79 198 läst ·
441 svar
79k läst
441 svar
Vem äger ett träd
grannen?R RoAd skrev:Ja du svarade att det inte var några problem men du verkar inte hålla med om ditt egna svar längre. Rörigt sa Bill....
Möjligt, men det är fullt tillåtet och scenariot du svarade på var att den var två decimeter från trädet. Men visst flytta målstolparna istället för att bara erkänna att du hade fel.
Grannen kan skita fullständigt i vad som växer på andra sidan tomtgränsen när hen väljer placering av sin pool. Enkelt.
målstolpar?
Trodde det var pool och träd samt rötter vi diskuterade.. fel?
hmm nu är du inne på att räkna poäng igen.. det tycker du om tydligen...
Ja, hen som byggt pool. Hen som kapat rötter. Hen du skrev om i inlägget jag citerade. Vad är oklart?Maskintok skrev:
Ja det är ett uttryck för att istället för att erkänna att man har fel börjar prata om något annat än det som diskuterades. Istället för att erkänna att rötter från ett träd inte kan böjas ner under en pool precis jämte trädet, vilket du först påstod, så börjar du prata om att poolen inte skulle varit där allsMaskintok skrev:
Man bör inte... Och att jag inte hade placerat en pool under ett träd..R RoAd skrev:Ja, hen som byggt pool. Hen som kapat rötter. Hen du skrev om i inlägget jag citerade. Vad är oklart?
Ja det är ett uttryck för att istället för att erkänna att man har fel börjar prata om något annat än det som diskuterades. Istället för att erkänna att rötter från ett träd inte kan böjas ner under en pool precis jämte trädet, vilket du först påstod, så börjar du prata om att poolen inte skulle varit där alls![]()
Ska man nu absolut ha en pool vid tomtgräns... Så bör man tänka på riskerna med det..
Och jodå det går att böja rötterna..
Det finns många metoder... Men det vet du allt om... För du har gjort detta?
erkänna... Ja att grannen har gjort fel i detta och bör ta sitt ansvar.
nu gäller detta Örebros kommun..
Jag har inte en aning om var TS bor men reglerna kan vara lika...
Då är grannen ännu mera ute och cyklar...
Grannars yttrande eller medgivande
I vissa fall ska grannar få ge sina synpunkter på det som ska byggas. Deras åsikter vägs in i den totala bedömningen. I andra fall behöver du ha deras godkännande för att få bygga.
Grannar ska få möjlighet att lämna synpunkter:
När Byggnadsnämnden sedan tittar på din bygglovsansökan väger de in eventuella synpunkter som kommit in från grannarna.
Grannars medgivande vid åtgärder som inte kräver bygglov
Om du vill bygga något närmare tomtgränsen än 4,5 meter, och bygget inte kräver bygglov, behöver du ha grannarnas medgivande. Det innebär att grannarna godkänner placeringen av ditt bygge. Medgivandet måste inte vara skriftligt, men det rekommenderas eftersom det annars inte går att bevisa. Det är ditt ansvar som byggherre att prata med grannarna.
Här finns en blankett du kan använda när du behöver medgivande från granne.Pdf, 176.5 kB. (Pdf, 176.5 kB)
Om grannarna säger nej till din åtgärd kan du välja att få saken prövad genom en ansökan om bygglov.
Om kommunen äger marken måste du alltid ansöka om bygglov om du vill bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Tänk på att gator ofta ägs av kommunen.
Så jo ta och meddela era grannar och lös saker innan ni skrider till verket...
Jag har inte en aning om var TS bor men reglerna kan vara lika...
Då är grannen ännu mera ute och cyklar...
Grannars yttrande eller medgivande
I vissa fall ska grannar få ge sina synpunkter på det som ska byggas. Deras åsikter vägs in i den totala bedömningen. I andra fall behöver du ha deras godkännande för att få bygga.
Grannar ska få möjlighet att lämna synpunkter:
- på ansökningar som inte följer detaljplanen.
- på ansökningar där byggåtgärden är närmare tomtgränsen än 4,5 meter och det saknas bestämmelser i detaljplanen hur nära gränsen man får bygga.
- på ansökningar som gäller nybyggnation eller större tillbyggnader av bostadshus utanför detaljplanerat område.
- vid ansökningar om förhandsbesked.
När Byggnadsnämnden sedan tittar på din bygglovsansökan väger de in eventuella synpunkter som kommit in från grannarna.
Grannars medgivande vid åtgärder som inte kräver bygglov
Om du vill bygga något närmare tomtgränsen än 4,5 meter, och bygget inte kräver bygglov, behöver du ha grannarnas medgivande. Det innebär att grannarna godkänner placeringen av ditt bygge. Medgivandet måste inte vara skriftligt, men det rekommenderas eftersom det annars inte går att bevisa. Det är ditt ansvar som byggherre att prata med grannarna.
Här finns en blankett du kan använda när du behöver medgivande från granne.Pdf, 176.5 kB. (Pdf, 176.5 kB)
Om grannarna säger nej till din åtgärd kan du välja att få saken prövad genom en ansökan om bygglov.
Om kommunen äger marken måste du alltid ansöka om bygglov om du vill bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Tänk på att gator ofta ägs av kommunen.
Så jo ta och meddela era grannar och lös saker innan ni skrider till verket...
Fortfarande irrelevant i frågan. En risk är inte att det kan finnas trädrötter där.Maskintok skrev:
Nu går det alltså att böja trädrötter 90 grader rakt ner? Tidigare skrev du ju "nej rötterna behöver inte gå 90 grader rätt ner.. de kan gå med svagare lutning"Maskintok skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vem-aeger-ett-traed.449233/page-13#post-4705596
Du säger konstant emot dig själv nu i någon desperat vägran att erkänna att du hade fel.
Vart skrev jag att det inte gick att böja dem rakt ner?R RoAd skrev:Fortfarande irrelevant i frågan. En risk är inte att det kan finnas trädrötter där.
Nu går det alltså att böja trädrötter 90 grader rakt ner? Tidigare skrev du ju "nej rötterna behöver inte gå 90 grader rätt ner.. de kan gå med svagare lutning"
[länk]
Du säger konstant emot dig själv nu i någon desperat vägran att erkänna att du hade fel.
Jag skrev att de behöver inte böjas rakt ner.. Vilket inte är samma sak som att det inte går..
har inget att erkänna när du inte läser..
erkänna, va då?
dina krav nu igen...?
Kan erkänna att du älskar att provocera och misstolka.. Ja..
Hot och trakasserier rörande fällning av träd - Skadegörelsebrott, 12 kap. BrB - Lawline
http://34.105.194.61/answers/hot-och-trakasserier-rorande-fallning-av-trad
Läs texten.. den handlar om även detta ämne..
http://34.105.194.61/answers/hot-och-trakasserier-rorande-fallning-av-trad
Läs texten.. den handlar om även detta ämne..
Jag tolkade det så när jag frågade om det gick och du svarade "nej rötterna behöver inte gå 90 grader rätt ner.. de kan gå med svagare lutning". Att du undvikit att ge ett rakt svar på den frågan upprepade gånger nu leder förstås till att det är svårt att tolka vad du egentligen påstår.Maskintok skrev:
Så ett rakt svar nu: Går det, eller går det inte, att böja en trädrot 90 grader rakt ner direkt vid trädet utan att roten går av?
Ja det går att böja roten 90 grader om du vet vad du gör.R RoAd skrev:Jag tolkade det så när jag frågade om det gick och du svarade "nej rötterna behöver inte gå 90 grader rätt ner.. de kan gå med svagare lutning". Att du undvikit att ge ett rakt svar på den frågan upprepade gånger nu leder förstås till att det är svårt att tolka vad du egentligen påstår.
Så ett rakt svar nu: Går det, eller går det inte, att böja en trädrot 90 grader rakt ner direkt vid trädet utan att roten går av?
Inte bara tar tag och böjer.. Då brister den.
som jag skrivit förr... Det handlar om kunskap.. Och hänsyn..
stadsfolk har inte något av detta..
Och då blir det så här...
Redigerat av moderator:
Jag kan inte se någon större likhet med att hota att fälla ett träd på någon annans tomt och att ta bort rötter på sin egen tomt för att anlägga en pool.Maskintok skrev:
Ok, varför skrev du inte bara det från början när jag frågade första gången? Det hade ju besparat oss båda en massa inlägg.Maskintok skrev:
Man kan inte få be om en kort beskrivning av hur man gör? Alla gånger jag försökt så har nämligen rötterna gått av långt innan jag kommit i närheten av 90 grader. Så jag vet tydligen inte hur man går tillväga men är glad för att lära mig något nytt.
koka vatten och värm roten. böj den sakta, håll den i spänn. upprepa tills resultatet är uppnått. låt den sedan sitta i spänn ca 6 månader.R RoAd skrev:Ok, varför skrev du inte bara det från början när jag frågade första gången? Det hade ju besparat oss båda en massa inlägg.
Man kan inte få be om en kort beskrivning av hur man gör? Alla gånger jag försökt så har nämligen rötterna gått av långt innan jag kommit i närheten av 90 grader. Så jag vet tydligen inte hur man går tillväga men är glad för att lära mig något nytt.
Ja jag brukar inte uttala mig om innehållet i texter jag inte läst.Maskintok skrev:
Du menar förstås: "Om din granne uppsåtligen eller av vårdslöshet förstör din egendom genom att förstöra trädet eller själv fälla det så ska grannen ersätta den sakskadan,"
Ser inte relevansen. Att kapa rötter på sin egen tomt är reglerat och tillåtet i lag. Att gå in och såga ner eller på annat sätt förstöra någon annans träd på någon annans tomt är inte tillåtet.
Varför har du så svårt att förstå att det faktiskt är skrivet i lagen att man får kapa grenar och rötter från grannars träd om de korsar tomtgränsen och utgör besvär.
Kokhett vatten är ett bra sätt att döda rotcellerna. då är det enklare att bara såga. Sånt vet sådana där stadsbor som har läst växtfysiologi...Maskintok skrev: