79 198 läst ·
441 svar
79k läst
441 svar
Vem äger ett träd
Nej, det är detta som krävs för skadeståndsansvar. Det är den lista grannen rationellt prickar av om TS skulle skicka ett krav. Uppfylls inte listan så har grannen inte skadeståndsansvar. Det har inget med domstol att göra, samma rätt gäller i en prövning i domstol som när ett krav ställs utanför domstolen. Man har alltså inte ett större skadeståndsansvar innan domstolen kommer in i processen än när ärendet väl formellt prövas där.Maskintok skrev:
Också ett missförstånd, det ska inte ske några anmälningar. Det TS har att överväga är om TS vill ställa ett krav på grannen eller inte för rotskadorna.Maskintok skrev:
Grannen blir stämd om TS stämmer. Men TS kommer med all sannolikhet att förlora och få betala många sköna hundratusentals kronor.Maskintok skrev:
Jag kan verkligen inte rekommendera den här vägen.
rekommendera?Claes Sörmland skrev:
Nej, det är detta som krävs för skadeståndsansvar. Det är den lista grannen rationellt prickar av om TS skulle skicka ett krav. Uppfylls inte listan så har grannen inte skadeståndsansvar. Det har inget med domstol att göra, samma rätt gäller i en prövning i domstol som när ett krav ställs utanför domstolen. Man har alltså inte ett större skadeståndsansvar innan domstolen kommer in i processen än när ärendet väl formellt prövas där.
Också ett missförstånd, det ska inte ske några anmälningar. Det TS har att överväga är om TS vill ställa ett krav på grannen eller inte för rotskadorna.
Grannen blir stämd om TS stämmer. Men TS kommer med all sannolikhet att förlora och få betala många sköna hundratusentals kronor.
Jag kan verkligen inte rekommendera den här vägen.
Det beror på.
Vi vet inte allt om detta från TS..
klart att man ska anmäla skadegörelsen.Claes Sörmland skrev:
Nej, det är detta som krävs för skadeståndsansvar. Det är den lista grannen rationellt prickar av om TS skulle skicka ett krav. Uppfylls inte listan så har grannen inte skadeståndsansvar. Det har inget med domstol att göra, samma rätt gäller i en prövning i domstol som när ett krav ställs utanför domstolen. Man har alltså inte ett större skadeståndsansvar innan domstolen kommer in i processen än när ärendet väl formellt prövas där.
Också ett missförstånd, det ska inte ske några anmälningar. Det TS har att överväga är om TS vill ställa ett krav på grannen eller inte för rotskadorna.
Grannen blir stämd om TS stämmer. Men TS kommer med all sannolikhet att förlora och få betala många sköna hundratusentals kronor.
Jag kan verkligen inte rekommendera den här vägen.
Det ger dessutom TS ytterligare ett vägval.
om inte anmälan ger något så kan TS lägga ner... Men om det ger något så kan TS gå vidare.
jag hoppas att TS kollar med sin kommun över bygget grannen ska göra eller har börjat göra... Och att det inte är riktigt som det ska.. Då kan TS anmäla detta till kommunen..
vore rätt åt grannen för att inte respektera sina grannars egendom och visa hänsyn.
vore rätt åt grannen för att inte respektera sina grannars egendom och visa hänsyn.
Spännande hur mycket inlägg det blev här där alla hänvisar till samma lagtext. Hur vore det om det hänvisas till prejudikat istället? (fastslaget domslut från domstol för oinsatta) Jag vet att det är krångligt att hitta bra fall men det hjälper förståelsen hur lagen bör tolkas som privatperson.
Byråkratisvenska och basal juridik bör finnas som obligatorisk kurs varje år på gymnasiet för att hjälpa folk att få en grundförståelse för saker som de oundvikligt kommer att stöta på när de börjar sitt liv som juridiskt ansvariga individer...
Byråkratisvenska och basal juridik bör finnas som obligatorisk kurs varje år på gymnasiet för att hjälpa folk att få en grundförståelse för saker som de oundvikligt kommer att stöta på när de börjar sitt liv som juridiskt ansvariga individer...
Är inte så lätt att finna.VidarH skrev:
Spännande hur mycket inlägg det blev här där alla hänvisar till samma lagtext. Hur vore det om det hänvisas till prejudikat istället? (fastslaget domslut från domstol för oinsatta) Jag vet att det är krångligt att hitta bra fall men det hjälper förståelsen hur lagen bör tolkas som privatperson.
Byråkratisvenska och basal juridik bör finnas som obligatorisk kurs varje år på gymnasiet för att hjälpa folk att få en grundförståelse för saker som de oundvikligt kommer att stöta på när de börjar sitt liv som juridiskt ansvariga individer...
Har du annan väg?
Du är välkommen att bidra med rättsfall!VidarH skrev:
Spännande hur mycket inlägg det blev här där alla hänvisar till samma lagtext. Hur vore det om det hänvisas till prejudikat istället? (fastslaget domslut från domstol för oinsatta) Jag vet att det är krångligt att hitta bra fall men det hjälper förståelsen hur lagen bör tolkas som privatperson.
Byråkratisvenska och basal juridik bör finnas som obligatorisk kurs varje år på gymnasiet för att hjälpa folk att få en grundförståelse för saker som de oundvikligt kommer att stöta på när de börjar sitt liv som juridiskt ansvariga individer...
enda jag funnit relativt lätt är MÖD 2017:55..Claes Sörmland skrev:
men det vete tusan om det är relaterat i detta..
Men här är den iallafall..
MÖD 2017:55 | lagen.nu
https://lagen.nu/dom/mod/2017:55
Det har vi haft uppe några gånger när en TS vill anmäla grannen till kommunen för att grannen har träd på sin tomt. Men det har ju absolut inget att göra med tråden. Det är en tolkning av PBL.
Frågan här är en civilrättslig fråga.
Frågan här är en civilrättslig fråga.
Ja jag skrev ju det.Claes Sörmland skrev:
Det finns inget prejudikat att bara finna om någon tror det.. Då får man leta länge... isåfall..
Var hittar du lagstöd för att det är relevant om exempelvis ett träd finns när någon flyttar in eller är planterat långt senare?Maskintok skrev:
Jag hävdar att du har fel och att det är fullkomligt irrelevant för rättsläget om något "fanns vid inflytt".
Redigerat: