K
F fribygg skrev:
Hur vet du att havren vill bli havregrynsgröt eller processas till havremjölk?
Det är väl mycket naturligare att ge havren till arbetshästen än att processa den till havremjölk som förövrigt i mitt tycke är ett dåligt substitut för den äkta varan.
Det där är bara trams som jag ibte kommer bemöta.

• Gilla
Blåhimmel
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Inte en susning. Men bara för att vi inte kan peka på en kaktus smärtcentrum, kan det likväl finnas ett. Eller tusen.
Jepp och samma i asfalten. Det kan vara så.

K
F fribygg skrev:
Jo det är okej så länge man följer reglerna.
Människor däremot får födas upp på substitut, bo i trånga bostäder utan tillgång till daglig utevistelse eller ens naturligt ljus.
Vad som är lagligt eller enligt regler är fortfarande irrelevant.

K
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du bor på landet, alltså. Då kanske du kan delge dina tankar om hur ett helt växtbaserat jordbruk skulle se ut, och hur man skulle kunna öka produktionen från detta jordbruk (vilket skulle behövas om det inte fanns några lantbruksdjur kvar)?
Bara för att jag bor på landet så betyder det inte att jag har alla svar, det har jag inte. Men människan är uppfinningsrik. Du som verkar kunnig inom jordbruk, vad ser du för problem? Brist på mark som passar för växtproduktion? Inget alternativ till gödsel från djur?

K Katthatt skrev:
Vad som är lagligt eller enligt regler är fortfarande irrelevant.
Betyder det att du skiter i lagar och regler? Kanske är du en av dem som bryter dej in och sabbar på mejerier?

K
F fribygg skrev:
Betyder det att du skiter i lagar och regler? Kanske är du en av dem som bryter dej in och sabbar på mejerier?
Nej. När man diskuterar etik så är lagar irrelevant.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Bara för att jag bor på landet så betyder det inte att jag har alla svar, det har jag inte. Men människan är uppfinningsrik. Du som verkar kunnig inom jordbruk, vad ser du för problem? Brist på mark som passar för växtproduktion? Inget alternativ till gödsel från djur?
Jag tänker så här: du kritiserar att vårt nuvarande jordbruk använder djur för att ge människor mat. Du är starkt kritisk, till och med. Jag tänker mig också att du har förslag på alternativ, förslag på hur det tänkta växtbaserade jordbruket skulle se ut? Gör reklam för ditt synsätt nu när du har chansen!

Jag ser problem med både det nuvarande storskaliga jordbruket och ett helt växtbaserat jordbruk.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Nej.
Vad bra, du får ju käka vad du vill även om det är producerat med konstgödsel och gifter på andra kontinenter och har uppenbarligen inga vettiga svar på varför man inte ska använda honung eller äta ägg, biet far ju inte illa av att jag skördar av dess arbete och hönan lägger gott om ägg såhär års när ljuset återkommit och det börjar finnas mask och lite lite grönt på backen.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Och asfalten på vägen har kanske också medvetande.
Nej

Imponerande att ni orkar bemöta en fanatiker, men förvänta er inte att få en fanatiker att ändra uppfattning, möjligen under bilan.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
K Katthatt skrev:
Som sagt det finns olika definitioner. Att reagera på en händelse är inte tillräckligt anser jag för att det ska tillmätas värde i moraliska frågor. Men det kan ju vara bra att använda för att grusa debatten.

Som sagt växter KAN ha medvetande på samma nivå som däggdjur, men det verkar väldigt osannolikt med vad vi känner till om växter och djur. Andra däggdjur HAR medvetande på ungefär samma nivå som människor

Vem är du att bestämma att virus inte är liv? Jag kanske tycker att de har medvetande på samma nivå som dig? Och asfalten på vägen har kanske också medvetande. Den blir ju varm och mjukare av värme.
Som sagt, jag föreslår lite mer grundläggande biologi, eftersom detta är biologi på högstadienivå.
Det finns tydliga definitioner av liv som är internationellt accepterade. Jag bestämmer absolut inte vad som är liv och inte, däremot accepterar jag internationella vetenskapliga definitioner.

Och du anser bara att däggdjur har medvetande i nivå med människor och skall tillmätas särskilt bemötande. Nu är det ju så att hönor inte är däggdjur utan fåglar…. Och fiskar är inte heller däggdjur….

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Imponerande att ni orkar bemöta en fanatiker, men förvänta er inte att få en fanatiker att ändra uppfattning, möjligen under bilan.
Är du säker på att det är en fanatiker, det kan ju lika gärna vara en blåst södermalmsbo när man ser inlägget om asfalt..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
N
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, mängden djur borde öka, kraftigt. Vi ligger långt under att vara självförsörjande, särskilt gällande nötkött:

[bild]

[länk]
Där verkar ju vara medräknat hur mycket som behöver importeras för att kunna producera vald produkt. Sen framgår det inte om det är för att kunna hålla konsumtionen av produkten på samma nivå som idag eller om det är vad som faktiskt skulle behövas för att utfodra befolkningen.
Nu har jag inte läst allt dom skriver i din länk så jag kan ha missat något.

K Katthatt skrev:
Det handlar inte om ifall det är gott eller inte. Människor är säkert också jättegoda.
faktiskt så är inte människokött särskilt gott, inte från köttätande i alla fall....

K Katthatt skrev:
Jag tror att en stor majoritet svenskar är mot att föda upp hundar och katter för att äta dem. Anledningen till att de flesta inte vill äta dem är inte för att de är rovdjur, utan för att man ser att hundar och katter är individer som har rätt till sitt liv. Precis som kor och kycklingar.
svenskar är ju en särdeles liten minoritet såväl i sverige som utanför

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.