K Katthatt skrev:
Det kräver enorma resurser att föda upp djur. En växtbaserad produktion kostar mindre.
Jaha, så den växtbaserade produktionen är billigare. Ge några exempel på hur växtbaserad livsmedelsproduktion skulle kunna se ut i Sverige?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
Mycket möjligt, men det är väl inget du eller jag har att göra med?
Jag kan och får äta gräsbetad lokalproducerad ost, viltkött från egen mark om jag anser mig ha råd. Du får odla eller importera dina bönor även om det sker med fossildrivna maskiner och konstgödsel trots att du då bryter kretsloppet och tar ändliga resurser i anspråk. Du får ju till och med låta flyga in färska grönsaker och frukt från andra världsdelar trots att det går att odla, fånga och föda upp i princip allt du behöver för din överlevnad i din egen socken så länge du bor söder om odlingsgränsen

Ännu mer basic är det ju om kostsamma stallar inte behövs utan djuren kan söka naturligt skydd i tex skog
Vi pratade om varför industrin hellre stallar djuren, det har med efterfrågan att göra och om köttet blir för dyrt för den stora massan så kommer inte lika mycket kött säljas.

Det finns svenskodlade bönor och frukter som man kan äta om man har problem med att det importeras.

K Katthatt skrev:
Källa på det?
Exempelvis Pehrson et al,Växtodlingens grunder, utkommen i flertalet upplagor, till en början på LT:s förlag.

K
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jaha, så den växtbaserade produktionen är billigare. Ge några exempel på hur växtbaserad livsmedelsproduktion skulle kunna se ut i Sverige?
Vad menar du? Det görs ju redan nu.

K Katthatt skrev:
Det kräver enorma resurser att föda upp djur.
Javisst krävs det resurser och efterfrågan, vårt betade landskap är hotat och om vi inte håller kor och får kan man räkna med att den sista ängsmarken snart blir mörk granskog. Det är ju utmärkt att käka ärtor och bönor och annat som odlas på åkermark, men ängen är ju som bekant åkerns moder.
K Katthatt skrev:
Grundproblemet är att djuren föds upp för att slaktas.
Vore det inte ännu värre att föda upp djur utan att ha för avsikt att slakta dem och använda köttet?
K Katthatt skrev:
Det finns svenskodlade bönor och frukter som man kan äta om man har problem med att det importeras.
Det är utmärkt, synd att fler inte käkar svenskt i säsong utan håller på att importera sin föda.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Vad menar du? Det görs ju redan nu.
Jaha, ge exempel på hur det svenska helt växtbaserade jordbruket ser ut, för de i tråden som inte vet det. Och förklara hur det skulle kunna utökas kraftigt.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
De har ingen användning av att känna smärta eftersom de inte kan fly från en angripare. Ingen cns eller hjärna. Men om vi säger att de kan känna smärta så är ändå veganism det alternativ som orsakar minst smärta.
Du gör det väldigt enkelt för dig när du helt kavat bestämmer vad de du äter, tycker, tänker och känner. Slavägarvibbarna är väldigt starka.

Men, även jag TROR att en tomat känner mindre än en ko. Men det är bara något jag tror. Det kan ju vara så att tomatplantan har ett rent helvete i växthuset likt våra grisar. Att du påstår att det inte finns några bevis på det är bara ett bevis på att du rationalisera ditt val av mat. Precis som alla andra som rättfärdigar sitt beteeende, vare sig det är ockupationsmakter, snattare, glykolförgiftare och skattesmitare.
Själv har jag löst mitt matmoraliska dilemman genom att köpa ekologisk kött med kort datum. Finns det fläsklägg, blir det fläsklägg. Finns det oxfilé, blir det oxfilé. Kött som riskeras att slängas kan omöjligt skada kon.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
Javisst krävs det resurser och efterfrågan, vårt betade landskap är hotat och om vi inte håller kor och får kan man räkna med att den sista ängsmarken snart blir mörk granskog. Det är ju utmärkt att käka ärtor och bönor och annat som odlas på åkermark, men ängen är ju som bekant åkerns moder.

Vore det inte ännu värre att föda upp djur utan att ha för avsikt att slakta dem och använda köttet?

Det är utmärkt, synd att fler inte käkar svenskt i säsong utan håller på att importera sin föda.
Vore det inte bättre om man inte födde upp djuren alls?

• Gilla
Blåhimmel
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Det finns inte vetenskapligt stöd för det du påstår.
Nu är du väldigt kategorisk i ditt påstående, rekommenderar dig att läsa Peter Wohllebens bok "Trädens hemliga liv". Han är en tysk skogvaktare som älskar skogen och i boken kombinerar han nya vetenskapliga rön med egna erfarenheter av den värld där han tillbringat större delen av sitt vuxna liv.

Make no mistake! Boken är ingen övernaturlig konspirationsteori!

https://www.adlibris.com/se/bok/tradens-hemliga-liv-9789113073590

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Du gör det väldigt enkelt för dig när du helt kavat bestämmer vad de du äter, tycker, tänker och känner. Slavägarvibbarna är väldigt starka.

Men, även jag TROR att en tomat känner mindre än en ko. Men det är bara något jag tror. Det kan ju vara så att tomatplantan har ett rent helvete i växthuset likt våra grisar. Att du påstår att det inte finns några bevis på det är bara ett bevis på att du rationalisera ditt val av mat. Precis som alla andra som rättfärdigar sitt beteeende, vare sig det är ockupationsmakter, snattare, glykolförgiftare och skattesmitare.
Själv har jag löst mitt matmoraliska dilemman genom att köpa ekologisk kött med kort datum. Finns det fläsklägg, blir det fläsklägg. Finns det oxfilé, blir det oxfilé. Kött som riskeras att slängas kan omöjligt skada kon.
Det KAN vara så att tomaten känner smärta, men vi VET att kon och grisen gör det.

N
Vi vet också att träd kommunicerar med varandra.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K
A Abies koreana skrev:
Nu är du väldigt kategorisk i ditt påstående, rekommenderar dig att läsa Peter Wohllebens bok "Trädens hemliga liv". Han är en tysk skogvaktare som älskar skogen och i boken kombinerar han nya vetenskapliga rön med egna erfarenheter av den värld där han tillbringat större delen av sitt vuxna liv.

Make no mistake! Boken är ingen övernaturlig konspirationsteori!

[länk]
Jag har läst den. Han är dock ingen forskare och har fått mycket kritik för sina tankar. Som sagt, även om växter skulle känna smärta så är veganism det alternativ som orsakar minst smärta.

K
N Niq skrev:
Vi vet också att träd kommunicerar med varandra.
Mjligtvis på en extremt basal nivå. Det finns dock inget som tyder på att de kan uppleva smärta.

K Katthatt skrev:
Som sagt, även om växter skulle känna smärta så är veganism det alternativ som orsakar minst smärta.
Hur vet du det? Du är ingen forskare....

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.