Nissens
J JohanLun skrev:
Nu har du problem med "alla" igen. Pratar vi just min katt eller en hypotetiskt katt?

Hur många hus finns det i Sverige? Dessutom med större fönster än ditt gamla. Nu killgissar jag men säg 4 miljoner fönster partier, och mina svärföräldrar har minst 5 fåglar som kraschar varje år (trots pappfalkar), det blir i runda slängar 20 miljoner fåglar. Om man nu får räkna statistik så. Men det är väl ok enligt dig?
Om du skall hårdra det så har jag mycket större problem med att 13 miljoner fåglar plågas ihjäl för rent ”nöjes” skull än om 20 miljoner fåglar dör en ögonblicklig död i olyckor, ja.
Sedan haltar nog din kalkyl en del eftersom inte alla hus har stora fönsterpartier.

Åter igen, jag är bara ute efter dubbelmoralen. Har man en katt som man låter springa ute och plåga ihjäl småfåglar, så kan man knappast ondgöra sig över fabriker eller andra som behandlar djur illa, man är ju inte ett dugg bättre själv.

Någon nämnde att hundar tar rådjurskid etc. Frågan är hur det går till, för hundar får inte vara lösa den tiden på året...

Vi har 6 kastrerade honkatter som har kattlucka och går var de vill. Tyvärr matar min man dem så mycket att de börjar bli rultiga och jag tror inte de ids att jaga längre. :(
Vilket är synd då vi bor på landet och har får som får fårfor och korn å då får man möss som ett brev på posten som vill åt ev. spill.

Vi matar inte småfåglar det får grannarna göra så vi inte bidrar till småfågelsdöden vid ev. matbord.

Så katter i sitt rätta element är nyttodjur som tar skadedjur.
På fel ställe ( tätort) är de ofta olägenhet för grannarna.

Men det är ju de flesta felplacerade djur. Som älgar, björnar mm som man inte vill ha inpå sig.

Enklast för kattägarna, som låter sina missar gå ut i trädgårdarna, vore att lägga dessa piggmattor runt sin tomt så katterna stannar på den egna tomten och inte pissar i andras utemöbler. Eller hoppar på tygtak!

Trådstartaren om han nu är kvar kan påtala detta för grannen i fråga så slipper han åtminstone dennes katter. https://www.skadedjursbekampning.nu...qw6zrqYquWcRSH53hjnLadEUHdNZSysEaAgIaEALw_wcB

J
Nissens Nissens skrev:
Om du skall hårdra det så har jag mycket större problem med att 13 miljoner fåglar plågas ihjäl för rent ”nöjes” skull än om 20 miljoner fåglar dör en ögonblicklig död i olyckor, ja.
Sedan haltar nog din kalkyl en del eftersom inte alla hus har stora fönsterpartier.
Åter igen, jag är bara ute efter dubbelmoralen. Har man en katt som man låter springa ute och plåga igjäl småfåglar, så kan man knappast ondgöra sig över fabriker eller andra som behandlar djur illa, man är ju inte ett dugg bättre själv.
Någon nämnde att hundar tar rådjurskid etc. Frågan är hur det går till, för hundar får inte vara lösa den tiden på året...
Jag tycker det är dubbelmoral i att skita i kycklinguppfödning och fönsterpartier för att man själv måste göra nåt åt det men tycka att de med katter ska göra åtgärder.

Jag kan då tolka att dubbelmoralen är vi helt överens om!?!

Har man fönsterpartier som plågar och dödar fåglar och käkar kyckling som plågas under uppfödning så kan man knappast ondgöra sig över någon annans katt som de låter springa ute och plåga igjäl småfåglar, man är ju inte ett dugg bättre själv.

Jag tycker min ordning på meningen är lika bra som din?

Fönsterpartier är väl i högsta grad skapade för nöjes skull? Det skulle gå med mindre fönster, det sparar även energi och på det sättet mindre belastning för planeten?

Min statistik och uppskattningar på "fönsterdöden" är ungefär på samma nivå som dina uppskattningar. Jag vet av svärföräldrarna de sagt att många fåglar inte alls dör när de krashar i fönstret. De ligger kvar en stund och har man tur piggnar de till. Eller blir uppätna av ett annat djur.

Ungefär 100 miljoner kycklingar per år slaktar vi för övrigt. Ganska många föds upp under vidriga förhållanden!

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
Jag tar inte ansvar för texten nedan då den är klippt från nätet, men de dokumentärer jag sett om djurhållning talar nog för att det inte är ett orimligt scenario. Om vi männsikor gör så här med fåglar så är kattens fångst ingenting.

Det gör förstås inte lidandet av gråsparven mindre. Och om nu siffran 13 miljoner fåglar dör av katter så är det givetvis något att ta på stort allvar. Och göra det man kan för att minska det.

Men snälla, ignorera inte: 100 miljoner kycklingar - Bekräftat! - slaktas på grymma sätt.
Sitt inte och säg att det inte spelar någon roll. Nissens mfl - agera på detta om ni nu har kraft och ork att agera!

HUR DÖR DJUR: KYCKLINGAR
Natten när kycklingarna ska slaktas kör en maskin in på det stora golvet där de levt sitt månadslånga liv. Maskinen har eldrivna fingrar som sopar upp och packar kycklingarna i lådor på en lastbil 1. Sedan går färden till slakteriet. Uttrycket DoA, Dead on Arrival, uttrycker hur många procent av kycklingarna som självdött mellan lastning och bedövning. En dödlighet på upp till 1 % räknas i praktiken som normalt 2, är den högre än så ska Länsstyrelsen informeras. Det betyder att upp till 100 individer på en lastbil med 10 000 kan anlända döda utan att någon höjer på ögonbrynen. Det är dock inte ovanligt att betydligt fler än så dör på vägen. Med jämna mellanrum kommer rapporter om hur tusentals fåglar t.ex. har kvävts ihjäl på lastbilen på grund av felaktig ventilation 3–5.

På kycklingslakteriet lastas transportlådorna av bilen med hjälp av truckar. Varje större slakteri ska enligt lag ha en officiell veterinär, anställd av Livsmedelsverket, som ska besikta djuren innan slakt. Deras arbete handlar om att kontrollera livsmedelssäkerheten och djurskyddet. Det betyder att övervaka att djuren som slaktas inte har sjukdomar eller annat som gör att människor som äter djuren kan bli sjuka. Veterinärerna ska också hålla koll på om det sker överträdelser mot djurskyddslagstiftningen på plats eller på om något tyder på lagbrott i uppfödningen. I sådana fall ska de rapportera det till Länsstyrelsen, som i sin tur kan göra en kontroll om de anser att det behövs.

Svensk djurskyddslagstiftning är baserad på att varje enskilt djur kan uppleva smärta och lidande. Men eftersom antalet fåglar som dödas på de stora kycklingslakterierna är så många (nästan 200 000 per dag på Kronfågels slakteri) så betraktas de mer som en flock än som enskilda individer. Det är omöjligt att kontrollera alla tiotusentals djur som sitter intryckta i sina lådor på slakteriet. Det finns alltid skadade och sjuka kycklingar men ekonomiskt och juridiskt har det ingen betydelse om några fåglar har dött eller har frakturer på vingar och ben efter att ha klämts i transportlådan. Det är enkelt uttryckt svinn man räknar med när omsättningen av djur är så hög. Men bakom varje tufsig fjäderdräkt finns en kyckling som känner kyla, smärta och rädsla. En kyckling som bryr sig om vad som sker med henne.

Men bakom varje tufsig fjäderdräkt finns en kyckling som känner kyla, smärta och rädsla. En kyckling som bryr sig om vad som sker med henne.

Kycklingar bedövas antingen med el eller med koldioxidgas. Vid elbedövning på större slakterier tippas djuren ur transportlådan och ner på ett rullband. De faller ur lådan och flaxandes försöker de hålla sig kvar 6. Vid rullbandet står arbetare som lyfter upp fåglarna och trycker fast deras anklar i två byglar. Här finns alltid risken att benen bryts eller att leder och ligament skadas. Det kan tyckas uppenbart, men för den som tvivlar finns det vetenskapliga studier som visar att kycklingar har smärtreceptorer i benen och att den här hanteringen gör ont 7,8. Nu befinner sig kycklingarna i en onaturlig ställning hängande upp och ner i sina ben medan bandet går vidare, mot vattenbadet. Vattnet är strömförande. En del av kycklingarna hinner få en stöt i vingarna innan huvudet doppas ned, något Europeiska Livsmedelssäkerhetsmyndigheten (EFSA) kallar “extremt smärtsamt” 9. I sin utredning av olika bedövningsmetoder 2004 var EFSA kritiska till fortsatt användning av strömförande vattenbad. Detta på grund av det smärtsamma och stressande i att hängas upp och ner samt på grund av risken för ofullständig bedövning innan avblodningen. År 2009 antogs en gemensam EU-lagstiftning om slakt och i den konstateras att bestämmelserna borde uppdateras utifrån EFSA:s yttranden. Det var dock inte läge att fasa ut användningen av vattenbad för elbedövning av fjäderfä “eftersom det framgick av konsekvensanalysen att sådana rekommendationer för närvarande inte är ekonomiskt genomförbara i EU” 10.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/chockvideon-som-far-dig-att-sluta-ata-kyckling/
Youtube verkar inte hosta filmer från kycklinguppfödning, medan facebook gör det. Jag tycker FB videos inte är optimala att länka till, men googla gärna detta så får man även en bild till texten ovan.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
En svensk kyckling får växa i 35 dagar innan den tas till slakt. De kläcks i maskiner, får inte leva med sin mamma och sina syskon.

Under de 35 dagarna lever de flesta i stora stall där de har en yta motsvarande en A4. De får inte gå ut.

De ska växa väldigt mycket under sin livstid så de har en hög slaktvikt. Många av dem 88% (enl studie från 2007) har svårt att gå och ont på grund av den snabba viktökning en.

Fraktas till slakt får de göra under max 8h - men det går att få undantag. År 2019 var det 194.000 kycklingar som dog under frakten. Hur många som dör under uppväxten vet jag inte.

Det är människor som orsakar detta, normalintelligenta utan någon massmördarinstinkt.

Jag tycker att det här är mycket värre än om en skata tar en fågel, eller om min katt gör det.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker folkmord är det värsta, innan vi kommit tillrätta med det tycker jag katterna får ha sin jakt.

:D

För att hårdra diskussionen lite ;)

• Haha
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
om min katt fastnar med halsbandet i en gren och blir strypt för att rädda en gråsparv så kan jag tycka det inte är värt det. En del hävdar även att katterna mår dåligt av en pingla.
Jag frågade mina katter om de ville ha ett halsband men fick ett bestämt nej så den saken är avgjord. Fick ingen klarhet i om det berodde på "halsbandsobehaget", pinglan eller bara för att de var tjuriga. Hur som helst har de avisat mitt förslag och då blir det naturligtvis så. ;)

Jag försökte även få en förklaring till varför de nödvändigtvis ska ta livet av en massa småfåglar men då fick jag en blick som insinuerade att jag var den dummaste husse de någonsin ägt så inte heller här fick jag någon vettig förklaring. :cry:

Jag är dock nöjd med att de väljer att behålla mig ännu ett tag så alla tankar om halsband är för evigt avfärdade! (y)

• Älska
Karlia
  • Laddar…
J
Vindkraft dödar ju också fåglar. Här är jag inte oroad över antalet (i snitt 5-10 per vindkraftverk) utan att vissa placeringar dödar upp till 60 fåglar per år och i vissa områden är det rovfåglar som dödas. Det bör finnas oerhört mycket färre rovfågelindivider än tex gråsparvar.

Jag är dock inte säker på att jag vill protestera mot vindkraftutbyggnaden på grund av detta skäl (det kanske finns andra ekonomiska skäl) - då jag tror det trots allt är bra att öka CO2 neutral elproduktion. Jag ska betona att jag inte alls är inläst på vindkraft så jag kan säkert dra felaktiga slutsatser...

