79 197 läst ·
441 svar
79k läst
441 svar
Vem äger ett träd
Håller med men som tråden visat redan i trådstart så finns det lika olika varianter av sunt förnuft i frågan av träd och deras rötter som sträcker sig över fastighetsgränser. Då kan det vara ganska praktiskt att vända sig till jordabalkens reglering, även om det har visat sig här att lagtexten tydligen är svårläst.Maveric77 skrev:
My god, den här tråden blir bara mer och mer komisk... Jag hittade själv en halvstor rot när jag grävde ett land mitt på tomten i somras. Fanns inga träd inom 15-20 meter men det finns tydligen några här som tycker jag borde kontaktat alla 4 grannarna, konsulterat arborister, advokater, etc innan jag kapade roten! Om nu någon av grannarna inom de närmaste 40 åren skulle hitta något mindre välmående träd skulle säkert alla rättsinstanser tycka det vore jättelönt att driva det här upp till högsta instans för att sätta ett prejudikat... Eller hur!skoge skrev:
om du verkligen har missat att det återkommande beskrivs i de flesta länkar att TS granne ej har haft rätten att göra som den gjorde.
Och att krav om skadestånd kan bli en fråga om trädet dör av dess handlingar.
Det är fortfarande fast egendom och det är bara ägaren som ska få avgöra om dess öde.
Detta gäller även rötterna, och väljer ägaren att inte svara grannen så får grannen kapa rötterna men med hänsyn och respekt för annans egendom.
ägaren när den inte svarar har ju då valt att inte bry sig om sin egendom, precis som när bilar lämnas på andras fastigheter.
Då får man lida som ägare av fastigheten, men det finns regler även för detta.
Och man kan göra sig skyldig till lagbrott..
Och att man skulle kunna böja en 30 cm tjock rot 1 dm från stammen 90 grader eller hälla kokhett vatten på en levande trädrot utan att skada trädet (som man ju gör för att ta död på levande växter) är ju bara som Carl Lidbom sa, TRAMS...! Bara för att man nu gör det med dött träd för att böja knivskaft o.dyl...
Men gud så trist inställning! Bättre stt sätta en ungersk syrenhäck, då blir det trevligt för alla!V videopac skrev:
Träd skadar också! Vem är ansvarig? Ägaren!skoge skrev:
om du verkligen har missat att det återkommande beskrivs i de flesta länkar att TS granne ej har haft rätten att göra som den gjorde.
Och att krav om skadestånd kan bli en fråga om trädet dör av dess handlingar.
Det är fortfarande fast egendom och det är bara ägaren som ska få avgöra om dess öde.
Detta gäller även rötterna, och väljer ägaren att inte svara grannen så får grannen kapa rötterna men med hänsyn och respekt för annans egendom.
ägaren när den inte svarar har ju då valt att inte bry sig om sin egendom, precis som när bilar lämnas på andras fastigheter.
Då får man lida som ägare av fastigheten, men det finns regler även för detta.
Och man kan göra sig skyldig till lagbrott..
Redigerat:
Målet var ju inte att det skulle vara trevligt för grannen... har man en granne som anser att ett träd på ens tomt tillhör denne för att rötter går in på grannens tomt, ja då kan den grannen gott få lite skräp i sin poolL Lakritsianen skrev:
A Agnetha Marie skrev:
Någon sådan dom är jag inte god nog att presentera, jag läste endast vad som stod i paragraferna och gjorde min tolkning. Du har förstås rätt om det finns en dom där paragraf 2 prioriteras framför paragraf 3 i kapitel 3 jordabalken.R RoAd skrev:Nej, en paragraf som specifikt handlar om rötter och grenar (2 §) har förstås prioritet över en väldigt allmänt formulerad paragraf (3 §).
Annars får du vara så god och presentera ett exempel på när en domstol gjort en annan tolkning och dömt någon som kapat rötter (eller grenar) efter att ha gett trädägaren möjlighet att själv åtgärda problemet.
Jag tror att det är en skillnad på om kapandet av grannens rötter och grenar gör skada på grannens tomt eller ej. Har du några exempel på domar i ämnet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden