R
Maskintok skrev:
koka vatten och värm roten. böj den sakta, håll den i spänn. upprepa tills resultatet är uppnått. låt den sedan sitta i spänn ca 6 månader.
Säkert? Man testar ju bl.a. att döda parkslide med varmvatten på rötterna så det känns som om det skulle vara en dålig idé att hetta upp en trädrot på det viset?

Alltså jag tvivlar inte på att man kan mjuka upp en rot och på så sätt böja den utan att den går av. Jag är bara tveksam till om den fungerar bättre efter det än om man bara hade sågat av den från början.

Men vad vet jag, jag kan ju gå till busstationen och närmsta affär så jag räknas väl som okunnig stadsbo.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kokhett vatten är ett bra sätt att döda rotcellerna. då är det enklare att bara såga. Sånt vet sådana där stadsbor som har läst växtfysiologi...
Nej då.
Det går utmärkt.
Då vattnet inte har kokpunkten vid tillfället av åtgärden.
samt att detta inte sker i den takt som många nu tror.
utan långsamt och försiktigt..

Jag har gjort detta massor av gånger..
bland annat för att skapa knivsskaftsämnen av sälg och rosenrot.. Då böjer man ihop rötterna så här... en japansk metod från början...
 
P
R RoAd skrev:
Säkert? Man testar ju bl.a. att döda parkslide med varmvatten på rötterna så det känns som om det skulle vara en dålig idé att hetta upp en trädrot på det viset?

Alltså jag tvivlar inte på att man kan mjuka upp en rot och på så sätt böja den utan att den går av. Jag är bara tveksam till om den fungerar bättre efter det än om man bara hade sågat av den från början.

Men vad vet jag, jag kan ju gå till busstationen och närmsta affär så jag räknas väl som okunnig stadsbo.
att såga av är att skada, att värma barken och fibrerna skadar inte trädet.
enda gången som en rot tar skada är när fiber knäcks...Detta är att tänja inte bryta..
 
P
R RoAd skrev:
Ja jag brukar inte uttala mig om innehållet i texter jag inte läst.

Du menar förstås: "Om din granne uppsåtligen eller av vårdslöshet förstör din egendom genom att förstöra trädet eller själv fälla det så ska grannen ersätta den sakskadan,"

Ser inte relevansen. Att kapa rötter på sin egen tomt är reglerat och tillåtet i lag. Att gå in och såga ner eller på annat sätt förstöra någon annans träd på någon annans tomt är inte tillåtet.

Varför har du så svårt att förstå att det faktiskt är skrivet i lagen att man får kapa grenar och rötter från grannars träd om de korsar tomtgränsen och utgör besvär.
Det får du.. Men inte hur som helst..
Där i ligger det..gör du skada på annans egendom är det skadegörelse.
speciellt om du inte underrättat ägaren om att rötterna kan skadas av din grävning... Och att denne inte fått en chans att yttra sig i frågan...likgiltighetsuppsåt..
 
harry73
Maskintok skrev:
om du då för över detta till TS situation.
Vad anser du då att grannen har gjort?
agerat korrekt?
felaktigt?
underrättat TS så denne kunde fatta beslut?

Vissa juridiska rådgivare har angett en praxis på 6 mån i detta för trädets ägare att agera..
Vad skulle du säga att den praxcisen handlar om? rättsfall?
Om vi utgår från att ts är en normal person och inte extra känsligt för träd, borde grannen gett ts möjlighet att utföra åtgärden själv.
6 månaders praxis innebär att trädets ägare har möjlighet att planera i en lämplig årstid. Att kapa rötter går t ex bättre om det inte är tjälen och många träd tar skada om man beskär när trädet behöver transportera mycket sav.
Själv tycker han att 9 månader eller kanske 12 är bättre, eller är I alla fall något man bör acceptera om trädets ägare säger att det är då man ska utföra åtgärden.
Men oftast borde man hitta en lämplig tid inom 6 månader
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Om vi utgår från att ts är en normal person och inte extra känsligt för träd, borde grannen gett ts möjlighet att utföra åtgärden själv.
6 månaders praxis innebär att trädets ägare har möjlighet att planera i en lämplig årstid. Att kapa rötter går t ex bättre om det inte är tjälen och många träd tar skada om man beskär när trädet behöver transportera mycket sav.
Själv tycker han att 9 månader eller kanske 12 är bättre, eller är I alla fall något man bör acceptera om trädets ägare säger att det är då man ska utföra åtgärden.
Men oftast borde man hitta en lämplig tid inom 6 månader
Och när grannen inte gett TS sin lagliga rätt?
Och kan ha skadat trädet så det dör?
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Och när grannen inte gett TS sin lagliga rätt?
Och kan ha skadat trädet så det dör?
Först måste TS visa på skada, inte en hypotetisk möjlig skada. Detta inkluderar att visa att rötter har grävts av grannen personligen eller på direkt instruktion av honom samt att rotkapningen är direkt orsak till skadan. Sen måste TS visa att om grannen berett TS möjlighet att själv kapa rötterna så skulle skadan kunna undvikas, vilket inte är fallet här. Trädet bryr sig inte om hur det förlorar rötterna och av dem. Slutligen måste TS visa att grannen har varit försumlig som har grävt av rötterna och rimligen borde förstått att detta skulle orsaka skadan på trädet.

