Fick hem det här förra veckan

Staplad björkved i snö framför ett rött hus, bredvid ett snötäckt område och ett rött fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ca 17-18 m3 prima björkved från lokal skogsägare, 8500:- med körningen.
Björkmassa betalas väldigt bra nu och priset har ökat rejält på de 2 år sedan jag senast köpte hem lika mycket.
Min kompis som körde hem det berättade att en relativt stor aktör som säljer kapad och kluven ved nyligen fick lägga ner verksamheten då det inte går att ta betalt för att få lönsamhet i produktionen med anställda och maskiner samt att björken ska köpas in.

I mitt fall är det lite av en livsstil med vedhantering, primärt har jag en mycket välfungerande bergvärmeanläggning men eldar när det är väldigt kallt för att kapa topparna på elen samt att borrhålet när det får vila ett halvt dygn eller mera blir så mycket effektivare, samt att vedvärmen är jämnare än bergvärmens av-på, speciellt där jag har golvvärme.
Och att ha en bra beredskap om/när det stora långa strömavbrottet kommer är ovärderligt, frysa behöver vi inte och varm mat står vedspisen för.

Sedan ska förstås hela härligheten kapas och en del men inte mycket behöver också klyvas, rundkävlingar är banne mig bästa veden, lugn och fin förbränning med stort energiutbyte.

Finns ju också dom (stollar?) som räknar på sitt eget arbete och inte tycker det är "lönt" att jobba med veden, men avstår man inte betalt arbete för att göra det är det bara roligt och nyttigt för kropp och själ med jobbet, speciellt att stå i vårsolen och njuta.

Som en annan kompis brukar säga, man känner sig rik när man har en full vedbod!

• Gilla
  • Älska
Hybro och 10 till
  • Laddar…
T
mikethebik mikethebik skrev:
Fick hem det här förra veckan

[bild]

ca 17-18 m3 prima björkved från lokal skogsägare, 8500:- med körningen.
Björkmassa betalas väldigt bra nu och priset har ökat rejält på de 2 år sedan jag senast köpte hem lika mycket.
Min kompis som körde hem det berättade att en relativt stor aktör som säljer kapad och kluven ved nyligen fick lägga ner verksamheten då det inte går att ta betalt för att få lönsamhet i produktionen med anställda och maskiner samt att björken ska köpas in.

I mitt fall är det lite av en livsstil med vedhantering, primärt har jag en mycket välfungerande bergvärmeanläggning men eldar när det är väldigt kallt för att kapa topparna på elen samt att borrhålet när det får vila ett halvt dygn eller mera blir så mycket effektivare, samt att vedvärmen är jämnare än bergvärmens av-på, speciellt där jag har golvvärme.
Och att ha en bra beredskap om/när det stora långa strömavbrottet kommer är ovärderligt, frysa behöver vi inte och varm mat står vedspisen för.

Sedan ska förstås hela härligheten kapas och en del men inte mycket behöver också klyvas, rundkävlingar är banne mig bästa veden, lugn och fin förbränning med stort energiutbyte.

Finns ju också dom (stollar?) som räknar på sitt eget arbete och inte tycker det är "lönt" att jobba med veden, men avstår man inte betalt arbete för att göra det är det bara roligt och nyttigt för kropp och själ med jobbet, speciellt att stå i vårsolen och njuta.

Som en annan kompis brukar säga, man känner sig rik när man har en full vedbod!
Lite högt pris om du räknat i m3t. Det blir 840 kr/m3fub, vilket är betydligt högre än industrin betalar, kan varier lite beroende på område men inte så mkt. Industriveden får skogsägaren också skatta för, tveksamt om han tar upp privatveden. Tveksamt också om man ska gynna sådant, även om man kastar in ett nöjeselement.

Klart man måste räkna in sitt eget arbete med veden, dessutom eventuella maskinkostnader, underhåll osv. En vedkalkyl ska göras som alla andra ekonomiska kalkyler, ty det är per definition ingen nöjesartikel utan en ekonomisk resurs, ett energislag. Girigbuk AB lägger ju också sitt arbete mot oss och saltar dessutom rejält, så ock din vedhandlare, vedklyvare. Därav skillnad i pris på långved och huggen.
Sen håller jag med om att det är trevligt att stå med veden på vårvintern men lönsamt är det inte idag. Därför skaffade jag en llvp när massapriset gick upp kraftigt och bönderna ansåg att de skulle ha samma i m3t för långveden som i fub från industrin, pengar som de dessutom cashar in svart på vedmarknaden.
Sen kör jag tibber på det och 400v-timer på vvb:n som bara laddar två timmar på natten när det är som billigast. Eldar gör jag bara nu när elpriset är högre och den lilla ved jag behöver skaffar jag på annat sätt än genom bönderna numer.

