100 464 läst ·
759 svar
100k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Det är en ganska meningslös invändning, enligt min mening. Som sagt: vad Nissens gör och inte gör spelar ingen roll för vilken effekt en fågelräddaråtgärd av dig har.J JohanLun skrev:
Du har rätt i att kyckling uppfödning inte påverkar kattens fångst av sparv och tvärt omP pmd skrev:
Men trovärdighet hos forumdeltagare påverkas om man inte är konsekvent.
Då får jag tyvärr säga att Nissens argument faller ännu djupare...P pmd skrev:
Som du kanske märkt så har jag en annan åsikt än dig men tycker inte på något sätt att dina argument är ihåliga. Vi tycker inte lika i frågan och jag råkar ha turen att lagstiftningen backar min åsikt till stor del.
Är det inte dags att lägga denna tråd i malpåsen?
Trådstartaren har fått många bra svar
Och en hel massa ovidkommande som hen kunde vara förutan.
Vill ni snacka katter finns det säkert ett bättre forum än Byggahus.se
som denna tex. http://kattforum.se/viewforum.php?f=1
Trådstartaren har fått många bra svar
Och en hel massa ovidkommande som hen kunde vara förutan.
Vill ni snacka katter finns det säkert ett bättre forum än Byggahus.se
som denna tex. http://kattforum.se/viewforum.php?f=1
Det är upp till forumägarna, men det är inte ovanligt att trådar divergerar från ursprungsämnet när trådstartaren har fått svar på sina frågor. Det gör väl ingen större skada att fortsätta de diskussioner som har uppstått?Plätt Fia skrev:
[Edit: stafvel]
Redigerat:
Ännu enklare är det att du sluta läsa denna tråd. Eller?Plätt Fia skrev:
Vi övriga som inte är så lättstörda kan glatt käfta vidare. TS har som bekant redan fått svar.
Staffans
Man kan ju även se det som risk reward, om min katt fastnar med halsbandet i en gren och blir strypt för att rädda en gråsparv så kan jag tycka det inte är värt det. Endel hävdar även att katterna mår dåligt av en pingla.P pmd skrev:
Jag kan nånstans känna att en fågel om året är en acceptabel nivå. Att det borde finnas annat som ger mer effekt, totalt sett.
Byt från vindkraft till kolkraft så räddar du fler sparvar (men dödar istället ett gäng isbjörnar). Eller sluta är nötkött så räddar du väl iallafall nån isbjörn. Byt till elbil, men ge fan i att byta till kolkraft så räddar du ytterligare ett par isbjörnar. Ja, det finns mycket att fundera på som man kan göra för att hjälpa moder natur.
Hur ofta händer det att katter blir strypta av halsband?J JohanLun skrev:
Här är det en fråga om hur mycket man är villig att offra för andras välbefinnande. I den ena vågskålen ligger "mår dåligt" och i den andra "bli dödad".
Sådana resonemang och beräkningar kan vara lämpliga i sammanhang där det finns begränsade resurser. Frågan är då vad resursen som behövs för att skaffa ett halsband med pingla till katten kan användas till istället, för att göra mer nytta i fågelvärlden. Reell, mätbar praktiskt nytta, alltså.
Med tanke på katternas goda hörsel, kanske plingan motsvarar en kosjälla runt en människas hals. Skulle du och Nissens tycka att det är ringa uppoffring att gå omkring med en, så fort ni är ute? För att citera Nissens "skulle inte tro det".P pmd skrev:
Peter
Hela livet är väl en begränsad resurs. Ständiga prioriteringar. Köpa ny cykelhjälm åt grabben eller handla mat. Ta en lunch promenad eller skriva på byggahusforum. Spela Playstation eller äta glass. Annars kunde jag lägga all tid på tex att rädda valar. Eller sparvar.P pmd skrev:Hur ofta händer det att katter blir strypta av halsband?
Här är det en fråga om hur mycket man är villig att offra för andras välbefinnande. I den ena vågskålen ligger "mår dåligt" och i den andra "bli dödad".
Sådana resonemang och beräkningar kan vara lämpliga i sammanhang där det finns begränsade resurser. Frågan är då vad resursen som behövs för att skaffa ett halsband med pingla till katten kan användas till istället, för att göra mer nytta i fågelvärlden. Reell, mätbar praktiskt nytta, alltså.
Givetvis är det lätt att köpa halsband. Eller lägga ut pliggmattor. Eller montera ett nät över hela trädgården. Eller, där blev det inte så lätt längre.
På samma sätt är det ju lätt att lägga ett nät över sandlådan.
Det finns de som befinner sig på andra sidan av skalan. Som skiter i djur och natur.
Jag vill nog återkomma till att man gör så gott man kan och det man tror på. Jag tror inte pinglan kommer tillföra något i mitt specifika fall. Jag gör hellre andra åtgärder.
För egen del kan jag tycka att det är mitt totala avtryck som spelar roll.
Vad kan just du göra för att minska ditt avtryck och minska lidande, som ger mest effekt?
Vad är det obehaget jämfört med det grymma djurplågeriet som är alternativet?Staffans2000 skrev:
Det säger ju en del att ni ignorerar det lidandet...
Om jag vore en galen massmördare, och en bjällra om halsen stoppade mördandet så hade det varit en mycket liten uppoffring...
Det finns halsband till katter som har ett säkerhetslås som avvärjer det problemet. Rörande att det kan bli ett så stort problem jämfört med lidandet katten orsakar... är ett djurliv värt så mycket mer än ett annat?J JohanLun skrev:Hela livet är väl en begränsad resurs. Ständiga prioriteringar. Köpa ny cykelhjälm åt grabben eller handla mat. Ta en lunch promenad eller skriva på byggahusforum. Spela Playstation eller äta glass. Annars kunde jag lägga all tid på tex att rädda valar. Eller sparvar.
Givetvis är det lätt att köpa halsband. Eller lägga ut pliggmattor. Eller montera ett nät över hela trädgården. Eller, där blev det inte så lätt längre.
På samma sätt är det ju lätt att lägga ett nät över sandlådan.
Det finns de som befinner sig på andra sidan av skalan. Som skiter i djur och natur.
Jag vill nog återkomma till att man gör så gott man kan och det man tror på. Jag tror inte pinglan kommer tillföra något i mitt specifika fall. Jag gör hellre andra åtgärder.
För egen del kan jag tycka att det är mitt totala avtryck som spelar roll.
Vad kan just du göra för att minska ditt avtryck och minska lidande, som ger mest effekt?
Här är ett säkert halsband som finns på apoteket:
https://www.apotekhjartat.se/produkt/dogman-katthalsband-glitter-rosa-5753c72b/