Så i praktiken händer ingenting.
 
  • Gilla
Rolle314 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
att såga av är att skada, att värma barken och fibrerna skadar inte trädet.
enda gången som en rot tar skada är när fiber knäcks...Detta är att tänja inte bryta..
Att värma en rot skadar den kraftigt. Hur kraftigt? Ja, det beror på temperaturen och tiden som den värms. Men alla temperaturtider som har möjlighet att mjuka upp fibrerna dödar rotcellerna.

Jag tror att du har tänkt fel här och rört ihop hur man böjer trä med levande rötter.
 
B
Och utöver detta, så är det väl uppenbart att det finns många träd där det är omöjligt att böja roten 90 grader, t.ex. en ek med en stam på ca 100cm diameter i närheten av stammen. De rötterna är ju riktigt grova, typ 30cm diameter närmast stammen.
 
Jodå. Du får se till att koka vattnet extra länge bara...
 
  • Haha
  • Ledsen
Grindstolpe och 1 till
  • Laddar…
Underhållande tråd! Att Maskintok argumenterar hellre än bra har jag personligen erfarit i andra trådar men.,. Trodde faktiskt att träd var din ”specialitet”?

Menar du på fullt allvar att ”poolbyggaren” borde ge ”trädägaren” tillgång till ett antal m2 på sin tomt i 6-9 månader så att han skulle ta bort några kubik jord, värma och böja ett antal rötter så de skulle antingen gå rakt ned eller vända tillbaka till trädägarens tomt?
Enkelt ja eller nej hade uppskattats.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Underhållande tråd! Att Maskintok argumenterar hellre än bra har jag personligen erfarit i andra trådar men.,. Trodde faktiskt att träd var din ”specialitet”?

Menar du på fullt allvar att ”poolbyggaren” borde ge ”trädägaren” tillgång till ett antal m2 på sin tomt i 6-9 månader så att han skulle ta bort några kubik jord, värma och böja ett antal rötter så de skulle antingen gå rakt ned eller vända tillbaka till trädägarens tomt?
Enkelt ja eller nej hade uppskattats.
När argument saknas då kommer du eller påhopp..

att du ens ställer frågan visar på detta...
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att värma en rot skadar den kraftigt. Hur kraftigt? Ja, det beror på temperaturen och tiden som den värms. Men alla temperaturtider som har möjlighet att mjuka upp fibrerna dödar rotcellerna.

Jag tror att du har tänkt fel här och rört ihop hur man böjer trä med levande rötter.
Du har din åsikt.
Jag har min.
Jag tror inte, jag vet.
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
B BSOD skrev:
Och utöver detta, så är det väl uppenbart att det finns många träd där det är omöjligt att böja roten 90 grader, t.ex. en ek med en stam på ca 100cm diameter i närheten av stammen. De rötterna är ju riktigt grova, typ 30cm diameter närmast stammen.
Ska man välja dessa rötter så väljer man inte att böja, utan att skapa nya rötter ifrån.
Men det visste du väl redan.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först måste TS visa på skada, inte en hypotetisk möjlig skada. Detta inkluderar att visa att rötter har grävts av grannen personligen eller på direkt instruktion av honom samt att rotkapningen är direkt orsak till skadan. Sen måste TS visa att om grannen berett TS möjlighet att själv kapa rötterna så skulle skadan kunna undvikas, vilket inte är fallet här. Trädet bryr sig inte om hur det förlorar rötterna och av dem. Slutligen måste TS visa att grannen har varit försumlig som har grävt av rötterna och rimligen borde förstått att detta skulle orsaka skadan på trädet.

Så i praktiken händer ingenting.
Nä nu går du händelserna i förväg.. detta är vad som skulle behöva bevisas i domstol.
Det som skall ske är en anmälan.

Och jag är inte lika övertygad om att det är så lätt för grannen att komma undan en stämning med domslut lutande åt TS håll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.