A
Alfredo Alfredo skrev:
Du har inte funderat på att faktiskt läsa vad jag skriver och försöka besvara min fråga som är:

Vad blir sämre av att den frusna björkbiten tinar innan den läggs på brasan?
Det har jag läst och försökt att tala om.
När veden redan är blöt så blir det som att lägga en blöt handske över elden..
Det kväver.
Och den mesta värmen går åt för att torka veden istället..

Men frusen Björk innehåller inte samma mängd vatten.

Maskintok skrev:
Så vattenmängden i veden ökar om jag låter den tina innan den läggs på brasan? :thinking:

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det har jag läst och försökt att tala om.
När veden redan är blöt så blir det som att lägga en blöt handske över elden..
Det kväver.
Och den mesta värmen går åt för att torka veden istället..

Brinner samma frusna björk bättre om du lägger på en frusen bit jämfört med om du låter den tina inomhus över natten?

A
Alfredo Alfredo skrev:
Du har inte funderat på att faktiskt läsa vad jag skriver och försöka besvara min fråga som är:

Vad blir sämre av att den frusna björkbiten tinar innan den läggs på brasan?
Du verkar irriterad i din text?
Jag menade inte att reta upp dig.
utan att du kan se samma sak med syrfälld Björk som med frusen..

därför skrev jag om du inte funderat på syrfälld Björk..

Alfredo Alfredo skrev:
Så vattenmängden i veden ökar om jag låter den tina innan den läggs på brasan? :thinking:
Om du eldar frusen björk eller har möjlighet att prova det kan du väl göra ett praktiskt försök?

A
F fribygg skrev:
Brinner samma frusna björk bättre om du lägger på en frusen bit jämfört med om du låter den tina inomhus över natten?
Ja den frusna brinner betydligt bättre än den som tinat inne i husvärmen.

Den brinner den med men den mesta energin går åt att värma vattnet i veden för att förånga detta när det är upp tinat virke..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle tro att det är jag som har samma svårighet att förklara som de forskare som forskat på detta.

Den mesta fukten sitter i materialet innan för nävern..
Så är det frusen så går det åt mindre energi för att antända denna än att försöka torka redan upptinad ved..

Jag förstår, likt @Alfredo, inte hur det funkar. Syrfälld björk är en sak, då dras ju som sagt fukten ut av bladen, inget konstigt i det. Men då är ju fukten också utdragen permanent. Motsvarande sker ju inte vid frysning, så liknelsen haltar.

Att det funkar är en sak, men hur vore också kul att förstå. Den blöta vanten är ju exempelvis lika blöt om den är frusen, och lär vara svåreldad innan fukten ångats bort.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du verkar irriterad i din text?
Inte då, men jag förstår inte det du skriver.

Maskintok skrev:
Ja den frusna brinner betydligt bättre än den som tinat inne i husvärmen.
Det är detta jag inte fattar.

Maskintok skrev:
Den brinner den med men den mesta energin går åt att värma vattnet i veden för att förånga detta när det är upp tinat virke.
Men vattnet i den frusna måste ju också förångas.

Men visst, om vattenmängden på något märkligt sätt ökar i samband med att den tinar så visst, men jag har bara lite svårt att se hur det ska gå till.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du eldar frusen björk eller har möjlighet att prova det kan du väl göra ett praktiskt försök?
Genom åren har jag nog eldat alla möjliga kombinationer av torr, blöt, upptinade och ibland även frusen ved. Att torr ved rent subjektivt är trevligare än blöt är ganska uppenbart, men riktigt hur jag ska mäta hur bra en fryst respektive upptinad bit brinner tål nog att funderas på. :thinking:

A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår, likt @Alfredo, inte hur det funkar. Syrfälld björk är en sak, då dras ju som sagt fukten ut av bladen, inget konstigt i det. Men då är ju fukten också utdragen permanent. Motsvarande sker ju inte vid frysning, så liknelsen haltar.

Att det funkar är en sak, men hur vore också kul att förstå. Den blöta vanten är ju exempelvis lika blöt om den är frusen, och lär vara svåreldad innan fukten ångats bort.
jämförelsen med syrfälld Björk är just att björken gör Samma sak i dess natur.
den låter löven dra ur vätskan ur veden innan den sedan blir frusen.
Detta finns det forskning på som visar..

Så det var den jämförelsen jag ville åt till den frystorkning som skett i frusen Björk..
Även om logiken kan halta lite så finns det mängder med forskning inom detta som visar på att frusen Björk brinner bra.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Inte då, men jag förstår inte det du skriver.

Det är detta jag inte fattar.

Men vattnet i den frusna måste ju också förångas.

Men visst, om vattenmängden på något märkligt sätt ökar i samband med att den tinar så visst, men jag har bara lite svårt att se hur det ska gå till.
Jag kan inte riktigt svara på varför iskristaller är mer fördelaktigt än blötved..
Men kan det ha med formen av detta att göra..?

iskristallerna förångas snabbare?

A
Alfredo Alfredo skrev:
Genom åren har jag nog eldat alla möjliga kombinationer av torr, blöt, upptinade och ibland även frusen ved. Att torr ved rent subjektivt är trevligare än blöt är ganska uppenbart, men riktigt hur jag ska mäta hur bra en fryst respektive upptinad bit brinner tål nog att funderas på. :thinking:
brukar höras på hur det brinner..
blöt ved har ett mera kokade ljud för sig...
samt iallafall för min del mer rök...

A
"Björk innehåller en hel del lättflyktiga ämnen som brinner bra (alkoholer av olika slag m fl kolväten), men de avdunstar fortare än vattnet när veden torkar. Anledningen till att färsk, frusen björk brinner bra är alltså att de där lättflyktiga ämnena deltar i förbränningen, och det kompenserar mer än väl den energi som går åt för att förånga vattnet.
Om man tar gammal torr björkved och blöter ner den till samma fukthalt som färsk vinterbjörk så brinner den mycket dåligt. slut citat"

vilken ved varmer bast?
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=75761.80

Sedan om något stämmer vete tusan..

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Att elda med ved ger en stor belastning på miljön och skall undvikas.
Lite svårt att få in en vindsnurra i kaminen :)

• Haha
skoge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.