273 335 läst ·
2 949 svar
273k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Får jag välja mellan att klyva asp eller den tätare veden t ex ek så är det totalt sätt mindre jobb med asp. Sen kommer aspen dessutom tillbaka mycket snabbare och hinner man med kan man kapa utan att klyva.F fribygg skrev:
Problemet med aspen är att det man sparar i jobb vid vedklyven förlorar man sedan när man under hela eldningssäsongen måste fylla på kamin/vedpanna oftare.Z z_bumbi skrev:
Klyver lite av det som blivit över idag. 14 halvmeters granstockar på under 45 sekunder får väl ändå räknas som snabbt? Blir väl runt 3 sekunder per bit. Mellan 12-25 cm i diameter ca.
Helt brutal klyv det här, det är endast hur snabbt man hinner mata den som sätter gränserna för kapaciteten.
Att den gör tändved i samma veva får ses som ännu en bonus! 🙂
[OBS! Varning för ev högt ljud i filmen!]
Helt brutal klyv det här, det är endast hur snabbt man hinner mata den som sätter gränserna för kapaciteten.
Själv tycker jag att gran/åkergran torkar mycket bättre kapad okluven eller grovkluven än vad asp gör. Aspen är rätt svårtorkad för att ha så låg torrvikt.Z z_bumbi skrev:
Är man (några år) före med veden behöver man ju inte klyva det som är smått nog att gå in i eldstaden, jag får tex in 45cm långa och 20cm kubbar om jag så önskar.
Ska man elda grovt okluvet i kamin är det dock bra att börja med finklyvd asp som är lätt att tända, göra ett andra inlägg med kluven björk, ek eller nått annat som ger en bra glödbädd och sen lägga in det grova. Inlägg ett och två går ju utmärkt att kombinera om man tänder uppepå.
Ek är jag inte så van att elda, men det jag har bearbetat åt min mor har oftast varit fruset och har då varit lättkluvet med Fiskars klyvyxa
Trevligt tempo, vad är det för klyv?V Vardagsrum skrev:Klyver lite av det som blivit över idag. 14 halvmeters granstockar på under 45 sekunder får väl ändå räknas som snabbt? Blir väl runt 3 sekunder per bit. Mellan 12-25 cm i diameter ca.
[video]
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Men 14 sådana stockar tar en halv timme flr mig med klyvyxa och div kilarV Vardagsrum skrev:Klyver lite av det som blivit över idag. 14 halvmeters granstockar på under 45 sekunder får väl ändå räknas som snabbt? Blir väl runt 3 sekunder per bit. Mellan 12-25 cm i diameter ca.
[video]
Här klöv jag 2 meters.F fribygg skrev:
Klyven är en infernalisk avvikelse i svensk klyvhistoria, skulle nog aldrig fått säljas på öppna marknaden idag.
Men idén och principen är genialisk. Den känns också säker, så länge man står på rätt håll om den.
https://www.byggahus.se/k/5725903/?m=video&u=165310
Utifall att någon är intresserad så finns här en video som visar grundprincipen kring hur åbäket fungerar:
Vilken maskin! Gillar klyven och det är uppenbarligen, att den är konkurrenslös snabb om man har rätt utgångsmaterial.V Vardagsrum skrev:Här klöv jag 2 meters.
Klyven är en infernalisk avvikelse i svensk klyvhistoria, skulle nog aldrig fått säljas på öppna marknaden idag.
Men idén och principen är genialisk. Den känns också säker, så länge man står på rätt håll om den.
[länk]
Utifall att någon är intresserad så finns här en video som visar grundprincipen kring hur åbäket fungerar: [media]
Jag själv har mycket växlande utgångsmaterial. Så jag skulle vilja har den som andra klyv. Om bara en klyv, behöver jag den flexibilitet av an traditionel klyv.
Sen är för mig som småproducent är hanterandet mellan det tre arbetsstegen kapning, klyvning och trevandet det som brukar vara mäst tidskrävande.
Tror inte, att jag skulle få ner tiden från långved till trave med en sådan klyv just med mina förutsättningar, men det skulle definitivt blir roligare. 🤣
Ja, det är en jädra maskin..H he-peter skrev:Vilken maskin! Gillar klyven och det är uppenbarligen, att den är konkurrenslös snabb om man har rätt utgångsmaterial.
Jag själv har mycket växlande utgångsmaterial. Så jag skulle vilja har den som andra klyv. Om bara en klyv, behöver jag den flexibilitet av an traditionel klyv.
Sen är för mig som småproducent är hanterandet mellan det tre arbetsstegen kapning, klyvning och trevandet det som brukar vara mäst tidskrävande.
Tror inte, att jag skulle få ner tiden från långved till trave med en sådan klyv just med mina förutsättningar, men det skulle definitivt blir roligare. 🤣
Den går att ställa in utifrån diameter på utgångsmaterial, men det är rätt grov inställning.
En väldigt fin klyv, funkar bäst mellan ca 10-24 cm ø. Den föredrar raka ämnen, men tar förstås krokiga/kvistiga också, men då tenderar det att sjunga fint i plåten (eller vad man nu riktat den emot) på andra sidan. Samt att den skräpar ner mer om det inte är raka bitar man matar den med.
Jag har samma förutsättningar som dig med växlande utgångsmaterial. Och samma även med hanterandet, det är ofta det som tar tid mellan stegen 🙂
En objektiv bedömning av just den här avarten till klyv är att den är rejält snabb, men man bör antingen kunna fånga upp det som den skjuter ut i t.ex IBC-behållare eller liknande. Eller se till att det är nära till vart man tänkt lägga klabbarna efter avverkning.
Om man önskar finkluven ved och behöver processa klabbarna en andra gång genom maskinen, så tappar man en del tid när man samlar upp dem igen för nästa sväng.
Den är guld värd när handen passar handsken s.a.s, och det är bra roligt att använda den! Riktigt rejäl maskin. Men som enda klyv, rekommenderar jag den inte. Flexibilitet är viktigt som du är inne på.
Men som det är sagt: ”Den som har flest vedklyvar när han dör, han vinner” 😉
Ha ha ha, älskar maskinen med det jättestora roterande hjulet med yxa.Alfredo skrev:
Som för det första inte verkar särskilt effektiv, och för det andra verkar bygga på användarens förmåga att kasta in kubben i precis rätt sekund och sedan ducka höger/vänster/upp/ner för flygande vedträn 😂