101 596 läst ·
759 svar
102k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Oj det var värst. Tänkte bara på att servrar var dyra och utrymmet begränsat. Ja jag är nog lika klok på det ämnet som den här killen.J JohanLun skrev:Alltså vi har bara 50.000 visningar på denna tråden, det innebär 7e plats på forumet just nu.
Alltid roar det någon.
Hur mycket skit på nätet finns det inte som tar mer bandbredd, sannolikt motsvarar denna textmängd bara några sekunder av nån YouTuber som kör 4k upplösning när han käkar flingor och får fler visningar på 5 minuter.
Det ena utesluter inte det andra. Varför inte prova båda? Då behöver man inte fundera på vilket som är mest effektivt. Båda är i praktiken i gratis för en medelklassvensk (och för många mindre bemedlade också).J JohanLun skrev:
Och med det kan vi då säga att Nissens födointag och fönsteruppsättning visst har relevans i tråden. Påkallas mina resurser så kan gott den gossen som talar om hur lätt det är också göra något för fåglarna speciellt eftersom han verkar brinna så mycket för dem.P pmd skrev:
Nissens, bygg för sjutton inte ett uterum! Det är oansvarigt. 5 gånger värre än en utekatt. Bygg ett innerum. Det är ur fågelperspektiv att jämföra med en innekatt. Det kan väl inte vara för mycket begärt.
Om man har sådana åsikter om katters och dess naturliga beteende och värnar om fåglar så är det ju av full relevans att man försöker förebygga andra farliga områden när det knappast kostar något att åtgärda. Värnar man om fåglar får man nog göra det på alla o råden man kan enkelt . Men det finns ju olika oskyldiga djur som blir dödade överallt och så länge det sker efter naturens lagar är det ju som det ska hur illa man än kan tycka om det. Vi hade en hare med ungar utanför vår trädgård kanske några dagar gamla dem tog sig ut och då kom skatorna och dödade 3 st en fjärde lämnades halvdöd så vi fick se till att den 4 fick en snabb lindrig död ( väldigt illa skadad) just då var jag arg och tänkte ta luftgeväret och döda varenda skata som fanns runt trädgården men min kloka fru stoppade mig från det. Hur vidrigt det än är så är det naturens lagar. Såg en ekorre igår ta sig in o en holk trotts att småfåglarna gjorde allt dem kunde för att hindra den. Vidrigt men så funkar det i naturen. Men visst dessa djur har ingen ägare så skiljer ju sig från katter men ändå finns ju det naturliga beteende hos alla djur . Vad jag tycker som kan vara värre är robotgräsklippare och igelkottar.!det är vårat fel!J JohanLun skrev:
Förra sommaren tog skatorna alla hackspett ungar.
Nu ska man väl egentligen inte ställa djur mot varandra, skatorna är förvisso intelligenta men hackspett lite ovanligare. Hade ju hellre blivit av med ett gäng gråsparvar. Men naturen är grym. Hade jag kunnat stoppa det så hade jag gjort det men inte genom att döda skatorna.
Det är inte att ställa djur mot varandra som var min mening utan att uppmärksamma det naturliga beteendet . Hur vidrigt det än är och vad vi än tycker så är det naturens lag. Självklart försöker man ju skrämma bort tex skator för att hjälpa mindre djur om man kan. Men det är ju inget ont i djuren och dem följer ju bara sina instinkter. Dem dödar ju inte av hat eller ilska dem följer ju som sagt bara naturliga instinkter. Jag vet tex att lika väl som skatorna dödade harungarna så skulle min hund gjort detsamma om han hade fått chansen. Helt enkelt rovdjurJ JohanLun skrev:Förra sommaren tog skatorna alla hackspett ungar.Nu ska man väl egentligen inte ställa djur mot varandra, skatorna är förvisso intelligenta men hackspett lite ovanligare. Hade ju hellre blivit av med ett gäng gråsparvar. Men naturen är grym. Hade jag kunnat stoppa det så hade jag gjort det men inte genom att döda skatorna.
Min ena katt hade ett "sommarställe" en bit bort dit han gick på sommaren, och kunde vara där i flera veckor utan att komma hem. Ibland gick jag och hämtade honom, ibland kom han hem själv.Nissens skrev:
Hade han halsband när han gick var det aldrig kvar när jag hämtade honom.
Den senaste gången hade halsbandet fastnat genom "armhålan" och runt nacken, med skavsår som följd.
Sedan dess hade jag aldrig halsband på katterna.
Jag kan delvis hålla med. Jag har tyckt endel argumen är så löjliga att jag själv som du nog märkt svarat med lite förlöjligande och ironiska motargument. Jag tror lite humor kan lätta upp. Men det som diskuteras ska inte skrattas bort. Värna om djur är viktigt.Hemmakatten skrev:
Katter i trånga villaområden och katter på tex en bongård på landet har helt olika förutsättningar och problem. Även lösningarna på problemen är olika. I båda fallen tycker jag den som störs bör ta upp frågan med den som äger katten.
Men jag tycker samtidigt att man som kattägare ska ta ett ansvar tex att katten är kastrerad och försöka känna av om den verkar förstöra för grannar eller fångar orimligt många småfåglar - då kan man överväga att göra något som minskar problemen.
De som "klagar" har helt rätt i att katten inte är ett naturligt inslag. Därav är det inte OK att själv ha förvildade okastrerade katter eller bara släppa ut sina sommarkatter på hösten och låta dem bli vilda. Det är inte ok vare sig för kattens väl eller för naturen. Nu är detta inte på något sätt så att jag tror du gör detta, absolut inte, men de finns de som gör det och det bör man verka mot.
Som en analogi, de naturfolk som lever nära naturen har en annan syn än oss som lever i villaområden i stan. Det gör även att man får acceptera ett annat förhållningssätt till djur beträffande djurhållning och jakt.
Lika mycket som de som talar mot utekatter tycker kattägarna ska "anpassa" sig, lika mycket tycker jag att jag isåfall kan kräva av mina medmänniskor för att de ska göra andra typer av uppoffringar för att minska djurs lidande på andra plan. Omtanke om varandra och naturen stannar inte vid en katt. Alla bör ta hänsyn men med en balans så man behåller en viss frihet.
Jag tycker man ska göra vad man kan i tex sitt val av vilken mat man köper och lagar, men jag har inte fördömt de som gör ett annat val än mig. Dock kan man alltid försöka få fler att tänka som en själv om man tror man agerar på ett bättre sätt. Men då brukar det fungera bättre att övertyga på ett positivt sätt än att kalla de man vill ska ändra sig för dumma.
Det här är en idiotdiskussion där det inte går att nå fram. Men predikar man att kattägare tillåter sina katter att plåga fåglar och att det är hemskt, så bör man inte bidra till att plåga fåglar själv. Det blir dubbelmoral. Det är värre att kycklingar blir plågade som vi ska äta än att utefåglar blir det - dels för att kycklingarna plågas hela sina liv, dels för att vi borde begripa bättre.P pmd skrev:
Ditt inlägg borde stänga truten på de flesta fågelplågarargumentskribenterna. Men jag tvivlar. För det finns alltid en orsak till att just deras fågelplågande inte skall räknas.Karlia skrev:
Det här är en idiotdiskussion där det inte går att nå fram. Men predikar man att kattägare tillåter sina katter att plåga fåglar och att det är hemskt, så bör man inte bidra till att plåga fåglar själv. Det blir dubbelmoral. Det är värre att kycklingar blir plågade som vi ska äta än att utefåglar blir det - dels för att kycklingarna plågas hela sina liv, dels för att vi borde begripa bättre.
Känns retoriken igen
Staffans