303 310 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
stihl och Hva har hållit på och priskrigat i årtionden.. den ena höjer den andra sänker..Norrtull skrev:
Och vise versa..
Den ena kan vara billigare på produkten.. Men hämta hem detta på delar istället..
En rolig sak med eftermarknad..Norrtull skrev:
Jag sålde rätt bra med både sågar och klippare.. Men sällan jag såg några komma in på service eller renovering..
Så en dag.. rasade det in runt 20 maskiner
. alla hade jag sålt samma år..
De var 11 år gamla när de började krångla..
Verkar
Vilka (års ?) modeller av Hva har autotune , låter inge vidare att vara så inlåst till ett ställe.Maskintok skrev:
inte årsmodell utan produkt..galento skrev:
5 serien är låst till autotune.
Är väl bara 543an som inte hade autotune från början..
Men 560 var först.. Sedan kom 550..555..545..
det går inte att köpa annan förgasare heller..
Men det går att modifiera..
Man får nog hålla sej till de mindre exklusiva sågarnaMaskintok skrev:
Nu när det ändå diskuteras köp så får ni gärna komma med förslag på min nästa såg också!
Vi eldar inte med ved som primär uppvärmningskälla men det blir ändå ganska mycket ved som passerar genom kaminen varje år. Jag har ingen egen skog men köper ett lass ved på 3m-längder från en god granne när det behövs. Hittills har jag kapat upp det med min Husqvarna 162 och den tuggar sig såklart igenom det mesta på väldigt kort tid, däremot är den väldigt tung och klumpig så jag skulle gärna ha en lite smidigare såg till det som inte är jättegrovt.
Vad tycker ni att jag ska köpa för såg? Jag är väldigt nöjd med röjsåg och trimmer från STIHL så jag kan absolut tänka mig en STIHL motorsåg också.
Vi eldar inte med ved som primär uppvärmningskälla men det blir ändå ganska mycket ved som passerar genom kaminen varje år. Jag har ingen egen skog men köper ett lass ved på 3m-längder från en god granne när det behövs. Hittills har jag kapat upp det med min Husqvarna 162 och den tuggar sig såklart igenom det mesta på väldigt kort tid, däremot är den väldigt tung och klumpig så jag skulle gärna ha en lite smidigare såg till det som inte är jättegrovt.
Vad tycker ni att jag ska köpa för såg? Jag är väldigt nöjd med röjsåg och trimmer från STIHL så jag kan absolut tänka mig en STIHL motorsåg också.
Jag hade kollat på 291 eller 271..Fredrik K skrev:
Nu när det ändå diskuteras köp så får ni gärna komma med förslag på min nästa såg också!
de är fina sågar.. Och ingen magnet som styr förgasaren..
Köpte denna i första hand för att den är lätt och kan förhoppningsvis användas
till en del mindre dimensioner. Min bror har haft en 018 en längre tid och är mkt
nöjd med den. Har knäartros så man får nog tänka mer på att underlätta för
kroppen så att man kan kunna fortsätta med detta. Hva 445,an vägen 6 kg fulltankad.
Får kolla vikten på Stihl,en sen.
till en del mindre dimensioner. Min bror har haft en 018 en längre tid och är mkt
nöjd med den. Har knäartros så man får nog tänka mer på att underlätta för
kroppen så att man kan kunna fortsätta med detta. Hva 445,an vägen 6 kg fulltankad.
Får kolla vikten på Stihl,en sen.