132 447 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Å andra sidan, hur många 90-vägar som inte är huvudled har vi i Sverige med anslutande grusväg som inte har en lämna företräde-skylt? Alltså där högerregeln är tillämplig?
Självklart försöker man ha viss koll på korsande trafik både från höger och vänster även om man kör på huvudled, precis som man håller utkik efter vilt (som högaktningsfullt skiter i både högerregel och läman företrädeskyltar) men det finns ju rimlighetskalkyler man hela tiden gör i trafiken. Det är ju också rätt farligt att bromsa in från 90 till 30 vid varje korsande väg för att någon behagar svänga ut framför en. Och man kan ju omöjligen räkna kallt med att varje bil framför en på motorvägen plötsligt kommer tvärnita. Hålla avstånd och ha lite koll funkar tämligen bra enligt min erfarenhet.
Självklart försöker man ha viss koll på korsande trafik både från höger och vänster även om man kör på huvudled, precis som man håller utkik efter vilt (som högaktningsfullt skiter i både högerregel och läman företrädeskyltar) men det finns ju rimlighetskalkyler man hela tiden gör i trafiken. Det är ju också rätt farligt att bromsa in från 90 till 30 vid varje korsande väg för att någon behagar svänga ut framför en. Och man kan ju omöjligen räkna kallt med att varje bil framför en på motorvägen plötsligt kommer tvärnita. Hålla avstånd och ha lite koll funkar tämligen bra enligt min erfarenhet.
Man håller väl avstånd just för att klara situationen när en bil framför en faktiskt tvärnitar? Klarar man inte det har man uppenbarligen inte hållit tillräckligt avstånd.J jocke31 skrev:
Nej det är ju den fetmarkerade meningen ovan som inte alls är självklar för vissa. Så länge man har trafikjuristen på sin sida kan man strunta helt i att ha koll på annan trafikJ jocke31 skrev:Å andra sidan, hur många 90-vägar som inte är huvudled har vi i Sverige med anslutande grusväg som inte har en lämna företräde-skylt? Alltså där högerregeln är tillämplig?
Självklart försöker man ha viss koll på korsande trafik både från höger och vänster även om man kör på huvudled, precis som man håller utkik efter vilt (som högaktningsfullt skiter i både högerregel och läman företrädeskyltar) men det finns ju rimlighetskalkyler man hela tiden gör i trafiken. Det är ju också rätt farligt att bromsa in från 90 till 30 vid varje korsande väg för att någon behagar svänga ut framför en. Och man kan ju omöjligen räkna kallt med att varje bil framför en på motorvägen plötsligt kommer tvärnita. Hålla avstånd och ha lite koll funkar tämligen bra enligt min erfarenhet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Inte i mittfil iallafall. Enklare om man håller höger. Man kommer fram fortare också då man kan köra 100 km/h istället för dårarna i mitten som kör 80.L lbgu skrev:
Såg ett gäng sådana just där idag. En jag körde förbi hade uppenbarligen telefon i knät och den var intresserare än omgivande trafik. Kanske ok enligt trafikjuristen ...
Och så smäller det även ofta där. De hade ju "stödmarkeringar" ett tag på Uppsalavägen och då var det någon trafikpolis som menade att skulle alla hålla dessa avstånd så skulle infartsköerna till Stockholm sträcka sig norr om Uppsala... Hur man än gör blir det fel...L lbgu skrev:
För en tid sedan så stannade en bil faktiskt i vänsterfil precis utanför Alby på väg mot Södertälje (där det blir 100). Tror de skulle byta chaufför. Jag körde strax bakom bilen, och det var inte direkt någon höjdare att försöka accelerera från 0-100 på 10 meter för att byta fil till mittfilen för att kunna passera… Det är ju en del trafik just där.Fairlane skrev:
Inte i mittfil iallafall. Enklare om man håller höger. Man kommer fram fortare också då man kan köra 100 km/h istället för dårarna i mitten som kör 80.
Såg ett gäng sådana just där idag. En jag körde förbi hade uppenbarligen telefon i knät och den var intresserare än omgivande trafik. Kanske ok enligt trafikjuristen ...![]()
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 210 inlägg
Det här tror jag att du har rätt i. Det var också därför jag poängterade att det är medvetna fel jag upplever att cyklister i större grad står för.Anna_H skrev:
Nja, så kategoriskt är det väl inte att en cykel måste ha pedaler, som @Alfredo skriver nedan så kan ju elsparkcyklar nu räknas som cyklar.Anna_H skrev:
Och om det heller inte finns något som tydligt definierar när man cyklar och när man inte längre gör det blir det ju tokigt att påskina att så är fallet.
Och då kvarstår fallet med en springcykel för vuxna. Transportstyrelsen skriver såhär:
Min fetning.
Jag tycker det är långt ifrån självklart att en springcykel skulle räknas som gående.
Personligen tycker jag att trafiken flyter bättre om fordonsförare gjorde som de borde enligt regelverket. Cyklar jag anpassar jag hastigheten för att försöka komma fram till min tänkta passage över vägen lagom till att ev. bilar hunnit passera, dvs. med viss marginal. Om dessa då i sin tur försöker anpassa farten för att släppa förbi mig, när det är jag som har skyldigheten att släppa förbi dem uppstår onödiga dröjsmål för oss båda.
Cyklister som har intentionen att hoppa av cykeln och gå över ett övergångsställe bör självfallet tydliggöra detta för övriga trafikanter genom att göra så i god tid innan övergångsstället. De är också skyldiga att göra så, gående ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Att komma cyklande i 20 km/h, hoppa av cykeln en dm innan övergångsstället och springa över är inte att ta hänsyn.
Så att tycka att bilister borde anpassa sig till cyklister blir fel i min värld. Cyklister/gående bör hålla sig till reglerna. Att sedan bilisterna måste anpassa sig, för att undvika olyckor, för att cyklister/gående inte håller sig till reglerna är en annan sak.
Kanske inte just pedaler, men tidigare har det mig veterligen varit så att en cykel (till skillnad mot en moped) åtminstone delvis måste drivas fram av manuell kraft. Dvs. för att räknas som cykel har t.ex. motorn i en elcykel inte fått driva om man inte samtidigt trampar.tveksamt skrev:
Men nu kan alltså även helt motordrivna fordon vara cyklar.
Fy f-n vad de har rört till fordonslagstiftningen
Inte så konstigt att ingen har koll på vad som gäller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Perfekt ställe att stanna på för att byta chaufförer... Trafikjuristen tycker säkert det är ok, för det är ju upphinnande som ska se till att hålla avstånd.J jocke31 skrev:För en tid sedan så stannade en bil faktiskt i vänsterfil precis utanför Alby på väg mot Södertälje (där det blir 100). Tror de skulle byta chaufför. Jag körde strax bakom bilen, och det var inte direkt någon höjdare att försöka accelerera från 0-100 på 10 meter för att byta fil till mittfilen för att kunna passera… Det är ju en del trafik just där.
Visst är det irriterande, men det är ofta otydligt om det är trottoar eller GC-bana.Alfredo skrev:
Kan du tex se att GC-banan på den högra sidan övergår till trottoar vid det röda strecket och att man egentligen måste svänga ner till höger eller byta sida på övergångsstället 500 meter bakom?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är ofta helt omöjligt att veta säkert. Men "hemma på min gata i stan" är ena sidan väldigt tydligt skyltad med en uppdelad gång-/cykelväg. Det är till och med asfalterat på cykelbanan och plattsatt på gångdelen. Även skyltat regelbundet.Anna_H skrev:
Andra sidan av gatan har en normal trottoar där alla borde inse att det naturligtvis är cykelförbud. Lik förbannat cyklas det där hela tiden och jag har många gånger varit nära att bli påkörd där.
Sen tycker jag rent generellt att de "gemensamma" gång-/cykelbanorna är en idioti. Alltså de nedre i bilden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nix.Anna_H skrev: