303 312 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Finns alltid surkartar som ska kommentera allt möjligt istället för att koncentrera på sig själv och sitt.J J Vos skrev:
Var och en gör som de finner bäst för egen del.
Ofta bottnar sura kommentarer i avundsjuka eftersom kommentarerna i sig själv inte leder någonvart annat än att tala om hur fel allt är.
Själv har jag inga problem med att den byboende som jag känner väl sålde veden till mig till samma pris han fått av bolaget, eller att min kompis får betalt för att med traktor och timmervagn hämta sagda 2 lass ved ett antal kilometer upp i skogen och köra hem den till mig.
Vi är en liten homogen by där alla känner alla och hjälps åt i olika sammahang med att hålla byn levande och intakt i möjligaste mån.
Vi välkomnar och omfamnar till och med de 08:r som har sommarställen i byn, åtminstone så länge som att de låter oss leva våra liv utan att det kommer pekpinnar som att:
"det ska vara tyst på helgerna när vi är här och vilar upp oss från storstadens larm och stress"
vilket faktiskt har hänt en gång, men då blir man inte en del av gemenskapen och bör hitta ett annat ställe att mästra...
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Kunde man enas om en tyst dag i veckan, typ söndag? Så var det i den byn jag bodde i 15 årmikethebik skrev:
Finns alltid surkartar som ska kommentera allt möjligt istället för att koncentrera på sig själv och sitt.
Ofta bottnar sura kommentarer i avundsjuka eftersom kommentarerna i sig själv inte leder någonvart annat än att tala om hur fel allt är.
Själv har jag inga problem med att den byboende som jag känner väl sålde veden till mig till samma pris han fått av bolaget, eller att min kompis får betalt för att med traktor och timmervagn hämta sagda 2 lass ved ett antal kilometer upp i skogen och köra hem den till mig.
Vi är en liten homogen by där alla känner alla och hjälps åt i olika sammahang med att hålla byn levande och intakt i möjligaste mån.
Vi välkomnar och omfamnar till och med de 08:r som har sommarställen i byn, åtminstone så länge som att de låter oss leva våra liv utan att det kommer pekpinnar som att:
"det ska vara tyst på helgerna när vi är här och vilar upp oss från storstadens larm och stress"
vilket faktiskt har hänt en gång, men då blir man inte en del av gemenskapen och bör hitta ett annat ställe att mästra...
Är ju mycket värt att få hem veden på backen och det såg ut att vara finmikethebik skrev:
Finns alltid surkartar som ska kommentera allt möjligt istället för att koncentrera på sig själv och sitt.
dimension för ved , grova stockar blir ju mer jobb med. Känner flertalet
som säljer ved och har inga problem med hur de sköter denna inkomst.
Bra när man kan hjälpas åt och kontant betalning fungerar här också.
Sen är det ju härligt att stå och greja med veden i vårsolen eller ta traktorn
till skogen en sväng. Har förstått att du mekar en del och det kan vara gött
att bryta av detta ibland med nåt annat , så är det för mej iaf 😉
Allt man gör kan ju inte mätas i pengar , mår man bra i kropp och själ är
detta värt väldigt mycket.
Finns personer från storstaden som försökt "mästra" här också men de
kan inte besöka sitt sommarställe på vintern för ingen plogar snö åt dom
eller vill hjälpa dom annars heller.
Skulle jag räkna den tid jag sätter på ved i timlön så skulle jag garanterat gå på minus. Men det gäller ju allt annat man gör också. Arbete på egna saker gör man ju för att man hellre lägger tiden på det själv än betalar någon annan att göra det. Skulle jag inte göra saker själv som vedarbete och annat som behöver göras på hus eller gård så skulle jag inte ha råd att bo som jag gör.
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Hela Sverige odlades upp utan maskiner ioch med strängt förbud mot söndagsarbete.N Niq skrev:
Om fattigsverige hade råd med en fridens dag per vecka; skulle vi inte ha det nu?
Men jag vet att det är mycket som vi inte har råd med numera.
Och jag agiterar inte för en bullerfri dag av religiösa skäl utan i från en strikt humanistisk livsåskådning.
Att kapa och klyva ved nån eller några timmar på söndagen är aldeles utmärkt manuellt arbete för dem som har ett stillasittande jobb, på lördagen hugger man ju gärna i skogen och kör sedan hem det avverkade.Rönnerdahl skrev:
Redigerat:
Visst men då var i stort sett hela samhället anpassat efter det. Idag är det verkligen inte det.Rönnerdahl skrev:
Hela Sverige odlades upp utan maskiner ioch med strängt förbud mot söndagsarbete.
Om fattigsverige hade råd med en fridens dag per vecka; skulle vi inte ha det nu?
Men jag vet att det är mycket som vi inte har råd med numera.
Och jag agiterar inte för en bullerfri dag av religiösa skäl utan i från en strikt humanistisk livsåskådning.
Avkoppling ser väldigt olika ut för olika människor. Jag tycker om att stå o såga med min motorsåg vilket är avkopplande för mig och ger mig ett avbrott från min vardag. Andra tycker om att köra Motorcykel eller moped vilket är avkopplande för dom.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Jag måste röja på tomten och i närområdet för att se solen hemma.
Gjorde jag inte det fick jag inte den motionen och fick leja bort jobbet.
Nu är det fantastiskt att ha en kubik tändved under trappen och fullt med IBCkorgar som jag lyfter fram till grovingången på hösten.
Då är det bara ta en korg till lilla kaminen och en famn till den stora.
Mina verktygsinvesteringar glädjer mig varje gång jag använder dem så dyrt eller billigt, jag tycker det är helt fantastisk
/Workingclasshero
Jag måste röja på tomten och i närområdet för att se solen hemma.
Gjorde jag inte det fick jag inte den motionen och fick leja bort jobbet.
Nu är det fantastiskt att ha en kubik tändved under trappen och fullt med IBCkorgar som jag lyfter fram till grovingången på hösten.
Då är det bara ta en korg till lilla kaminen och en famn till den stora.
Mina verktygsinvesteringar glädjer mig varje gång jag använder dem så dyrt eller billigt, jag tycker det är helt fantastisk
/Workingclasshero
Nåja, men knappast från 550 till 840 kr. Och det var ju inte heller riktigt vad du sa i ditt första inlägg. Visa gärna en avräkning på 800+ för björk så ska jag tro dig.F fribygg skrev:
Så är det men det har fortfarande ett ekonomiskt värde, vare sig du räknar på det eller ej.N Niq skrev:Skulle jag räkna den tid jag sätter på ved i timlön så skulle jag garanterat gå på minus. Men det gäller ju allt annat man gör också. Arbete på egna saker gör man ju för att man hellre lägger tiden på det själv än betalar någon annan att göra det. Skulle jag inte göra saker själv som vedarbete och annat som behöver göras på hus eller gård så skulle jag inte ha råd att bo som jag gör.