P
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? Har vi två olika jordabalkar?
inte vad jag vet.
Men det finns inga problem med rötter i skogsmark.. ;)
att folk är så dumma att man bosätter sig i en sardinburk istället för att bo på landsbygden, ger dessa problem...

Jag har många gånger fått röja fram rågator som varit 1.5 m på varje sida.
Då är ägarna överens om att bruka skogen som mitt föregående inlägg..
Och det underlättar ska ni veta, rejält...
 
Maskintok skrev:
inte vad jag vet.
Men vad menar du då med det nedan?
Maskintok skrev:
skogsskiften har inte samma regler som tomtgränser.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad menar du då med det nedan?
Det ses mer som odlings mark än mark man lever på.
Att hänsyn mm skall tas enligt JB är självklart.
Men det är ingen som blir aktivt påverkad av att skogen växer intill årgången..
I rågången växer sällan träd.. om ägaren är aktiv skogsbrukare..

Och där är markens gräns oftast markerad med färg och stenrösen, samt snitselband.
vilket förnyas med jämna mellanrum..

Så är det inte hos tomtmark..
Och jag kan inte räkna skogsmarken som tomtmark eller hur?
eller åkern?
 
M mojjen skrev:
Vi tolkar lagen annorlunda här. Den tar inte höjd på om trädet dör, som många med mig hävdar. Dessutom har inte TS sagt att det dött, utan att det inte mår bra.

Jag håller med många om att du har en förmåga att väga in egna moraliska värderingar i dina tolkningar. En del kan vara vettiga, men det hjälper inte en frågeställare utifrån hens rättigheter. Då är det lagutrymmet som skall tolkas. Då kan jag tycka kommentar som "TS granne har kapat rötter, trädet håller på att dö... ta ansvar och betala, för detta" är att övertolka TS rättighet rätt ordentligt. Jag har extremt svårt att se att Grannen kommer behöva betala TS något. Detta då det kommer vara mycket svårt att påvisa en skada som uppkommit pga den felaktiga ordningen grannen tagit.

Grannen har gjort ett stort fel, han har inte underrättat TS, det är alla överens om. Det i sig skulle kunna vara straffbart, men sannolikt inte medföra skadestånd. (Och troligen ingen annan åtgärd heller.). TS hade bara ställts inför 2 val. Själv avlägsna rötterna utifrån Grannens önskemål (Dock inget sagt om metod, så länge denne inte förstör mer av grannens tomt). Eller rycka på axlarna, och då skulle grannen ha grönt ljus att göra det han gjort.

Jag ser scenariet,, grannen gräver för pool. Stöter på en rot. Som det värsta asbets fallet, drar i nödbromsen, ringer grannen och säger akut, du har ju rötter på min tomt. Titta här, du måste ner i gropen och avlägsna dom så jag kan gräva vidare. Självklart går grannen hem och hämtar handspade och gren såg, och börjar beskära rötterna, tills tillräckligt är undanschaktat. ner till nedre pooldjup.

Nej i rimlighetens namn hade nog de allra flesta av oss med handen på hjärtat agerat exakt likadant och grävt på när roten stack fram. Och om nu grannen varit så fantastiskt paragraftrogen och följt ovan protokoll. Hur sannolikt är det att en granne hade agerat enligt scenariot.
Kanske om det handlade om någon väldigt sällsynt värdefull växt etc. Jag vågar påstå att här finns det i praktiken två typer.

En hade kommit och titta i gropen och sagt, behöver du kapa så får du göra det själv.
Den andra typen, förhoppningsvis en rätt liten andel, skulle slå bakut och gorma att rör inte mina rötter, det kan skada trädet , jag vägrar osv. med det har grannen uppfyllt sitt krav på underrättelse och kan lugnt börja kapa rötterna.
Utöver det finns ju då den statistiska avvikelsen med hen som hämtar sin egen spade och såg. Tror dock det är en ren utopi.
Bästa inlägget i tråden (y)
 
Maskintok skrev:
Det ses mer som odlings mark än mark man lever på.
Att hänsyn mm skall tas enligt JB är självklart.
Men det är ingen som blir aktivt påverkad av att skogen växer intill årgången..
I rågången växer sällan träd.. om ägaren är aktiv skogsbrukare..

Och där är markens gräns oftast markerad med färg och stenrösen, samt snitselband.
vilket förnyas med jämna mellanrum..

Så är det inte hos tomtmark..
Och jag kan inte räkna skogsmarken som tomtmark eller hur?
eller åkern?

På vilket sätt påverkar alla saker du radar upp huruvida jordabalken gäller eller inte? Är det andra regler om man kapar en rot där det inte är tomtmark? Jag hittar inte det i någon lagtext.
 
P
useless useless skrev:
På vilket sätt påverkar alla saker du radar upp huruvida jordabalken gäller eller inte? Är det andra regler om man kapar en rot där det inte är tomtmark? Jag hittar inte det i någon lagtext.
Nej jag har redan skrivit att JB och hänsynskravet gäller även där..

Fast å andra sidan så uttrycker sig inte lagtexten att detta även gäller skogsmark eller jordbruksmark...
utan just TOMTMARK....
 
Vilka andra regler är det som gäller då? Att markens gräns oftast markerad med färg och stenrösen är ingen regel...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Vilka andra regler är det som gäller då?
För?
 
Du skrev att det skogsskiften har andra regler än tomtgränser. Vilka är de andra reglerna (som har med träd nära gränsen att göra - Inte skattetekniska regler eller nåt annat).
 
P
useless useless skrev:
Du skrev att det skogsskiften har andra regler än tomtgränser. Vilka är de andra reglerna (som har med träd nära gränsen att göra - Inte skattetekniska regler eller nåt annat).
Det är bara att läsa JB.
Jag tänker inte sitta och lista detta.
Däremot så har man som skogsägare en jäkla massa lagar mot sig och sitt ägande..
mer än bara JB...

Och utan att skilja på skogsmark, åkermark och tomtmark så skulle allemansrätten hade svårt...
 
Det finns väl inget i allemansrätten som tillåter någon att kapa av rötter på träd? Varför svarar du inte på frågan istället?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det finns väl inget i allemansrätten som tillåter någon att kapa av rötter på träd? Varför svarar du inte på frågan istället?
Det gjorde jag.
Sedan om du inte är nöjd med svaret är ditt problem.
 
Maskintok skrev:
Fast å andra sidan så uttrycker sig inte lagtexten att detta även gäller skogsmark eller jordbruksmark... utan just TOMTMARK....
Vilken lagtext syftar du på som gäller "tomtmark"?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken lagtext syftar du på som gäller "tomtmark"?
främst JB 3:2.
 
I den version av JB jag har står det: "Tränger rot eller gren in på fastighet..."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.