Är väl ett bra tips för tråden, man får hantera sin ved utifrån verkliga förutsättningar. Avlångt land på norra halvklotet och olika förutsättningar. Så man hanterar ved när det passar bra 👍
Vi lär inte få någon tjäle i år hos oss.

Zixten Zixten skrev:
Då kanske det bli såpass med tjäle att man kan köra ut lite virke med traktorn....
Max halva lass, boggie på kärran och lite luft i däcken är modellen hos mig nu.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Max halva lass, boggie på kärran och lite luft i däcken är modellen hos mig nu.
Bra tankar, men det sjunker ju redan när man kör med tom kärra, så lite tjäle hade varit tacksamt....

Zixten Zixten skrev:
Bra tankar, men det sjunker ju redan när man kör med tom kärra, så lite tjäle hade varit tacksamt....
Kan du inte hugga på fastmark?

F fribygg skrev:
Kan du inte hugga på fastmark?
Om det varit så enkelt.....
Har en liten kraftledning, där ledningsägaren vill att det skall huggas....
Och jag har råkat säga att jag kan göra det själv....

A AndersS skrev:
Är väl ett bra tips för tråden, man får hantera sin ved utifrån verkliga förutsättningar. Avlångt land på norra halvklotet och olika förutsättningar. Så man hanterar ved när det passar bra 👍
Vi lär inte få någon tjäle i år hos oss.
Att det inte blir nån tjäle denna vintern är en sak, men blir det tjäle nästa vinter eller kommer det normalt vara mjukt från okt till april framöver?

F fribygg skrev:
Att det inte blir nån tjäle denna vintern är en sak, men blir det tjäle nästa vinter eller kommer det normalt vara mjukt från okt till april framöver?
Inte en aning, men de senaste vintrarna har det varit dåligt med tjäle här nere och blött ute i markerna.
Så jag har tagit för vana att ta ut det som behövs när det torkat framåt vårkanten, det fungerar bra det också och all ved ligger travat minst en vinter.
Beror ju även på markförutsättningar i området.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu har jag äntligen kommit igång på allvar med årets vedproduktion.

Jag hugger vindfall som till största delen är överåriga i en storskogsägares skiften. De har inte möjlighet att göra det själva.

• Traktor och vedstaplar i vinterskogsmiljö för vedproduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jawen och 8 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nu kom vintern i söndags enligt SMHI, men inte hinner någon tjäle gå i marken och om deras tiodygnsprognos stämmer kommer våren att inträffa här på fredag.
"Våren anländer om det råder vårtemperatur sju dygn i följd. Vårtemperatur är det då dygnsmedeltemperaturen är över 0,0°C, men ännu inte sju dygn i följd."

Var ute i markerna och det var bara lite på ytan kylan tagit, stora sjön har fortfarande delvis öppet vatten då lite är strömt och dagsmejan tar när solen står högre på himlen Här nere börjar det bli definition på en vanlig vinter,

Men det blir mindre vedhantering i år, fanns bara två nedblåsta tallar och 2-3 björk/ekar som får plockas ned uppifrån då de står illa till, men är hyfsat grova. Men alla vedförråd är redan fyllda, finns väl plats för någon kbm, och det har även använts mindre i vinter. Men det får bli efter påsk och med kaffepaus i vårsolen.👍

Idag har jag åtminstone börjat att ta hand om de två lass björkved jag fick hem för en månad sedan, skulle ha börjat med detta när det kom hem men en influensa kom emellan.
Det är sällan jag är riktigt sjuk men denna gången tog det ordentligt med feber ett antal dagar och ett envist efterhängande slemmigt huvud (i luftvägarna...).

Detta är vad jag mäktade med idag då det är bäst att ta det lugnt i början så att kroppen får vakna igen.

Björkved i högar på snötäckt mark vid rött hus, solig vinterdag med landskap av skog och berg i bakgrunden.
Skapa konto

Inte mycket av detta jag behöver klyva, upp till 12 cm diameter behöver jag bara slänga för tork på lastpallarna, och rundved av björk är jäkligt bra ved!

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
N
mikethebik mikethebik skrev:
Idag har jag åtminstone börjat att ta hand om de två lass björkved jag fick hem för en månad sedan, skulle ha börjat med detta när det kom hem men en influensa kom emellan.
Det är sällan jag är riktigt sjuk men denna gången tog det ordentligt med feber ett antal dagar och ett envist efterhängande slemmigt huvud (i luftvägarna...).

Detta är vad jag mäktade med idag då det är bäst att ta det lugnt i början så att kroppen får vakna igen.

[bild]

Inte mycket av detta jag behöver klyva, upp till 12 cm diameter behöver jag bara slänga för tork på lastpallarna, och rundved av björk är jäkligt bra ved!
Får du så stora bitar att torka ordentligt okluvna?

N Niq skrev:
Får du så stora bitar att torka ordentligt okluvna?
Jodå, det brukar funka bra.
Jag torkar alltid på lastpallar och slänger i en luftig hög samt täcker alltid inför regn eller snö för att slippa att få nytt vatten på, har väl inte så stor betydelse vid en mindre regnskur men jag har alltid gjort så för att direkt täcka av efter regnet eller snön.

Det här är nedtaget med maskin och då maskinkvistat vilket innebär att alla stammar är perforerade av matningshjulen, så nävern är inte tät.
Samt att jag aldrig eldar ved som inte torkat åtminstone 2 år, ofta längre än så.
Det jag eldar någongång emellanåt i vedspisen är klyvet för minst 10 år sedan men förvaras luftigt inomhus i vedbod där direkt solsken inte kommer åt.
Den veden är i "nyskick" om man kan uttrycka det så.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Helgen räddad Staplat virke och grenar i en kall skogsbacke under vintern.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Har funkat ganska så okej att köra fram det jag huggit nu i vinter, en liten bild på ett av lassen....

Nu har jag bara ett bekymmer, har lite för mycket ved just nu. Har ungefär två årsvedar kapat och kluvet redan, och kanske lika mycket som ligger som långved....

Men kanske bättre att ha för möe än för lite. 🤔🤔🤔

Traktor med lastvagn full av timmerstockar på en isig åker.
Skapa konto

• Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Nu har jag bara ett bekymmer, har lite för mycket ved just nu.

Men kanske bättre att ha för möe än för lite. 🤔🤔🤔
Jag är lika dan. Finns det ved i skogen så tas den ut och hanteras.😄

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.