101 596 läst ·
759 svar
102k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Men då måste ändå argumenten hålla en viss lägstanivå? Och motargument besvaras och underbyggas med någon slags fakta?P pmd skrev:
Men jag håller med - ur en diskussion kommer förhoppingsvis båda sidor ut lite klokare. Båda sidor har lärt sig något och tagit till sig något. Sällan har den ene parten 100% rätt och den andre 100% fel. Ofta är det olika perspektiv och får man förståelse för den andres perspektiv och motiv så kan man också förstå varför de agerar som de gör.
I fallet Nissens känns det som att tala med en vägg. Det han gör har ALDRIG med saken att göra. Men det andra gör har ALLTID med saken att göra och ALLA gör som hand fördomar.
Ni får förstås gnälla på varandra (och alla ni andra ni vill) hur mycket som helst. Jag har varken makt eller lust att hindra det.J JohanLun skrev:
Mina påpekanden handlar om det korkade i att villkora sitt egna goda agerande med att någon annan också minsann måste göra något gott.
Jag är uppvuxen med mormors hönsgård, vi åt ofta kokt höna. De hade stor utegård där de gick och pickade, givetvis var där en tupp också. De hönorna smakade mycket bättre än de som finns i affär idag. Slaktade på gården så det blev så lite lidande som möjligt.J JohanLun skrev:Fan, jag tycker kyckling är gott, men jag lutar åt samma sak, pga denna tråd. Iofs har jag ju varit vegetarian tidigare...
Ägg vill jag ogärna ge upp, har levt i nån slags föreställning de har de bättre än kycklingar... Tidigare ägaren av vårt hus hade höns. Men jag har rensat ut "hönshuset" och använder det som förråd.. Annars är det ett alternativ att skaffa egna värphöns.
Nissens; Kan du reda ut - Vem betalar för höns-vandalism om man skaffar höns???
Ägg har jag oftast lyckats köpa från vänner med höns, samma där, de är godare. Att dessutom veta att de kommer från höns som lever ett bra liv - ovärderligt!
Varför är det tokigt?Karlia skrev:
Det gör jag helst inte heller, men när den småskaliga äggleverantören saknar ägg att sälja köper jag i butik, dock endast s.k. "ekologiska" ägg.
Det är hönsen man bör ta hänsyn till när man köper ägg. Ägg värpta av burhöns ska man absolut inte köpa. (Jag vet iofs inte om man får ha höns i burar i Sverige längre).J JohanLun skrev:
Bäst har höns det som får gå ute om de vill. Titta efter KRAV-märkning (eller kanske någon annan märkning för "ekologiska" ägg).
Ja, det är en fördel, men att dra in andra dåligheter i diskussionen än den aktuella, och uppmana sin debattmotståndare att ta itu med de dåligheterna är inget vettigt argument.J JohanLun skrev:
Detta är till stor del fråga om etik och moral, inte juridik trots att det är en juridiktråd. Juridiskt behöver katten inte ha halsband och får gå fritt på andras tomter. Nå.P pmd skrev:
I detta fall känns det som två saker som Nissens och jag inte kan enas om.
1) Jag tror inte halsband hjälper på min kan (men kanske på andras) varför jag INTE sätter på sådant. Iden med halsband är inte dålig på de katter det funkar på.
2) Att praktiskt hindra en katt från att överträda en tomtgräns är mycket svårt (om inte omöjligt) med rimlig och tillgänlig teknik/material. Konsekvensen är att man antingen inte kan ha utekatter eller får acceptera att katter kan gå in på andras tomter.
Nissens tycker det är oansvarigt att de ändå tillåts gå över till andra tomter och (tror jag) önskar att vi kattägare löser det (men säger inte att utekatter bör förbjudas, tror jag?).
Jag tycker det är rimligt att katten går in på andras tomter sålänge kattägaren har ett rimligt antal katter på en rimligt stor yta och de är kastrerade.
Om Nissens istället sade att han tyckte en lagändring som helt förbjuder utekatter vore bra, ja, fine with me. Jag skulle acceptera det om lagen var sådan. Det är bara att börja lobba för sådan lag. Jag har inget problem med min egen etik och moral kring att min katt dödat en sparv.
Jag har inte villkorat mitt goda agerande med något, bara uppmärksammat att den som klagar mest inte har rent framför egen dörr.
Men ok. Vi kan väl villkora... Jag tyckte kopinglan var en kul grej. Jag lovar att testa halsband på min katt i en vecka om Nissens (eller PMD) testar kobjällra i en vecka. Postad bild i tråden som bevis.
Varför är det viktigt?J JohanLun skrev:
Jag har försökt få svar på det, inte bara från dig, ganska länge nu. Det verkar som att många ser det som självklart. Sånt som man ser som självklart är det bra att ifrågasätta ibland. Lite regelbundet underhåll av sina åsikter och värderingar kan göra gott.
Det aktuella var problemet med att utekatter dödar småfåglar (13 miljoner per år, enligt en uppgift).J JohanLun skrev:
Men det går väl att generalisera. Om någon då föreslår att kattägare ska sätta en bjällra på sina katter så att fåglarna blir varnade så är det ovidkommande att fråga den personen vad den själv gör får att minska fågelplågeri. Det har ingenting med problemet att katter dödar fåglar att göra.
Det är att att dra in andra dåligheter i diskussionen än den aktuella, och uppmana sin debattmotståndare att ta itu med de dåligheterna. Avledning från huvudfrågan är ett retoriskt knep som inte leder till en bra diskussion.
Jag försöker köpa med "krav" "eko" eller tex kaffe med symboler av små grodor på, jag är dock inte säker på att alla symboler faktiskt garanterar att det tagits fram på bra sätt. Jag köper ju kött (även om jag själv hellre skulle låtit bli) då jag är den i familjen som åker och handlar, även där väljer jag svenskt och så "bra" jag kan utefter de texter som står på paketen.P pmd skrev:
Detta är ju utanför tråden, men ändå jäkligt bra att diskutera! Jag tar tacksamt emot tips både på hur vilda fåglar och uppfödda får ett så bra liv som möjligt!