303 310 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
271 skulle absolut kunna vara ett alternativ! Verkar vara en riktigt trevlig såg. Trots att jag jobbar med motorstyrenheter och motorer så föredrar jag faktiskt en klassisk förgasare på motorsågenMaskintok skrev:
Vad säger du om 251? Börjar det bli lite klen såg då? Den är 0.8kg lättare än 271 men "bara" 2.2kW.
Mycket möjligt, men jag lägger nog gärna en slant till och kommer upp till steget över instegsmodellerna. Inbillar mig i alla fall att det lönar sig i längdenskoge skrev:
251an är fin.. dock strypt i ljuddämparen.Fredrik K skrev:
271 skulle absolut kunna vara ett alternativ! Verkar vara en riktigt trevlig såg. Trots att jag jobbar med motorstyrenheter och motorer så föredrar jag faktiskt en klassisk förgasare på motorsågen
Vad säger du om 251? Börjar det bli lite klen såg då? Den är 0.8kg lättare än 271 men "bara" 2.2kW.
Mycket möjligt, men jag lägger nog gärna en slant till och kommer upp till steget över instegsmodellerna. Inbillar mig i alla fall att det lönar sig i längden![]()
Men det är ju bara att köpa en extra och modifiera den ena..
jag skulle inte kapa ved välta med under 50cc då det sliter fruktansvärt på motorn.
251an är en kvist och allround såg..
Så den är beroende av varvtalet för att göra jobbet vilket ger en rapp kedja med slö vid kapning..
50cc är lite mer ork och ändå rapp kedja..
Jag kör ändå 40-70cc såg i välta.. Men då med E85 i tanken vilket gör att värmen sjunker i motorn..
Ps om du bekymrar dej över hållbarheten så är brorsans 018 ett bra exempel ,Fredrik K skrev:
har sågen inte pajat där så mycket han använt den så går det nog bra
De är näst intill odödliga..galento skrev:
Jag har ett objekt stående i verkstaden..rn 180..
lite trevligare då det inte är lösa lager nålar i vevstaken som på 017-018..
utan ett helt nållager.. Blir lite lättare att hålla reda på grejerna då..
Någon sorts "leveransservice" gör maskinklippet iallafall då förpackningarna är brutna och de satt sitt klistermärke på alla maskiner. Dock levereras de inte (av uppenbara skäl kanske) hopmonterade till en körklar enhet.Maskintok skrev:
Är själv lite kluven till att ÅF packar upp och mixtrar med maskinen i samband med köp.
mixtrar?C cpalm skrev:Någon sorts "leveransservice" gör maskinklippet iallafall då förpackningarna är brutna och de satt sitt klistermärke på alla maskiner. Dock levereras de inte (av uppenbara skäl kanske) hopmonterade till en körklar enhet.
Är själv lite kluven till att ÅF packar upp och mixtrar med maskinen i samband med köp.
De tankar och provkör..
Jag som proffs vill då iallafall veta att sågen fungerar innan jag åker ut i skogen.. Eller ut till kund för att fälla.. behöva åka tillbaka med ny maskin är dålig publicitet..
Jag har fått detta 3 gånger.. av samma sågmodell.. 353...de var urtagna ur kartong men inte provade... Så då blev jag riktigt förbannad..
Nog för att man kan begära kompensation, men är de bara ursäktande så är man ju ett arsle om man ska ha kompensation för några stubbar...D Dublin skrev:Apropå att hamnat på fel fastighet. Svärfar hade nog så mycket tur som man kan ha. Han hade låtit ta ner 6-7 fullstora träd vid fritidshuset ett år, ungefär samtidigt hade en annan granne också tagit ner lite träd. Den andra grannen hade senare beställt stubbfräsning. Det är lite svårt att hitta i området och stubbfräskillen hade hittat in på svärfars tomt och lyckats fräsa bort tre stubbar innan han fattade att han var på fel tomt (det var på vintern och inga ute i fritidshusen).
Svärfar hade inte tänkt kosta på sig nån stubbfräsning - så han blev glad. Firman frågade t.o.m. om de kunde kompensera honom på nåt sätt, men han var nöjd som det var![]()