100 463 läst ·
759 svar
100k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Vi är generellt dåliga i Sverige på att öronmärka eller låta de som orsakar kostnader betala för dem. I mångt och mycket håller jag med dig JUST I DENNA FRÅGA, men då ska det inte vara unikt för katter. Låt allt som har en samhällskostnad bekostas av den verksamhet som orsakar den. Fine with me. Jag håller med om att det är bra med en avgift så bara seriösa väljer skaffa katt. Bra förslag! Jag tror jag personligen går plus på detta och mitt skattetryck går ner om vi tillämpar detta generellt i samhället. Sen brukar jag inte klaga på höga skatter då jag faktiskt gärna bidrar till vår gemensamma välfärd.Nissens skrev:
Ämnet i tråden handlar om vad katter ställer till med. Vill du diskutera veganer och annat så får du väl starta en tråd för det ämnet.J JohanLun skrev:Du har fortfarande inte svarat och jag ser en trend i din retorik att undvika svara på "svåra" frågor utan istället kasta ut ett nytt eller upprepa ett gammalt påstående, jag förklarar om du svarar på om du är vegetarian!
De fåglar som DÖTT lämnar ett märke, hur vet du att de fåglar som bara blir skadade eller medvetslösa då lämnar samma märke? Rimligen kan ju en mindre smäll innebära inget eller bara ett litet märke du inte ser. Nu får du kamma dig och vässa retoriken lite till här!!!
Båtregistret gick ju inte så bra, men jag håller med, chippa alla katter. Regga. Skjut inte utan fånga i levandefälla, om nu röde-baron är ute och kryper en natt lär han väl kunna ställa ut en fälla han vittjar och sen tar en kopp java för att avsluta med att scanna chippet på katten för att se om den är vild eller ej (även om jag antar att han finner ett nöje i att skjuta prick och döda katter, men han får väl återgå till juniorernas skytteklubb där hans största prestation i livet togs - GULDMÄRKET - och skjuta lite prick där).
Obligatorisk chippning och en avgift för katter tycker jag absolut är en bra ide. Är det så att detta redan finns för hundar? Då borde det vara tämligen enkelt att ordna. Man skulle faktiskt även kunna tänka sig en obligatorisk försäkring så har man löst mycket.
Med rätt stor sannolikhet så var fåglarna som flög in i fönstren levande vid det ögonblicket och dog direkt efter. Det är väldigt troligt att alla fåglar som flyger in i en ruta ger ett fett märke på fönstret.
Men oavsett, du verkar inte känna något som helst ansvar för allt plågeri katter orsakar.
Tyvärr är det allt för vanligt.
Vad du än säger så bör du känna ett ansvar för vad dina katter orsakar för lidande och annat.
Du fokuserar mycket på hur katterna plågar just fåglar. Då är det relevant att fråga om du äter kyckling. De plågas verkligen när de föds upp, för att sedan plockas i benen och fraktas till slakt med trasiga ben. Det är vanligt att idrottande ungdomar hjälper till med att plocka ihop dem.
Katter lever efter sin natur, vi människor borde veta bättre.
Katter lever efter sin natur, vi människor borde veta bättre.
Nissens skrev:
Statistik på Nissens vis. Det har jag sett två gånger. Så då är det så!
Tidigare statistik: 99% av kattägare tar inte ansvar. Baserat på personliga erfarenheter av 3 kattägare.
Du har inte läst matte på universitetet väl?
Ämnet i tråden är "Vem betalar för tältet" inte "äter katter småfåglar" - frågan om du äter plågade djur är lika relevant för trådstarten som om katten fångar fåglar. Inget av dem bidrar till TS tält.Nissens skrev:
Ämnet i tråden handlar om vad katter ställer till med. Vill du diskutera veganer och annat så får du väl starta en tråd för det ämnet.
Med rätt stor sannolikhet så var fåglarna som flög in i fönstren levande vid det ögonblicket och dog direkt efter. Det är väldigt troligt att alla fåglar som flyger in i en ruta ger ett fett märke på fönstret.
Men oavsett, du verkar inte känna något som helst ansvar för allt plågeri katter orsakar.
Tyvärr är det allt för vanligt.
Vad du än säger så bör du känna ett ansvar för vad dina katter orsakar för lidande och annat.
Kom igen nu, inte är du vegetarian?
Tror du att det du äter inte plågas?
Jag känner ett ansvar och tar det - tar du ansvar för ditt födointag map djur som plågas?
Snart har du till och med mattat ut mig med totalt goddag-yxskaft argument som inte ens bemöter mina argument utan bara som en papegoja rapar upp samma sak om och om igen. Passa dig för katten!
Grejen är att det är rätt fegt att lägga ut dimridåer och byta fokus tilll något som inte har att göra med ansvaret kattägare har men inte tar.Staffans2000 skrev:
De har åsikter om hur andra hanterar djur, men att de själva bidrar med ett stort djurplågeri - som dessutom inte är för mat eller annat - är inte så intressant att prata om.
Redigerat:
Äh, Nissens vet nog hur man gör det, han kanske jobbar i kycklingindustrin, vem vet?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/veterinarer-larmar-tusentals-kycklingar-plagas-infor-slakt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/130-grisar-svalt-ihjal-lantbrukare-doms-for-djurplageri
Googlar man kommer massor av information upp. Till kattens försvar ska väl sägas att den faktiskt inte som oss kan resonera kring andras lidande. Om jag hoppar över kyckling två gånger i år har jag kompenserat för det plågeri min katt ställt till med i hela sitt liv. Men man kan väl inte räkna så?
Och min statistik på hur många fåglar min katt dödar är säkert bristfällig, medans Nissens själv kan dra långtgående slutsatser på sina egna erfarenheter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/veterinarer-larmar-tusentals-kycklingar-plagas-infor-slakt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/130-grisar-svalt-ihjal-lantbrukare-doms-for-djurplageri
Googlar man kommer massor av information upp. Till kattens försvar ska väl sägas att den faktiskt inte som oss kan resonera kring andras lidande. Om jag hoppar över kyckling två gånger i år har jag kompenserat för det plågeri min katt ställt till med i hela sitt liv. Men man kan väl inte räkna så?
Och min statistik på hur många fåglar min katt dödar är säkert bristfällig, medans Nissens själv kan dra långtgående slutsatser på sina egna erfarenheter.
DU tycker det inte är intressant för att du själv sitter i skiten. Jag tycker det är intressant.Nissens skrev:
Grejen är att det är rätt fegt att lägga ut dimridåer och byta fokus tilll något som inte har med ansvaret kattägare har men inte tar. De har åsikter om hur andra hanterar djur, men att de själva bidrar med ett stort djurplågeri - som dessutom inte är för mat eller annat - är inte så intressant att prata om.
Vem är feg som inte besvarar frågor? Finns det nåt jag inte svarat på som du frågat?
Man undrar ju när du skall förstå att det inte handlar om katten, det handlar om dig som kattägare.J JohanLun skrev:Äh, Nissens vet nog hur man gör det, han kanske jobbar i kycklingindustrin, vem vet?
[länk]
[länk]
Jag har ingen kycklingfabrik, och ansvarar inte för hur djur slaktas där. Du får väl kontakta ägaren om du har synpunkter på det.
Jag äger ingen kycklingfabrik, och det mesta kött jag äter kommer från naturen. Närproducerat och ekologiskt från lyckliga djur.
Jag undrar var gränsen går för vad lösa katter får förstöra; om grannens katt repar lacken på en ny bil och ägaren låter lacka om den 5 gånger. Är det fortfarande då inställningen "Det är katter, inget man kan göra något åt." som gäller? För känns lite så i denna tråd...
Ja, man äger ett djur, men vad det ställer till med är inte ägarens ansvar eftersom det finns kycklingfabriker, dessutom finns det hus med fönster!T Thomas' skrev:
Ja, hur det kommer sig att just dina katter aldrig plågar djur? Har du dragit ut klor o tänder på dem?J JohanLun skrev:
För det är nog det enda som skulle hindra dem...