14 073 läst ·
533 svar
14k läst
533 svar
Veganism - allmän diskussion
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Maneter kan visst fly, de är inte snabba men kan absolut försöka undvika en predator. Det har också nerver och neuron, de är medvetna om ljus och kan simma mot/från ljus. De har ingen hjärna/cns men det betyder inte att de inte känner smärta. Se t.ex https://www.cell.com/current-biology/pdf/S0960-98221300359-X.pdfK Katthatt skrev:
Växter utsöndrar feromoner när de blir angripna, de är medvetna om angreppet och kan vidta åtgärder. Se tex https://en.m.wikipedia.org/wiki/Plant_communication
Du borde läsa lite mer biologi innan du uttalar dig…
Jag pratade om växter, inte maneter.KristinaRT skrev:
Maneter kan visst fly, de är inte snabba men kan absolut försöka undvika en predator. Det har också nerver och neuron, de är medvetna om ljus och kan simma mot/från ljus. De har ingen hjärna/cns men det betyder inte att de inte känner smärta. Se t.ex [länk]
Växter utsöndrar feromoner när de blir angripna, de är medvetna om angreppet och kan vidta åtgärder. Se tex [länk]
Du borde läsa lite mer biologi innan du uttalar dig…
Det spelar ingen roll. Växter känner inte smärta. Det finns ingen där som kan uppleva smärtan.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
I inlägg #163 skriver du att de inte känner något.K Katthatt skrev:
Men jag förstår att det blir obekvämt för dig att växter har ett visst medvetande då din livsåskådning bygger på att inte konsumera något du anser har känslor eller kan uppleva smärta.
Jag bara poängterar att du har fel i vissa av dina förenklade antaganden.
Redigerat:
Tack, men kör havregrynsgröt istället.N Niq skrev:
Irriterande att några nissar tjänar pengar på folks ohälsa. De är jäkla egosmarta.
Havre"mjölk"dryck ersätter inte på något sätt mjölk, förutom vatteninnehållet.
Det inlägget du citerade handlade om växter.KristinaRT skrev:
I inlägg #163 skriver du att de inte känner något.
Men jag förstår att det blir obekvämt för dig att växter har ett visst medvetande då din livsåskådning bygger på att inte konsumera något du anser har känslor eller kan uppleva smärta.
Jag bara poängterar att du har fel i vissa av dina förenklade antaganden.
Det beror såklart vad man menar med medvetande. Du kan hävda att ett influensavirus har medvetande. För mig är det irrelevant, det viktiga är om det verkligen finns "någon" inuti varelsen som har en subjektiv upplevelse. För däggdjur är det uppenbart fallet.
Håller med om att havregrynsgröt är mycket bättre. Mwn om jag vill ha ett substitut till mjölk kan jag inte få köpa havremjölk då? Fattar inte vad problemet är. Vad är det som är så näringsmässigt fantastiskt med mjölk?L L Jan skrev:
Typ att man kan överleva på det, få bebisar att överleva och växa upp.Essentiella aminosyror tex. Sök på NE, Arla, osv. Med havre och vatten skulle de inte överleva.K Katthatt skrev:
Okej om du inte delar min syn.
Jag kan inte tvinga dig att ha rätt.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Nja, medvetande kan absolut definieras på olika sätt, men att reagera på ett stimuli eller en händelse i ens omgivning är väl en ganska rimlig och grundläggande definition som används internationellt. Se tex https://www.merriam-webster.com/dictionary/consciousnessK Katthatt skrev:Det inlägget du citerade handlade om växter.
Det beror såklart vad man menar med medvetande. Du kan hävda att ett influensavirus har medvetande. För mig är det irrelevant, det viktiga är om det verkligen finns "någon" inuti varelsen som har en subjektiv upplevelse. För däggdjur är det uppenbart fallet.
Sedan kan man argumentera ämnet i all evighet och så har gjorts i alla tider. Det är dock ganska intressant att man tillmäter djur så stort medvetande men är inte mottaglig för att växter kan ha medvetande. Vilket får mig att undra om du skulle äta maneter eller om du anser att deras medvetande är så begränsat att det kan ignoreras? Och var går då gränsen, skulle du äta myror, kräftor, spindlar, maskar? Hur bedömer du deras medvetandenivå?
Och eftersom virus inte ens är liv är det knappast en relevant jämförelse….
Vi har bytt ut våran mjölkkonsumtion till havredryck. Fungerar hur bra som helst.L L Jan skrev:
Vad skulle jag behöva från mjölk?
Absolut, men nu menar jag för en vuxen individ. Äter man det i kombination med andra proteinkällor så blir det komplett.L L Jan skrev: