303 313 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jodå jag hade några syrfällda sedan ifjol..M magil skrev:
De låg på runt 25% fukt.
fällda på hösten ifjol och kapade i år låg på runt 35-40% men brann fint..
Nä den gör ju inte det.Alfredo skrev:
fukthalten är mycket lägre i frusen Björk.
runt 30-35% har jag sett som lägst.
viss fukthalt gör att det brinner betydligt bättre.
Har man en bra grundbrasa med hetta så brinner det mycket bättre.
testa så får du se..
Det blir varmt och gott inne.
Så du menar att om jag har en vedbit med olämpligt hög fukthalt så kan jag lösa det problemet genom att lägga den utomhus i rejäla minusgrader ett dygn eller så? Fast jag måste elda den i djupfryst skick för råkar den tina upp blir den åter "olämpligt blöt"? Jag får inte riktigt ihop detta.Maskintok skrev:
Nej det beror på vilket trädslag.Alfredo skrev:
Björk och asp brinner när de är frusna.
Vi har frystorkat virke länge i Sverige och skogforsk gjorde någon studie på detta för flera år sedan.
barrved går inte lika bra mest troligt för att barrved inte släpper sitt vatten i veden som asp och björk gör..
Sedan spränger nog mest troligt isen veden lite och skapar fickor för elden att utnyttja.
klart är iallafall att björk och asp går att elda frusen med gott resultat.
Finns vissa som eldar råbjörk dvs färsk.. men det kan jag inte få till i min panna...
möjligtvis ute...
Det har jag heller inte ifrågasatt. Jag är fullt medveten om att det går bra.Maskintok skrev:
Det jag inte förstår är varför det skulle vara en nackdel om den tinar innan den eldas, vilket du skriver.
På vilket sätt skulle något försämras av att den frusna björken tinar innan den läggs på brasan jämfört med att den tinar när den väl ligger i brasan.Maskintok skrev:
om själva veden är blöt så blir det mest som att torka en blöt vante..Alfredo skrev:
Det har jag heller inte ifrågasatt. Jag är fullt medveten om att det går bra.
Det jag inte förstår är varför det skulle vara en nackdel om den tinar innan den eldas, vilket du skriver.
På vilket sätt skulle något försämras av att den frusna björken tinar innan den läggs på brasan jämfört med att den tinar när den väl ligger i brasan.![]()
Medans när veden i dessa trädslag är frusen så innehåller den betydligt mindre vatten.
Du har aldrig funderat på syrfällning?
Detta blir samma sak fast det är trädet själv som skapar detta genom att löven drar ur vattnet ur veden innan trädet fryser.
Du kan inte starta en brasa med frusen Björk men du kan elda hela dagen med optimal förbränning med det..
Det kom någon studie om flis anläggningar som tillsatte ved med högre fukthalt för att öka på förbränningen..
eldat med frusen Björk har vi gjort sedan många många år tillbaka..
Skulle tro att våra farfarsfäder eller längre tillbaka ändå provade att hugga upp en Björk när de högg torrgran och eldade...
att skogsindustrin med forskare har svårt att förklara detta gör inte att det inte fungerar...
Skulle tro att våra farfarsfäder eller längre tillbaka ändå provade att hugga upp en Björk när de högg torrgran och eldade...
att skogsindustrin med forskare har svårt att förklara detta gör inte att det inte fungerar...
Att det praktiskt fungerar att elda frusen björk vet jag mycket väl, den som teoretiskt tvivlar kan förslagsvis läsa Eld av Yngve RydMaskintok skrev:
Ja det är inte så lätt att förklara varför det funkar med Björk och inte med barr..F fribygg skrev:
Jag skulle gissa dels den anledningen jag gett men sedan hur fibrerna är uppbyggda i veden...
sedan är det väl också att om man barkar en Björk så drar den åt sig betydligt mindre fukt..
Så även där kan man komma undan lite när veden börjar tina.. barka av och elda vidare.