P
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du lagstöd för att det är relevant om exempelvis ett träd finns när någon flyttar in eller är planterat lång senare?

Jag hävdar att du har fel och att det är fullkomligt irrelevant för rättsläget om något "fanns vid inflytt".
Nä inte alls.
Man får anpassa sig till sin omgivning och det är här hänsynen kommer in..

vill man kunna bygga som man vill och då bara följa byggreglerna och slippa grannars medgivande eller åsikter så ska man inte välja boende där träd eller annat finns i närheten av tomtgränsen...

Hur många trådar har vi inte läst från folk som tror sig ha rätt att tvinga grannen att fälla träd?
 
Maskintok skrev:
så ska man inte välja boende där träd eller annat finns i närheten av tomtgränsen... Hur många trådar har vi inte läst från folk som tror sig ha rätt att tvinga grannen att fälla träd?
Absolut. Jag håller med att man är korkad om man bosätter sig där grannens träd stör redan när man flyttar in.

Det jag menar är att även nya störande träd som växer upp är något som man måste acceptera och att hur länge ett träd funnits är irrelevant när man ska bedöma om det kan vara en olägenhet som måste åtgärdas.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Jag håller med att man är korkad om man bosätter sig där grannens träd stör redan när man flyttar in.

Det jag menar är att även nya störande träd som växer upp är något som man måste acceptera och att hur länge ett träd funnits är irrelevant när man ska bedöma om det kan vara en olägenhet som måste åtgärdas.
Japp och det skrev jag lite om när jag ansåg att istället för denna JB paragraf så vore förbud om träd i tomtgräns bättre.. säg 2 m ifrån.. häckar och bråk skulle inte bli på samma sätt..

Vissa kommuner har redan detta krav såg jag...
 
Maskintok skrev:
Vissa kommuner har redan detta krav såg jag...
Vart hittar du dessa "krav"?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vart hittar du dessa "krav"?
Ja krav och krav..
tydligen så finns det hos vissa kommuner iallafall regler om detta.
såg det i går kväll när jag googlade.

Ska försöka hitta dit igen.
 
P
Redigerat av moderator:
R
P
R RoAd skrev:
Det är antagligen detta han menar:

[länk]

Säger ingenting om pool, det har han fyllt i själv. Tvärtom verkar inte pool behöva anmälas, sökas bygglov för, eller godkännas av grannar enligt alla källor som faktiskt pratar om specifikt pool.
Läs igen det beror på.

Du påstår att du läst... Kan du inte ha gjort..
Jag har länkat från åtskilliga som också anlägger pooler.
 
P
R RoAd skrev:
Det är antagligen detta han menar:

[länk]

Säger ingenting om pool, det har han fyllt i själv. Tvärtom verkar inte pool behöva anmälas, sökas bygglov för, eller godkännas av grannar enligt alla källor som faktiskt pratar om specifikt pool.
Nej detta hade inte med det Alfredo frågade om.. det gällde bara växter och träd..
 
P
Tar detta igen då...


Bygglov, inhängnad, och hur nära tomtgräns får man anlägga pool - PooltiderPooltider
http://pooltider.se/bygga-pool/bygglov-tomtgrans-bygga-pool/

Du får bygga din pool utan bygglov, och därmed får du anlägga poolen nära tomtgränsen. Du får dock inte åsamka skada på din grannes fastighet eller jord, vilket ju gör att man bör lägga den en bit från tomtgränsen. För fortsatt god grannsämja, och för att inte minska värdet på din grannes tomt, så bör du dock iakta försiktighet och visa respekt för grannens situation så att inte en pool på er tomt påverkar denne negativt.

Här kommer JB och hänsynskravet in... precis som jag skrev tidigare..
 
R
Maskintok skrev:
Nej detta hade inte med det Alfredo frågade om.. det gällde bara växter och träd..
Är det detta du menar?

Maskintok skrev:
Vilka regler gäller för att plantera träd och buskar vid tomtgränsen? - Huddinge kommuns frågeforum - Huddinge kommun
[länk]

Detta gäller väl nyplantering vad jag förstår.
Och jag tyckte det var bättre att det blev en regel rent nationellt om all växtlighet...
Och följer man länken i svaret du länkar till så hamnar man här: https://www.huddinge.se/stadsplaner...derhall/fri-sikt-i-korsningar---klipp-hacken/ vilket visar att svaret med avståndsangivelser gäller fri sikt i korsningar. Så det är knappast applicerbart i fallen vi pratar om här.

Vidare står det: "Om det är träd eller en häck mot en granne bör man plantera så att man själv kan komma åt och ansa och klippa det man planterat. Diskutera med grannen hur nära du kan plantera och var medveten om att grannen kan ansa det som kommer in på hens sida."

Så nej, det stödjer inte heller det du försöker påstå.
 
R
Maskintok skrev:
Tar detta igen då...


Bygglov, inhängnad, och hur nära tomtgräns får man anlägga pool - PooltiderPooltider
[länk]

Du får bygga din pool utan bygglov, och därmed får du anlägga poolen nära tomtgränsen. Du får dock inte åsamka skada på din grannes fastighet eller jord, vilket ju gör att man bör lägga den en bit från tomtgränsen. För fortsatt god grannsämja, och för att inte minska värdet på din grannes tomt, så bör du dock iakta försiktighet och visa respekt för grannens situation så att inte en pool på er tomt påverkar denne negativt.

Här kommer JB och hänsynskravet in... precis som jag skrev tidigare..
Du verkar ha snöat in på det här med hänsyn och verkar tro att allt som grannen till poolen inte uppskattar skulle kunna stoppa den p.g.a. detta? Så är det förstås inte.

Vill man anlägga en pool vid tomtgränsen på sin tomt så får man förstås göra det men man får förstår inte påverka grannens tomt i processen.

Visa annars ett fall där ett poolbygge stoppats p.g.a. en granne tyckt att den varít för nära gränsen.

EDIT: I det du länkar står det ju för tusan rakt ut: Du får bygga din pool utan bygglov, och därmed får du anlägga poolen nära tomtgränsen.

 
Maskintok skrev:
Detta gäller väl nyplantering vad jag förstår.
Och jag tyckte det var bättre att det blev en regel rent nationellt om all växtlighet...
Fast det där handlar mest om sikt/trafiksäkerhet. Det där med "Häckar och buskar ska vara 60 centimeter innanför tomtgränsen." och "Stora buskar och träd behöver placeras minst 2 meter innanför tomtgränsen" är ju en ren hittepåtolkning som förvisso kan vara praktiskt men helt saknar rättsverkan.

Även Huddinge och Täby kommun lyder under samma lagar som vi andra.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det där handlar mest om sikt/trafiksäkerhet. Det där med "Häckar och buskar ska vara 60 centimeter innanför tomtgränsen." och "Stora buskar och träd behöver placeras minst 2 meter innanför tomtgränsen" är ju en ren hittepåtolkning som förvisso kan vara praktiskt men helt saknar rättsverkan.

Även Huddinge och Täby kommun lyder under samma lagar som vi andra.
Jo det är helt klart så.
Men när folk frågar så svarar de inte alltid att det gäller korsningar mm utan kan svara att det även gäller privata tomter mm där man ska plantera nytt..
Och egentligen så är det nog inte så dumt..
I fallet här med TS... Så ville jag ha vetat hur grannen fastställde tomtgränsen..
Den kan och bör vara fastställd innan man börjar gräva mm..

Och det skulle minska en massa grannbråk om man satte dessa avstånd som lag..
 
Maskintok skrev:
Men när folk frågar så svarar de inte alltid att det gäller korsningar mm utan kan svara att det även gäller privata tomter mm där man ska plantera nytt.. Och egentligen så är det nog inte så dumt..
Det mesta blir nog bättre om folk planterar sina stora träd en bit in på tomten så på det sättet kan man anse att råden från Täby/Huddinge är vettiga.

Dock tycker jag det är tämligen tveksamt att det framställer sina råd som någon slags tvingande regler. Man kan verkligen fundera kring om det ingår i en kommuns uppgift att vilseleda medborgarna när det gäller gällande rätt, även om intentionerna i någon mening är goda.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.