P
D Dr Jumping Jack skrev:
Att elda med ved ger en stor belastning på miljön och skall undvikas.
Gul ledsen emoji med en pratbubbla som säger "GNÄLLSPIK". :crysmile:

• Gilla
  • Haha
reez och 6 till
  • Laddar…
hsd
ALLT är en belastning på miljön
får väl bo i iglo under vintern....
Kanske boka ett rum på icehotel

• Haha
1
  • Laddar…
Tyvärr blir det i miljö/klimatdiskussioner ofta så att det "hackas" ned på enskilda företeelser och det kritiseras.
Jag har för vår egen del istället börjat fokusera på helheten och accepterar då att allt man gör kanske inte är perfekt. Är väl bra om de som bor på platser där vedeldning passar i större skala gör det och då minskar på el och kanske även olja till uppvärmning, då räcker elen till de som bor i större städer och för de som där kör med elbil så man förbättrar där de stora problemen finns med miljön.

• Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
galento
Var ute i skogen en sväng på fm och måste skriva att jag gillar Stihl sågen , det enda jag ångrar är att jag inte köpte den tidigare ;)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
galento galento skrev:
Var ute i skogen en sväng på fm och måste skriva att jag gillar Stihl sågen , det enda jag ångrar är att jag inte köpte den tidigare ;)
Visst är den trevlig, ingen muskelmaskin men lätt och smidig. Har inte haft några problem med min äldre 192a.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Man kan undra vad ett kärrlass med ved kan säljas för ? Björk och al blandat , kärran är 1,60 mellan staken och 1,10 höga stak kapat i ca 3m längder. I takt med ökade energipriser så borde väl ved bli mer eftertraktad eller vad tror ni ?

galento galento skrev:
Man kan undra vad ett kärrlass med ved kan säljas för ? Björk och al blandat , kärran är 1,60 mellan staken och 1,10 höga stak kapat i ca 3m längder. I takt med ökade energipriser så borde väl ved bli mer eftertraktad eller vad tror ni ?
Jag skulle ta en tusenlapp+eventuell leverans

galento
F fribygg skrev:
Jag skulle ta en tusenlapp+eventuell leverans
Ja sålde faktiskt ett lass för en tusenlapp ink leverans på några km för nåt år sen.

galento galento skrev:
Ja sålde faktiskt ett lass för en tusenlapp ink leverans på några km för nåt år sen.
Dieseln är väl dubbelt så dyr nu så ta ordentligt betalt för lev om du ska köra.

galento
F fribygg skrev:
Dieseln är väl dubbelt så dyr nu så ta ordentligt betalt för lev om du ska köra.
Ja man får nog tänka på det isåfall.

P
galento galento skrev:
5.3 m3 ungefär.
400 kr per m3 =2120 kr.
exkl frakt skulle jag satsa på

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
5.3 m3 ungefär.
400 kr per m3 =2120 kr.
exkl frakt skulle jag satsa på
Hmm, ja det var skillnad det (y)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Hmm, ja det var skillnad det (y)
ren björk får man som lägst 325 kr för nu här.
Och det är industri pris..
ved brukar jag säga 500 kr per m3..
al är lika fint om inte bättre så 400 kr per m3 är ett riktigt bra pris för alla..

Jag tar 500 kr för frakt inom 1 mil.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
ren björk får man som lägst 325 kr för nu här.
Och det är industri pris..
ved brukar jag säga 500 kr per m3..
al är lika fint om inte bättre så 400 kr per m3 är ett riktigt bra pris för alla..

Jag tar 500 kr för frakt inom 1 mil.
Tack för tips :) tycker det är enklare om köparen klyver veden själv. Hade annons
på några vedlass för några år sen men en del vill helst ha allt hemkört nästan gratis
så jag kapade upp det själv istället.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Tack för tips :) tycker det är enklare om köparen klyver veden själv. Hade annons
på några vedlass för några år sen men en del vill helst ha allt hemkört nästan gratis
så jag kapade upp det själv istället.
Jag samlar ihop en större körning om de inte vill betala enskild frakt.
Då får alla dela på frakten.
Jag räknade förr ca 2 l per mil för bmarn.
Men med tanke på att det är 63% mer biodrivmedel i dieseln så får jag räkna ca 3.5-4 liter..

Så 4 x 26= 104 kr
förare ca 300 kr
förslitning, försäkring är det som blir kvar på 500 kr..

beställde de 20 m3 och uppåt bjöd jag på frakten inom 1 mil.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.