mikethebik mikethebik skrev:
Knutby?😉
Troligtvis.

En sån här grå dag med ett par plusgrader räcker det att elda torrgran med faströta för att hålla huset varmt, björkarna får stå kvar i skogen och skjulet med björkved är nästan helt fullt trots att mer än halva vintern är gången.

Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Gul kärra stående på en gräsmatta framför ett rött staket, omgiven av trädgrenar utan löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kärra fixad 😃👍
Borde få på iaf 4 kubik tänker jag

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
[bild]
Kärra fixad 😃👍
Borde få på iaf 4 kubik tänker jag
Den ser bra ut!
Min är av samma typ men antagligen litet större. Mycket användbar trots att konstruktionen är gammal.

Om stakarna lossnar helt när du fäller dem skall du svetsa dit en ögla i övre ändan så du kan sätta dit en kätting som säkring när du kör på allmän väg. Sedan när du har kommit hem och skall lossa så kanske du behöver slaka kättingarna litet men låt dem sitta kvar så hamnat stakarna ovanpå virkeshögen när du öppnar låsen och en del av lasset rasar av.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
galento
Har inget gallerskydd på min kärra heller men brukar dra fast virket i
kärran med ett par 5 tons spännband vid transport.

Jag har gallrat ett alkärr i vinter.
Idag städar jag efter flistuggen.
Dottern serverade mig kycklinggryta med potatis, salt och öl.
Brasa med brinnande kvistar på en gräsbevuxen äng med bakgrund av kala träd och en yxa placerad på ett trädstamssnitt.
Skapa konto
Bitar av träd och bark ligger på en trästubbe i skogen, person i vinterkläder synlig.
Skapa konto

Det blev en hög ved också. Med tanke på priset på flis högg jag bara ut bitar som är enkla att hantera i processorn. Resten blev flis.
En hög med avverkade trädstammar ligger på en frostig mark i en skog med kala träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Efter några år med en tjurig, svårstartad men ny motorsågsjävel har jag förstått att det är gubbjäveln och och inte sågjäveln det är fel på. Tydligen står C för comfort, inte crap.

Drog av startsnöret och när jag skulle byta det lärde jag mig att jag har nån easy2start-funktion där man tydligen laddar en fjäder med startsnöret snarare än drar igång sågen direkt.

Funkar perfekt nu när jag vet hur man gör, men har både varit inne hos återförsäljaren som också drog sig blå i ansiktet och haft en kompis som är bilmek som tittat på den. Alla har vi gjort fel. 😂

Men nu kan jag starta med Stihl!

Shout out till Anders i Anders förråd, vem du nu är!

• Gilla
  • Haha
krafspenna och 5 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag har gallrat ett alkärr i vinter.
Idag städar jag efter flistuggen.
Dottern serverade mig kycklinggryta med potatis, salt och öl.
[bild][bild]
Det blev en hög ved också. Med tanke på priset på flis högg jag bara ut bitar som är enkla att hantera i processorn. Resten blev flis.
[bild]
Men det är ju sommarbilder 😊

J J Vos skrev:
Men det är ju sommarbilder 😊
Nja, det är skånebilder😂

G-83 G-83 skrev:
Nja, det är skånebilder😂
Har ni haft nån vinter i år?

N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Efter några år med en tjurig, svårstartad men ny motorsågsjävel har jag förstått att det är gubbjäveln och och inte sågjäveln det är fel på. Tydligen står C för comfort, inte crap.

Drog av startsnöret och när jag skulle byta det lärde jag mig att jag har nån easy2start-funktion där man tydligen laddar en fjäder med startsnöret snarare än drar igång sågen direkt.

Funkar perfekt nu när jag vet hur man gör, men har både varit inne hos återförsäljaren som också drog sig blå i ansiktet och haft en kompis som är bilmek som tittat på den. Alla har vi gjort fel. 😂

[media]Shout out till Anders i Anders förråd, vem du nu är!
Det brukar ju komma med en handbok🙄.
Är ju intressant att försäljaren inte visste när Stihl skryter så mycket om sina kunniga säljare.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

[media]Shout out till Anders i Anders förråd, vem du nu är!
Känner du dig säker att använda motorsågen då du har haft sådana problem att starta den?

P
N Niq skrev:
Är ju intressant att försäljaren inte visste när Stihl skryter så mycket om sina kunniga säljare.
Dessa böcker tänder man brasan med!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Niq skrev:
Många saker gör tydligen det. Undra varför när ingen läser dem. Måste bero på något EU-direktiv.
N Niq skrev:
Ja, så kanske det är. Det var inte när jag köpte sågen (då kanske någon faktiskt berättade för mig; minns inte), utan mest i förbigående en lördag när skulle hämta ut gräsklipparroboten som varit på service.

Så det var inget serviceärende i sig, utan jag fick bara ett generellt tips om att starta med halv choke och full gas.

Men visst, han borde kanske känt igen easystart-grejen, vad vet jag.

Rejäl skrev:
Dessa böcker tänder man brasan med!
Amatör.

Rejäl skrev:
Känner du dig säker att använda motorsågen då du har haft sådana problem att starta den?
Ja, såga kan både jag och sågen.

Sen kan man forcera easystarten så att den nästan startar som en vanlig såg. Så jag, och uppenbarligen flera med mig, har försökt som vanligt, vilket går hjälpligt men är lite knepigt när sågen är kall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.