P
skoge skoge skrev:
Att det ska vara så svårt för vissa att göra ren sågar...
Ja detta är en av de skitigaste grisar jag sett i verkstaden... tyvärr... bilder kommer.

galento
Maskintok skrev:
den här 180in är så full av skit att inte ens Svänghjulet går runt..
Ja helt otroligt att man inte försöker sköta grejerna bättre :rolleyes::rolleyes: blir intressant med
bilder (y)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Ja helt otroligt att man inte försöker sköta grejerna bättre :rolleyes::rolleyes: blir intressant med
bilder (y)
Säg inte det... Man kan bli avskräckt av hälften.... ;)

• Gilla
galento
  • Laddar…
Gäller hålla sina saker i ordning om dom ska hålla i 20år.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Norrtull Norrtull skrev:
Gäller hålla sina saker i ordning om dom ska hålla i 20år.
De nya sågarna kommer inte att hålla i 20 år oavsett..
redan med 3 och 4 serien så märktes skillnad..

När sågar från 70 talet startar trots ståtid i ca 30 år... Så blir man imponerad av dess konstruktion mot dagens...

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Maskintok skrev:
251an är fin.. dock strypt i ljuddämparen.
Men det är ju bara att köpa en extra och modifiera den ena.. ;)
jag skulle inte kapa ved välta med under 50cc då det sliter fruktansvärt på motorn.

251an är en kvist och allround såg..
Så den är beroende av varvtalet för att göra jobbet vilket ger en rapp kedja med slö vid kapning..

50cc är lite mer ork och ändå rapp kedja..

Jag kör ändå 40-70cc såg i välta.. Men då med E85 i tanken vilket gör att värmen sjunker i motorn..
Tack för svaren!

Jag får helt enkelt åka och klämma på sågarna och se hur det känns. Lustigt nog har det precis flyttat in en STIHL-återförsäljare granne med jobbet så det var ju lägligt. Dom verkar även sälja renoverade sågar så där kanske man kan hitta något kul. (y):cool:

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Fredrik K Fredrik K skrev:
Tack för svaren!

Jag får helt enkelt åka och klämma på sågarna och se hur det känns. Lustigt nog har det precis flyttat in en STIHL-återförsäljare granne med jobbet så det var ju lägligt. Dom verkar även sälja renoverade sågar så där kanske man kan hitta något kul. (y):cool:
En 260 eller en 280..
samt 024,026,028 hade passat dig utmärkt..
Ska jag blanda in övriga..

hva 254,257,55,346,351,350,353,357,359.
jonsered 2054, 2150,2147,2149,2152, 2153,2156,2159..

stihl 029..
Partner 500/5000
550/5500..
510ccs

dolmar 109,110, 111,115,116,120..
4605,5000,5105,6100..

Redigerat av moderator:
N
Fredrik K Fredrik K skrev:
Nu när det ändå diskuteras köp så får ni gärna komma med förslag på min nästa såg också!

Vi eldar inte med ved som primär uppvärmningskälla men det blir ändå ganska mycket ved som passerar genom kaminen varje år. Jag har ingen egen skog men köper ett lass ved på 3m-längder från en god granne när det behövs. Hittills har jag kapat upp det med min Husqvarna 162 och den tuggar sig såklart igenom det mesta på väldigt kort tid, däremot är den väldigt tung och klumpig så jag skulle gärna ha en lite smidigare såg till det som inte är jättegrovt.

Vad tycker ni att jag ska köpa för såg? Jag är väldigt nöjd med röjsåg och trimmer från STIHL så jag kan absolut tänka mig en STIHL motorsåg också.

Om du sågar på sådan plats att det finns el tillgängligt så är ju en bra elsåg väldigt smidig. Man slipper andas avgaser.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om du sågar på sådan plats att det finns el tillgängligt så är ju en bra elsåg väldigt smidig. Man slipper andas avgaser.
Bättre att köpa en bensinsåg...då klarar man sig med en såg oavsett var man är

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
N
skoge skoge skrev:
Bättre att köpa en bensinsåg...då klarar man sig med en såg oavsett var man är
Om jag förstår rätt så har han ju en bensinsåg redan. Men det beror ju helt på förutsättningarna.

galento
N Niq skrev:
Nu håller ju inte jag på med sågning 8 tim per dag och har det som arbete men det kan
ju bli några timmar per gång och har faktiskt aldrig haft besvär med avgaser fast man
numera kör 98 istället för 95 och syntet 2 takt från Castrol ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Nu håller ju inte jag på med sågning 8 tim per dag och har det som arbete men det kan
ju bli några timmar per gång och har faktiskt aldrig haft besvär med avgaser fast man
numera kör 98 istället för 95 och syntet 2 takt från Castrol ;)
Jag som huggit manuellt när snön gått upp till midjan vet hur kul avgaserna va när man skottade sig en grop runt trädet..
Men Alkylat eliminerade detta helt..
Sedan har oljorna blivit bättre och bättre..

Nu med E85.. Så får jag huvudvärk av Alkylat.. Och finner inte avgaser lika goda längre...
men vid kapning av ved så är avgaser sällan ett problem..

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
Jag som huggit manuellt när snön gått upp till midjan vet hur kul avgaserna va när man skottade sig en grop runt trädet..
Men Alkylat eliminerade detta helt..
Sedan har oljorna blivit bättre och bättre..

Nu med E85.. Så får jag huvudvärk av Alkylat.. Och finner inte avgaser lika goda längre...
men vid kapning av ved så är avgaser sällan ett problem..
Nä det blir ju skillnad när man jobbar som du skriver , när man kapar ved går iallafall inte
jag ut i skogen när det är så mycket snö utan väljer andra dagar. Så det är bra att det finns
alternativ som funkar bättre för de som jobbar med detta (y)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Nä det blir ju skillnad när man jobbar som du skriver , när man kapar ved går iallafall inte
jag ut i skogen när det är så mycket snö utan väljer andra dagar. Så det är bra att det finns
alternativ som funkar bättre för de som jobbar med detta (y)
Japp det blir som dag och natt.
Sedan blir jag förbannad när jag ser folk utan hörselskydd kapa med batteri eller sladd såg... vissa tror det är motorn som är problemet.. Men det är kedjan.. Och kedjedrevet som är farligt för hörseln.. dess ljud är skadligt...

• Gilla
galento
  • Laddar…
N Niq skrev:
Håller helt med!

Bensin i skogen och elsåg på huggbacken hemma.
Så skönt att slippa både avgaser och tunga hörselskydd. En välsmord och lagom spänd kedja på en elsåg låter inte jättemycket.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.