Det som är positivt är att man verkar veta var det är olämpligt att placera vindkraftverk.

Enligt den forskning som finns dödas i snitt mellan fem och tio fåglar om året per vindkraftverk. Antalet beror oftast på hur vindkraftverket är placerat, men även på hur stora snurrorna är. Vissa dödar knappt några fåglar alls medan andra kan orsaka upp till 60 fåglars död per år. Exempel på vindkraftverk som orsakar många dödsfall i Sverige är de vid Näsudden på Gotland – ett mycket fågelrikt område.

De vanligaste fåglarna som dödas är småfåglar, men om man tar hänsyn till hur många fåglar det finns av olika arter är det en högre risk för rovfåglar, måsar, trutar och hönsfåglar att förolyckas, däremot drabbas förhållandevis få svanar, gäss och tranor. Forskarna tror att det beror på att dessa grupper helt enkelt är bättre på att undvika vindkraftverken.

E Eld skrev:
En kapellmakare kan ju sy ett nytt tak som dessutom kommer hålla avsevärt mycket längre.
Halvbra idé för katterna kommer att ha det som soldäck och lekplats.
Jag vet, har en markis jag aldrig under 9 år kunnat använda pga grannens slöa inställning till sitt ansvar som djurägare.
Inte en chans att de skulle betala det katten (jättefin och trevlig) sabbar för andra.

Karlia Karlia skrev:
Jag har försökt med halsband, mest för att det ska synas att kisse har ett hem. Det gick bra till att börja med, nu drar hon av sig halsbandet så fort hon är utom synhåll. Fem halsband på fem dagar, efter det gav jag upp.
Halsband funkade inte heller på våra katter - men en sele funkade jättebra.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
J
B Boggi skrev:
Halsband funkade inte heller på våra katter - men en sele funkade jättebra.
Sele utan koppel är farligt, de kan fastna. Har man dem i sele och koppel får de inte smita in under nåt eller upp i ett träd (det har hänt oss när barnen gått ut med katten) och det kan sluta illa.

J JohanLun skrev:
Sele utan koppel är farligt, de kan fastna. Har man dem i sele och koppel får de inte smita in under nåt eller upp i ett träd (det har hänt oss när barnen gått ut med katten) och det kan sluta illa.
Det hände inte oss under de 19 åren de var del av vår familjs liv. Däremot lyckades en av herrarna smita MED koppel en gång. Trots ivrigt sökande var han borta - i tre dagar - då kom han tillbaks utan vare sig sele eller koppel. Så det hänger väl fortfarande kvar ute i skogen eller i något staket.
Det finns risker med allt, men att de i huvudsak fick hålla sig runt det egna huset minimerar nog riskerna - och till glädje för grannarna. Vi hade aldrig några klagomål - däremot var det ofta grannar som stannade till och pratade med våra katter, när de satt kopplade på framsidan.

P
J JohanLun skrev:
Och med det kan vi då säga att Nissens födointag och fönsteruppsättning visst har relevans i tråden. Påkallas mina resurser så kan gott den gossen som talar om hur lätt det är också göra något för fåglarna speciellt eftersom han verkar brinna så mycket för dem.
Ja, det kan han gärna göra, men det har inte så mycket att göra med vad du gör. Du gör väl dina val oberoende av hur Nissens beter sig?

P
K Krille_90_ skrev:
Vad jag tycker som kan vara värre är robotgräsklippare och igelkottar.!det är vårat fel!
Katter och robotgräsklippare är båda arter som har introducerats i villaträdgårdar av människor.

P
K Krille_90_ skrev:
Dem dödar ju inte av hat eller ilska dem följer ju som sagt bara naturliga instinkter. Jag vet tex att lika väl som skatorna dödade harungarna så skulle min hund gjort detsamma om han hade fått chansen. Helt enkelt rovdjur
Skator (och de flesta andra vilda rovdjur) dödar byten för att överleva. Tamkatter får mat av sina ägare så de behöver inte döda för att överleva, men gör det förstås ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.