303 310 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Tyvärr blir det i miljö/klimatdiskussioner ofta så att det "hackas" ned på enskilda företeelser och det kritiseras.
Jag har för vår egen del istället börjat fokusera på helheten och accepterar då att allt man gör kanske inte är perfekt. Är väl bra om de som bor på platser där vedeldning passar i större skala gör det och då minskar på el och kanske även olja till uppvärmning, då räcker elen till de som bor i större städer och för de som där kör med elbil så man förbättrar där de stora problemen finns med miljön.
Jag har för vår egen del istället börjat fokusera på helheten och accepterar då att allt man gör kanske inte är perfekt. Är väl bra om de som bor på platser där vedeldning passar i större skala gör det och då minskar på el och kanske även olja till uppvärmning, då räcker elen till de som bor i större städer och för de som där kör med elbil så man förbättrar där de stora problemen finns med miljön.
Man kan undra vad ett kärrlass med ved kan säljas för ? Björk och al blandat , kärran är 1,60 mellan staken och 1,10 höga stak kapat i ca 3m längder. I takt med ökade energipriser så borde väl ved bli mer eftertraktad eller vad tror ni ?
5.3 m3 ungefär.galento skrev:
400 kr per m3 =2120 kr.
exkl frakt skulle jag satsa på
Tack för tipsMaskintok skrev:
på några vedlass för några år sen men en del vill helst ha allt hemkört nästan gratis
så jag kapade upp det själv istället.
Jag samlar ihop en större körning om de inte vill betala enskild frakt.galento skrev:
Då får alla dela på frakten.
Jag räknade förr ca 2 l per mil för bmarn.
Men med tanke på att det är 63% mer biodrivmedel i dieseln så får jag räkna ca 3.5-4 liter..
Så 4 x 26= 104 kr
förare ca 300 kr
förslitning, försäkring är det som blir kvar på 500 kr..
beställde de 20 m3 och uppåt bjöd jag på frakten inom 1 mil.