgivande trafik. Kanske ok enligt trafikjuristen ... ;)
 
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hur många håller sådant avstånd t.ex. mellan Södertälje och Stockholm? Inte lär det vara många.
Och så smäller det även ofta där. De hade ju "stödmarkeringar" ett tag på Uppsalavägen och då var det någon trafikpolis som menade att skulle alla hålla dessa avstånd så skulle infartsköerna till Stockholm sträcka sig norr om Uppsala... Hur man än gör blir det fel... :(
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Inte i mittfil iallafall. Enklare om man håller höger. Man kommer fram fortare också då man kan köra 100 km/h istället för dårarna i mitten som kör 80.
Såg ett gäng sådana just där idag. En jag körde förbi hade uppenbarligen telefon i knät och den var intresserare än omgivande trafik. Kanske ok enligt trafikjuristen ... ;)
För en tid sedan så stannade en bil faktiskt i vänsterfil precis utanför Alby på väg mot Södertälje (där det blir 100). Tror de skulle byta chaufför. Jag körde strax bakom bilen, och det var inte direkt någon höjdare att försöka accelerera från 0-100 på 10 meter för att byta fil till mittfilen för att kunna passera… Det är ju en del trafik just där.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
gående /…/ är värst. Många är inte medvetna om att de är trafikanter, inte medvetna om skillnaden på gångbana, GC-bana och cykelbana, inte medvetna om att de ska gå på vänster sida osv.
Det här tror jag att du har rätt i. Det var också därför jag poängterade att det är medvetna fel jag upplever att cyklister i större grad står för.
 
Anna_H Anna_H skrev:
En springcykel är inte en cykel eftersom den saknar pedaler, så då är man gående, precis som med rullstol, rullskridskor eller rullskidor.
Nja, så kategoriskt är det väl inte att en cykel måste ha pedaler, som @Alfredo skriver nedan så kan ju elsparkcyklar nu räknas som cyklar.
Och om det heller inte finns något som tydligt definierar när man cyklar och när man inte längre gör det blir det ju tokigt att påskina att så är fallet.
Och då kvarstår fallet med en springcykel för vuxna. Transportstyrelsen skriver såhär:
Bestämmelserna om gående gäller även den som i gångfart själv för
  1. en rullstol, eller
  2. ett annat fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är en cykel
    och är
    a) avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, eller
    b) självbalanserande
Min fetning.
Jag tycker det är långt ifrån självklart att en springcykel skulle räknas som gående.

Personligen tycker jag att trafiken flyter bättre om fordonsförare gjorde som de borde enligt regelverket. Cyklar jag anpassar jag hastigheten för att försöka komma fram till min tänkta passage över vägen lagom till att ev. bilar hunnit passera, dvs. med viss marginal. Om dessa då i sin tur försöker anpassa farten för att släppa förbi mig, när det är jag som har skyldigheten att släppa förbi dem uppstår onödiga dröjsmål för oss båda.
Cyklister som har intentionen att hoppa av cykeln och gå över ett övergångsställe bör självfallet tydliggöra detta för övriga trafikanter genom att göra så i god tid innan övergångsstället. De är också skyldiga att göra så, gående ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Att komma cyklande i 20 km/h, hoppa av cykeln en dm innan övergångsstället och springa över är inte att ta hänsyn.

Så att tycka att bilister borde anpassa sig till cyklister blir fel i min värld. Cyklister/gående bör hålla sig till reglerna. Att sedan bilisterna måste anpassa sig, för att undvika olyckor, för att cyklister/gående inte håller sig till reglerna är en annan sak.
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
C
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, så kategoriskt är det väl inte att en cykel måste ha pedaler
Kanske inte just pedaler, men tidigare har det mig veterligen varit så att en cykel (till skillnad mot en moped) åtminstone delvis måste drivas fram av manuell kraft. Dvs. för att räknas som cykel har t.ex. motorn i en elcykel inte fått driva om man inte samtidigt trampar.

Men nu kan alltså även helt motordrivna fordon vara cyklar.

Fy f-n vad de har rört till fordonslagstiftningen :seenoevil:
Inte så konstigt att ingen har koll på vad som gäller.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J jocke31 skrev:
För en tid sedan så stannade en bil faktiskt i vänsterfil precis utanför Alby på väg mot Södertälje (där det blir 100). Tror de skulle byta chaufför. Jag körde strax bakom bilen, och det var inte direkt någon höjdare att försöka accelerera från 0-100 på 10 meter för att byta fil till mittfilen för att kunna passera… Det är ju en del trafik just där.
Perfekt ställe att stanna på för att byta chaufförer... Trafikjuristen tycker säkert det är ok, för det är ju upphinnande som ska se till att hålla avstånd. ;)
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Om man har fötterna på marken är man gående, även om cykeln råkar vara mellan benen. Och då är det tvärnit som gäller för bilisten. Förlust både i tid för båda fordon, och för miljön. Så släpp gasen och vinka fram cyklisterna, fast de inte har någon rätt till företräde. Det vinner alla på.
Tvärnit?
7 kapitlet 4 §
Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag blir arg när vuxna cyklar på trottoaren vare sig de plingar eller inte. Mest skrämmande är att de flesta verkar tro att det är tillåtet. :surprised::rolleyes:
Visst är det irriterande, men det är ofta otydligt om det är trottoar eller GC-bana.
Kan du tex se att GC-banan på den högra sidan övergår till trottoar vid det röda strecket och att man egentligen måste svänga ner till höger eller byta sida på övergångsstället 500 meter bakom?
Gata med otydlig övergång mellan GC-bana och trottoar, markerad med rött streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Visst är det irriterande, men det är ofta otydligt om det är trottoar eller GC-bana.
Ja det är ofta helt omöjligt att veta säkert. Men "hemma på min gata i stan" är ena sidan väldigt tydligt skyltad med en uppdelad gång-/cykelväg. Det är till och med asfalterat på cykelbanan och plattsatt på gångdelen. Även skyltat regelbundet.

Andra sidan av gatan har en normal trottoar där alla borde inse att det naturligtvis är cykelförbud. Lik förbannat cyklas det där hela tiden och jag har många gånger varit nära att bli påkörd där.

Sen tycker jag rent generellt att de "gemensamma" gång-/cykelbanorna är en idioti. Alltså de nedre i bilden:

Två trafikskyltar, en med uppdelning för gång- och cykelväg och en med endast gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anna_H Anna_H skrev:
Kan du tex se att GC-banan på den högra sidan övergår till trottoar vid det röda strecket
Nix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.