100 462 läst ·
759 svar
100k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Så länge man köper kött från plågade djur är man en del av problemet och därmed ansvarig. Vare sig man äger anläggningen eller inte. Utan dig skulle anläggningen inte finnas.
Visa att det är min katt som repat lacken så betalar jag givetvis.
Visa att det är min katt som repat lacken så betalar jag givetvis.
Haha, och vad har tamdjur att göra med det vilda livet?S SonnyListon skrev:
Fattar att du är sarkastisk, men många begriper inte skillnaden mellan vilda och tama djur, och att ägare av ett tamdjur har ett ansvar.
Som jag sagt, vår enda katt plågar ett par möss och nån fågel om året. Jag tycker det är en rimlig nivå för att inte göra något mera.Nissens skrev:
Grattis, du äter aldrig på resturang etc? Ungefär som mitt resonemang om katten altså? Skadan och plågeriet du skapar är minimerat utifrån rimlighet. Blir du bjuden på kungsfågelns plågade kyckling äter du den, kanske händer ett par gånger om året antar jag?Nissens skrev:
Jag tycker nog vi båda verkar rätt bra på att begränsa djurplågeri. Tror både du och jag kan fokusera på områden där insatsen gör större nytta?
Fåglarna katten fångat är "närproducerade" och lyckliga. Troligen matade och uppfödda i de holkar jag satt upp.
Verkar som att du inte läste det jag skrev. Jag får nästan allt kött jag äter från naturen. Ekologiskt och närproducerat från lyckliga djur.Karlia skrev:
Naturen är ingen fabrik... köper du från fabrik? Menar du att du har ansvar för det också då?
Fåglarna plågas inte för något annat än lek. Maten får den från ägaren. Och du vet inte hur många djur katten plågat under ditt ansvar.J JohanLun skrev:Som jag sagt, vår enda katt plågar ett par möss och nån fågel om året. Jag tycker det är en rimlig nivå för att inte göra något mera.
Grattis, du äter aldrig på resturang etc? Ungefär som mitt resonemang om katten altså? Skadan och plågeriet du skapar är minimerat utifrån rimlighet. Blir du bjuden på kungsfågelns plågade kyckling äter du den, kanske händer ett par gånger om året antar jag?
Jag tycker nog vi båda verkar rätt bra på att begränsa djurplågeri. Tror både du och jag kan fokusera på områden där insatsen gör större nytta?
Fåglarna katten fångat är "närproducerade" och lyckliga. Troligen matade och uppfödda i de holkar jag satt upp.
Så, du köper kött från fabriker?
Har du ansvar för dem också då?
Och det övriga köttet och äggen. Var kommer det ifrån? Du äter alltså aldrig ute. Ingen hamburgare ingen korv med bröd, ingen pizza. Noll?Nissens skrev:
Svara på frågorna nu, när du själv stöddat dig så.
Staffans
Jag skulle tro du äter och dricker saker bara för njutning, inte bara för att överleva, var går gränsen? Djur plågas för ditt välbefinnande...Nissens skrev:
Japp, jag försöker välja så bra jag kan bland ägg, mjölk och kött. När jag handlar och lagar blir det vegetariskt eftersom dottern är vegetarian. Men jag äter snabbmat, även om jag alltid väljer vegetariskt på tex McD. Jag har funderat mycket på det men har nöjt mig med att jag troligen är betydligt bättre än "medelsvenson" på att minimera köttintag och välja så bra som jag kan. Ett tag åt jag bara vilt, men då jag inte känner någon som jagar med överskott så var det inte möjligt. Så för egen del tar jag ansvar i det att göra så gott jag kan.
Ja, jag anser att jag bidrar till djurplågeri om jag köper från "fel" leverantörer och att jag kan påverka positivt med att handla och äta rätt mat från bra leverantörer. Jag har försökt välja bort de jag tror är olämpliga, men pga jag inte har insyn har jag svårt att säga att jag lyckats.
