303 312 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Ja, nåde den som arbetade på söndagen, men det var utifrån religion och ingen brydde sig om hur det påverkade befolkning. Även den fattigaste kunde bestraffas för att bryta mot det. Kunde t.o.m. noteras om det i husförhörslängd.😇 Det blev ingen absolution.😂Rönnerdahl skrev:
Ser man i gamla protokoll så är de överfulla med folk som straffades för att de inte hade råd att ta söndagen ledig. Många tyckte det var bättre att arbeta på söndagen och ta straffet än att missköta höbergningen eller fisket och låta familjen svälta.Rönnerdahl skrev:
Hela Sverige odlades upp utan maskiner ioch med strängt förbud mot söndagsarbete.
Om fattigsverige hade råd med en fridens dag per vecka; skulle vi inte ha det nu?
Men jag vet att det är mycket som vi inte har råd med numera.
Och jag agiterar inte för en bullerfri dag av religiösa skäl utan i från en strikt humanistisk livsåskådning.
Som vanligt var det de rika som var skenheliga för de arbetade minsann inte på söndagen men torparna deras kunde ha så ofördelaktiga kontrakt att de tvingades arbeta överlånga dagar veckan runt tills de stupade för att ha mat åt familjen.
För mig är söndagsarbete en ekonomisk nödvändighet även i nutid. Skall söndagen vara tyst måste jag förlänga de övriga arbetsdagarna på ett vis som kroppen min bevisligen inte tål. Alternativet är att ge upp och leva på bidrag. Då är det ju tyst.......
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Björken med flera träslag har för mig ett negativt värde om de skymmer solen, så redan från fällningen börjar degen/välbefinnandet ticka in.T tobiast skrev:
Dyraste veden jag köpt (och den ända) är en halv pall med logs, som räcker fortfarande.
Fungerar mycket väl i min kokskamin, i övrigt är logsen rätt värdelösa.
/W
Inga problem. Om jag ska sluta väsnas under söndagarna, så kör jag motorsåg, gräsklippare, traktor och vinkelslip sent på kvällarna de andra dagarna i veckan för att hinna med.Rönnerdahl skrev:
Hela Sverige odlades upp utan maskiner ioch med strängt förbud mot söndagsarbete.
Om fattigsverige hade råd med en fridens dag per vecka; skulle vi inte ha det nu?
Men jag vet att det är mycket som vi inte har råd med numera.
Och jag agiterar inte för en bullerfri dag av religiösa skäl utan i från en strikt humanistisk livsåskådning.
Sen ställer jag mig gärna och ser på när du tar diskussionen med lantbrukaren om att även om kornet är skördeklart och behöver tas på söndagen, så får han bannemej vänta till måndagen med att tröska även om det ska dra in ett regnoväder under natten som riskerar att sabba hela skörden. För det ska ju vara tyst.
Eldar du luckorna öppna i kakelugnen eller varför blir det ett problem att det sprätter i ugnarna?tensiden skrev:
Hallå ni kunniga! Jag har senaste dagarna sett att det trillat ett par granar (typ 20cm) i ett av våra skiften. Jag tänkte ta tag i dom och dels kapa rotvältorna men också städa upp lite allmänt då barnen brukar leka i den delen av skogen.
Vi eldar egentligen inte gran själva då det sprätter lite friskt i kakelugnarna, så vad är egentligen vettigast för mig att göra med dom? Kapa i enmeterslängder, lägga vid vägen och annonsera ut till någon att komma och ta för en femhundring? Kapa i 30cm och klyva och torka och sälja till sommaren/hösten för "mer"?
Utrymmet har jag. Arbetet ser jag som "nödvändigt kul" då jag sitter vid datorn och möglar om dagarna. Det är heller vad jag sett inte några mängder, utan en 4-5 träd, kanske fler som jag inte sett än.
Köps det barrved?
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Tänk på att det blev en ledig dag i veckan för pigor, drängar och statare.och ännu tidigare för trälarna. Ett slags kollektivavtal i form av påbud från myndigheterna,A AndersS skrev:
Dvs en förmån för det fattiga och inget gissel
Ok låter underligt när jag tänker på dom gamla kakel/plåtugnar jag stött på. Dom har alltid haft först ett gnistgaller och sedan täckande luckor med små spjäll i. Teoretiskt skulle det väl kunna komma utan någon liten glöd men risken är nog väldigt liten på dom jag sett.tensiden skrev:
Har du möjlighet att visa någon bild? Jag är bara nyfiken på hur det är gjort
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Sluta tjata, man får både sälja och köpa björkved till vilka priser man vill. Eller är det något som du vill förmedla som jag inte förstår, isf ber jag om ursäkt.T tobiast skrev:
/Workingclasshero
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
För egen del har jag nog aldrig sett gamla kakelugnsluckor utan cm-stora glipor. Gnistskydden sluter nog ofta tätare, men sådana har jag bara sett med öppna luckor. Men trevliga är de, när man kan sitta och titta in i elden även i en gammal kakelugn på samma vis som en modern kamin med glaskluckor.N Niq skrev: