100 464 läst ·
759 svar
100k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Min katt har inte haft några klagomål när vi äter kött, snarare tvärt om då han brukar få smaka.P pmd skrev:
Däremot har Nissens synpunkter på att katten dödar för nöjes skull, då tycker jag det är relevant att granska de aktiviteter som i synnerhet Nissens gör som skadar djur - för nöjes skull.
Jag skulle kunna sitta här och fördöma alla jägare och köttproducenter. Vindkraftverk som dödar fåglar. Tåg som kör på renar. Regnskog som huggs ned. Men det gör jag inte, inte generellt sett... Trofejakt på utrotningshotade djur kan jag dock fördöma! Och jakt som tex rävjakt. Men det är även för mig lite väl långt utanför tråden och faktiskt inget som Nissens varken förespråkat eller anklagat någon för.
Då jag skrev på mobilen kunde jag inte få till rätt "citat" så beklagar om svaret till dig blev utan citat, tror inte jag kan ändra den posten längre, de stängs väl för edit efter ett tag...
Så här skulle det sett ut:
Näe, jag tror inte vår katt fattat att det är mat.P pmd skrev:
Bra, då vet vi andra att du tydligen vet rätt lite utan mest gissar...Nissens skrev:
Redigerat:
Bör, inte måste, när det gäller kastering.T Tobbe_C skrev:
Förtydligande:
I statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter (SJVFS 2020:8) står det så här i kapitel 6:
Däretter följer allmänna råd till 6 kap. 2 §:jordbruksverket skrev:
Ett allmänt råd är inte bindande. Det kan finnas andra sätt att uppfylla kravet i 6 kap. 2 § än kastrering.jordbruksverket skrev:
[Edit: stafvel]
Redigerat:
Klipp ut rovfågelsilhuetter i papper och tejpa upp på fönsterrutorna.Det skrämmer bort småfåglarna från fönstren.Fröken Händig skrev:
Helst mörkt papper för bästa kontrast, men vanligt vitt skrivarpapper duger också ganska bra.
Möss eller människa?
Nåt att fundera över...
https://www.momthemuse.com/if-alien...tually-superior-to-humans-should-they-eat-us/
Är vi själva skadedjur på denna planet?
Way beyond trådens ursprung, men det är lätt att döma och dra slutsatser.
Jag själv tror på att minimera footprint och acceptera att vi är här och nu och hoppas vi kan lämna en planet som ej är helt fördärvad vidare till framtiden där plats finns för både djur och människor....
Man kan inte strunta i de små frågorna för att det finns större frågor men ibland måste man höja blicken och inte se de små problemen i allt...
Nåt att fundera över...
https://www.momthemuse.com/if-alien...tually-superior-to-humans-should-they-eat-us/
Är vi själva skadedjur på denna planet?
Way beyond trådens ursprung, men det är lätt att döma och dra slutsatser.
Jag själv tror på att minimera footprint och acceptera att vi är här och nu och hoppas vi kan lämna en planet som ej är helt fördärvad vidare till framtiden där plats finns för både djur och människor....
Man kan inte strunta i de små frågorna för att det finns större frågor men ibland måste man höja blicken och inte se de små problemen i allt...
Inte trams. Vi har flera gånger räddat fåglar som har kraschat in i fönster. Det brukade hända flera gånger om året. Ibland har fågeln suttit och återhämtat sig nedanför fönstret utan att vi har behövt hjälpa den, men ibland har vi placerat fågeln på en plats där inte en katt skulle kunna ta den medan den vilar sig stark. Ett par gånger, när det har varit smällkallt, har vi tag in fågeln i (halv)värme i en täckt kartong för återhämtning.Nissens skrev:
En del fåglar har dött av kraschen, men numera är det ytterst få fåglar som vågar flyga in i ett fönster eftersom det sitter rovfåglar på rutorna.
En kattägare kan aldrig vara helt säkert på att dens katt inte fångar småfåglar, så en bjällra är en bra gardering mot ett gnagande dåligt samvete.
Så här i en byggahus tråd. Vi har ett gammalt hus och mycket sällan problem med fåglar som krockar i fönster. Svärföräldrarna har ett modernt hus med stora glaspartier och öppen planlösning så man ser rakt igenom huset. Nu skiljer sig även läget på husen. Men där kraschar fåglar hela tiden, trots rovfågelsiluetter och remsor och CD skivor.
Kan vi genom detta konstatera att modern design är djurplågeri...
Kan vi genom detta konstatera att modern design är djurplågeri...
Med mindre än 1 fågel per år kan jag känna att det inte är motiverat, ja.P pmd skrev:
Men jag kommer givetvis ompröva mitt beslut om det visar sig att han får fatt i nån fågel här under våren. Jag vill för övrigt iminimera fågefångst av andra skäl än fåglarnas väl, då fåglar kan leda till att katten får olika sjukdomar.
Givetvis gäller inte denna slutsats samtliga kattägare. Om katten redan nu på säsongen fångat en eller flera fåglar är det läge att applicera flera av motåtgärderna som länken tidigare i tråden nämnde.
Nej men om en användare (Nissens) går ut så stenhårt om detta med fåglar är det rimligt att han även lever som han lär på andra plan. Typ sila mygg och svälja kameler, tänker jag...P pmd skrev:
Jag tror jag har svårt att få resten av världen att skippa skinkpizzan...
Jag tycker att du (och andra kattägare) bör göra vad ni kan för att minska antalet småfåglar som dödas av katter. Vad Nissens gör och inte gör spelar ingen roll för det.J JohanLun skrev:
Japp, man gör vad man kan i rimlig omfattning.P pmd skrev:
Men sticker man ut hakan och moralpredikar så får man f-n ha rent framför egen dörr! Inte menat mot dig utan Nissens...