För katten har jag redan beskrivit att han är usel jägare och jag placerat holkar och mat så att han inte kan normalt kan få tag på fåglarna. Mössen som bor inne kan jag inte riktigt säga att jag är ledsen att han fångat (1 hittils).
Jag brukade klippa klorna på mina katter på grund av att jag gillar att busa med dom.Nissens skrev:
Om jag missat att klippa klorna på ett tag och de blir vassa igen, kom det betydligt fler presenter från katterna.
Jag skrev DET MESTA...Staffans2000 skrev:
En bråkdel av det jag äter kommer från dessa fabriker. Jag har aldrig utgett mig för att vara ”stöddig”.
Det enda jag sagt är att det är märkligt att kattägare har så mycket synpunkter på djurhållning och annat när de själva bidrar med så mycket elände. Som de då inte ens vill kännas vid.
Ja, alla kattägare säger ungefär likadant, min katt tar aldrig småfåglar, bara någon mus ibland.J JohanLun skrev:Jag skulle tro du äter och dricker saker bara för njutning, inte bara för att överleva, var går gränsen? Djur plågas för ditt välbefinnande...
Japp, jag försöker välja så bra jag kan bland ägg, mjölk och kött. När jag handlar och lagar blir det vegetariskt eftersom dottern är vegetarian. Men jag äter snabbmat, även om jag alltid väljer vegetariskt på tex McD. Jag har funderat mycket på det men har nöjt mig med att jag troligen är betydligt bättre än "medelsvenson" på att minimera köttintag och välja så bra som jag kan. Ett tag åt jag bara vilt, men då jag inte känner någon som jagar med överskott så var det inte möjligt. Så för egen del tar jag ansvar i det att göra så gott jag kan.
Ja, jag anser att jag bidrar till djurplågeri om jag köper från "fel" leverantörer och att jag kan påverka positivt med att handla och äta rätt mat från bra leverantörer. Jag har försökt välja bort de jag tror är olämpliga, men pga jag inte har insyn har jag svårt att säga att jag lyckats.
För katten har jag redan beskrivit att han är usel jägare och jag placerat holkar och mat så att han inte kan normalt kan få tag på fåglarna. Mössen som bor inne kan jag inte riktigt säga att jag är ledsen att han fångat (1 hittils).
Alla har inte rätt, så mycket kan man ju säga.
Näe, men just i detta fall med min katt kan jag nog bedöma MIN katt bättre än du kan med din statistiska bedömning av andra katter.Nissens skrev:
Jag har aldrig hävdat att min katt är representativ för hela kattpopulationen, men du vill få MIG ansvarig för alla katter. Antingen frågar du mig om vad jag gör och jag kan ställa samma fråga hur du gör i djurrättsfrågor. Eller för vi en generell diskussion och då får vi lyfta blicken och hänvisa till relevanta data, inte egna undersökningar med ett löjligt litet urval. Med statistik kan man till och med med ett bra urval få till nästan vad man vill, om man vill använda statistik på nåt man observerat 2-3 gånger så slår det helt fel.
Jag skulle anta att mycket annat av vad jag gör skapar mer djurplågeri än min katt. Betydligt mer. Jag har ingen statistik att visa det med. Men jag tror på att jag kan jobba på andra områden med mer resultat innan jag tar tag i just min katt. Därmed säger jag inte att jag förringar problemet, men jag har ju beskrivit ett antal åtgärder jag redan har implementerat och länken jag lade in innehöll ett antal till man kan använda och ytterligare göra saken bättre.
I denna tråden har du varit den som inte vill kännas vid de problem vi tog upp med djurhållning och mat. Även om du sen visade sig ha troligen bättre track record än medelsvensson (kanske?).
När vår katt var innekatt klippte vi klorna, men vi har förstått att de har svårt att ta sig upp i träd som är deras naturliga sätt att klara sig från faror som tex rävar och hundar. Eller trilla ned från träd. Så helt utan problem är det inte.G gaidin skrev: