K Katthatt skrev:
Men du behöver se det från djurens perspektiv.
Behöver jag?
Du dricker väl havremjölk utan att bry dej om havren, åkern den odlats på och kemikalierna den besprutats med..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Det behöver jag inte vara. Djur är högst upp i näringskedjan och tar därför mest rest resurser för att leva. Det går helt enkelt åt mer växter om vi ger dem till djuren istället för att äta växterna själv.
Sant. Dock kan ju människan inte smälta gräset som växer på ängen. Få människor tar tillvara insekter och mask lika bra som en vanlig höna.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Men du behöver se det från djurens perspektiv.
Djuren älskar att gå på bete! Men det är inte lätt för dig att veta eftersom du aldrig varit i en hage och förmodligen aldrig träffat ett lantbruksdjur.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K
Satsuki KristinaRT skrev:
Nja, medvetande kan absolut definieras på olika sätt, men att reagera på ett stimuli eller en händelse i ens omgivning är väl en ganska rimlig och grundläggande definition som används internationellt. Se tex [länk]

Sedan kan man argumentera ämnet i all evighet och så har gjorts i alla tider. Det är dock ganska intressant att man tillmäter djur så stort medvetande men är inte mottaglig för att växter kan ha medvetande. Vilket får mig att undra om du skulle äta maneter eller om du anser att deras medvetande är så begränsat att det kan ignoreras? Och var går då gränsen, skulle du äta myror, kräftor, spindlar, maskar? Hur bedömer du deras medvetandenivå?

Och eftersom virus inte ens är liv är det knappast en relevant jämförelse….
Som sagt det finns olika definitioner. Att reagera på en händelse är inte tillräckligt anser jag för att det ska tillmätas värde i moraliska frågor. Men det kan ju vara bra att använda för att grusa debatten.

Som sagt växter KAN ha medvetande på samma nivå som däggdjur, men det verkar väldigt osannolikt med vad vi känner till om växter och djur. Andra däggdjur HAR medvetande på ungefär samma nivå som människor

Vem är du att bestämma att virus inte är liv? Jag kanske tycker att de har medvetande på samma nivå som dig? Och asfalten på vägen har kanske också medvetande. Den blir ju varm och mjukare av värme.

K Katthatt skrev:
Jag har läst den. Han är dock ingen forskare och har fått mycket kritik för sina tankar. Som sagt, även om växter skulle känna smärta så är veganism det alternativ som orsakar minst smärta.
Det är bara en gissning av samma dignitet som när astronomer sade att vissa delar av universum var tomt. Ända tills de fick ett nytt teleskopet. 😁
"It's full of stars".
Jag tror som du. Veganism orsakar minst smärta. Men, det betyder på inget vis att växter inte känner smärta. Bara att den inte är lika stor som våra industriuppfödda djurs.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Djuren älskar att gå på bete! Men det är inte lätt för dig att veta eftersom du aldrig varit i en hage och förmodligen aldrig träffat ett lantbruksdjur.
Ja det har jag inget problem med. Som sagt är problemet att de dödas.

Lägg ner, jag bor på landet.

K
F fribygg skrev:
Behöver jag?
Du dricker väl havremjölk utan att bry dej om havren, åkern den odlats på och kemikalierna den besprutats med..
Ja du behöver se det från offrets perspektiv, istället för att bara se vad du får ut av det.

K
F fribygg skrev:
Sant. Dock kan ju människan inte smälta gräset som växer på ängen. Få människor tar tillvara insekter och mask lika bra som en vanlig höna.
Nej jag fattsar att det inte går att odla växter för människor överallt. Det betyder inte att det är ok att föda upp djur som man dödar.

K
Intet Intet skrev:
Det är bara en gissning av samma dignitet som när astronomer sade att vissa delar av universum var tomt. Ända tills de fick ett nytt teleskopet. 😁
"It's full of stars".
Jag tror som du. Veganism orsakar minst smärta. Men, det betyder på inget vis att växter inte känner smärta. Bara att den inte är lika stor som våra industriuppfödda djurs.
Var i växten upplevs smärtan?

• Gilla
Blåhimmel
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vi har bytt ut våran mjölkkonsumtion till havredryck. Fungerar hur bra som helst.

Vad skulle jag behöva från mjölk?
Tex kulturmjölk istället, går bra. Kolla med din V-C de vet mer om dig än jag.

K Katthatt skrev:
Det betyder inte att det är ok att föda upp djur som man dödar.
Jo det är okej så länge man följer reglerna.
Människor däremot får födas upp på substitut, bo i trånga bostäder utan tillgång till daglig utevistelse eller ens naturligt ljus.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Var i växten upplevs smärtan?
Inte en susning. Men bara för att vi inte kan peka på en kaktus smärtcentrum, kan det likväl finnas ett. Eller tusen.

K Katthatt skrev:
Som sagt är problemet att de dödas.
...Lägg ner, jag bor på landet.
Du bor på landet, alltså. Då kanske du kan delge dina tankar om hur ett helt växtbaserat jordbruk skulle se ut, och hur man skulle kunna öka produktionen från detta jordbruk (vilket skulle behövas om det inte fanns några lantbruksdjur kvar)?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Ja du behöver se det från offrets perspektiv, istället för att bara se vad du får ut av det.
Hur vet du att havren vill bli havregrynsgröt eller processas till havremjölk?
Det är väl mycket naturligare att ge havren till arbetshästen än att processa den till havremjölk som förövrigt i mitt tycke är ett dåligt substitut för den äkta varan.

MultiMan
N Niq skrev:
Det skulle säkert vara bra att öka mängden djur som går ute på bete. Jag har inga siffror på hur det ser ut i Sverige eller Finland. Men det är väldigt sällan man ser kossor som går ute och betar nuförtiden. Nackdelen är väl att dom behöver ändå stå inne på vintern och att det ska odlas/produceras mat som dom kan äta på vintern. Men det kan hända att det inte påverkar så mycket. Men jag gissar att den totala mängden djur i matproduktion borde minskas.
Nej, mängden djur borde öka, kraftigt. Vi ligger långt under att vara självförsörjande, särskilt gällande nötkött:

Tabell som visar försörjningsgrader för olika livsmedel i Sverige 1988, 2020 och 2021, där nöt är lägre än 60% 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.lrf.se/las-mer/forsorjningsgrad/

• Gilla
  • Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.