273 342 läst ·
2 949 svar
273k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Tanken har funnits men vi har använt en vedtransportör att få in veden i vedbodenF fribygg skrev:
och tippkärran vi hade ved i , men detta efter den gått igenom klyven om det behövs.
Brukar använda rotatorn så jag kommer nära gripen med svärdet och det sista lossa
greppet lite så de sista bitarna hänger lite löst och kan dras ut lite. Men jämfört mot
tidigare när man kapade i vedvältan så fungerar detta mycket bättre för min del.
skoge skrev:
Tack ska ni ha för tipset!Maskintok skrev:
Sågen har fått för sig att börja läcka bensin kring tanklocket så jag tar och beställer ett nytt lock, lite servicedelar och en kedja att ha i reserv.
Vad säger experterna i denna tråden om ek som legat såhär i 2 år,
Såga upp och klyva, kan jag elda det i den moderna kakelugnen till vintern? Eller är det för aggressivt fortfarande?
Björken och tallen och körsbäret är nog inga problem med
Såga upp och klyva, kan jag elda det i den moderna kakelugnen till vintern? Eller är det för aggressivt fortfarande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björken och tallen och körsbäret är nog inga problem med
Går fint detHojte skrev:
klyv den ganska fint så torkar den fort
Fick lite känsla för feeling, så jag krattade rent och lade ut gammalt plank på betongplattor och klöv klomparna idag. Såhär snyggt blev det!kashieda skrev:
Grannen hade ju skänkt oss en del virke, det som inte en granne längre bort ville ha (han tar bara 3m-längder), som vi burit in under tak. Idag störde jag lugnet med elsågen och kapade upp det mesta. Klyvning får vänta tills vi ordnat mer plats att lagra på - den platsen är där de längre bitarna dumpats "så länge". Om man inte har tillräckligt mycket att göra så skaffar man sig arbete...
Såhär såg det ut innan:
[bild]
och såhär blev det efter:
[bild] [bild]
Edit: det är bara de två raderna med klompar som jag sågat idag![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Jag siktar på att klyva den så grovt jag vågar så att den ändå borde hinna torka ordentligt, då brinner de länge i kaminen.
Tyvärr har vi för dålig överföring till murstocken, så det blir ingen mening med snabb förbränning - hellre ett par rejäla som kan brinna ett tag och ge en bra glödbädd som strålar ut i rummet. Det går ju alltid att klyva den om det behövs tändved.
Tyvärr har vi för dålig överföring till murstocken, så det blir ingen mening med snabb förbränning - hellre ett par rejäla som kan brinna ett tag och ge en bra glödbädd som strålar ut i rummet. Det går ju alltid att klyva den om det behövs tändved.
Jajemän, ingen idé att göra tändstickor när man inte behöver...kashieda skrev:
Tack! Jag siktar på att klyva den så grovt jag vågar så att den ändå borde hinna torka ordentligt, då brinner de länge i kaminen.
Allt som behövs är ju ett hugg så är de klenare..
grov ved vill jag också ha.. Så det brinner jämnt och länge..
klent och fort ger inget annat än spring för att fylla på..
Hej!
Jag har börjat få slut på ved så jag googlade lite om att elda med färsk ved.Hittade en artikel (sök på Kauhava) där de av misstag råkat elda färsk ved i värmeverket med bra resultat. Så jag tänkte, jag provar! Så jag var ut och huggde förra helgen och nu har jag eldat med färsk björkved i en vecka och det har fungerat bra. Jag har en Baxi Innova 30kw och gör först upp en liten brasa på torr ved innan jag lägger på den färska björkveden. Är det någon annan som har erfarenhet av att elda med färsk ved?
Hälsningar Magnus
Jag har börjat få slut på ved så jag googlade lite om att elda med färsk ved.Hittade en artikel (sök på Kauhava) där de av misstag råkat elda färsk ved i värmeverket med bra resultat. Så jag tänkte, jag provar! Så jag var ut och huggde förra helgen och nu har jag eldat med färsk björkved i en vecka och det har fungerat bra. Jag har en Baxi Innova 30kw och gör först upp en liten brasa på torr ved innan jag lägger på den färska björkveden. Är det någon annan som har erfarenhet av att elda med färsk ved?
Hälsningar Magnus
Nja inte färsk..M magil skrev:Hej!
Hälsningar Magnus
frusen Björk går bra.. Men jag har inte eldat upptinad..
Jo det går utmärktM magil skrev:
bara man har en bra grundbrasa...
Jag har eldat så sedan i januari..
har en 20 m3 med frusen Björk jag kapar och handklyver varje dag utav...
mest för terapin..
brinner som tusan..
Så det kan du absolut fortsätta med