T tobiast skrev:
Det blir 840 kr/m3fub, vilket är betydligt högre än industrin betalar, kan varier lite beroende på område men inte så mkt.
Något lägre än vad industrin betalar vid väg i Östergötland , men @mikethebik fick veden hemlevererad så jag tycker nog priset var rimligt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Något lägre än vad industrin betalar vid väg i Östergötland , men @mikethebik fick veden hemlevererad så jag tycker nog priset var rimligt.
Leveransen kan ju såklart räknas på. Vilken prislista refererar du till? Har du en länk?

Jag räknar inte pengar, dvs inget man måste göra, skog och ved är fritid och rekreation, även motion och fritidssyssla. Men ved är inte huvudsaklig värmekälla i våra fastigheter.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Klart man måste räkna in sitt eget arbete med veden, dessutom eventuella maskinkostnader, underhåll osv. En vedkalkyl ska göras som alla andra ekonomiska kalkyler, ty det är per definition ingen nöjesartikel utan en ekonomisk resurs, ett energislag
Att räkna arbetstiden som kostnad tycker jag låter galet, åtminstone för folk som gör det på fritiden. Alternativet är då oftast inte att man gör något annat som man tjänar pengar på. Men visst om man tar ledigt från jobbet för att jobba med hemmaveden kan man ju tänka så, men ytterst få gör det.
Klyver jag ved en timme på kvällen är det väldigt svårt att se att det skulle belasta mitt vedkonto med en kostnad om man inte ska vara superpetig och räkna på yxans förväntade livslängd.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vill man räkna arbetstiden som kostnad för veden bör man också räkna all annan tid och verktyg/maskiner som läggs på huset/tomten/markerna som arbetstid, då får nog herr Krösus slanta upp för gräsklippning, fönsterputs, ogräsrensning osv osv i all oändlighet.

Tur man inte är herr Krösus eller väljer att räkna sin egen tid som pengar jämnt och ständigt...

• Gilla
L A Axelsson och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vill man räkna arbetstiden som kostnad för veden bör man också räkna all annan tid och verktyg/maskiner som läggs på huset/tomten/markerna som arbetstid, då får nog herr Krösus slanta upp för gräsklippning, fönsterputs, ogräsrensning osv osv i all oändlighet.

Tur man inte är herr Krösus eller väljer att räkna sin egen tid som pengar jämnt och ständigt...
Jag tycker att du gjorde en bra affär. Lyssna inte på folk som inte vet vad som försiggår och hejvild kallar människor för girigbuk AB som saltar fakturor och inte betalar skatt. Hur vet han det och varför ska man utgår från sådant? Tråkigt att behöva tänka så 😞.

B
@tensiden jag brukar kika på blocket och emellanåt köpa den typen av ved på stock, om något dyker upp i närheten. Just gran har jag eldat i kopiösa mängder, först ett antal år med "gudrun-ved" och sedan barkborrehärjad granskog. Visst det går åt 30% större volym, men den värmer ju granen huset lika väl som nån annan ved.

Vet inte vart du bor, men det är väl bara att prova att kasta ut en annons. Du kanske får kontakt med nån som är intresserad av att köpa mer ved på stock återkommande också, så det kan ju bli mer affär, för det lär väl inte vara sista gången som ett träd blåser ner heller.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Hittar du nån länk eller nåt bolag som betalar 800+ för björkveden så får du återkomma som sagt. Väldigt intresserad av den uppgiften eftersom jag har svårt att hitta nån som betalar dom priserna. Snarare ligger priset mellan 500-600 +- några tior. Men som sagt styrk gärna ditt påstående.

Som om jag tar semester från mitt vardags jobb och jobbar med åt ved så? Sparar jag pengar eller förlorar eller hur skulle denna kalkyl se ut😅
Jag håller med, ved är motion och rekreation där friskluft och härlig sol erbjudes.

Kapa lite fällor nyss också, asp i mitt fall. Det va noll spänning i dom två stackarna. Röta va det dock gott om.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Hittar du nån länk eller nåt bolag som betalar 800+ för björkveden så får du återkomma som sagt. Väldigt intresserad av den uppgiften eftersom jag har svårt att hitta nån som betalar dom priserna.
Du får förhandla med dina virkesköpare, prislistorna finns tillgängliga på nätet för de som nöjer sig med listpriset..

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane
tensiden tensiden skrev:
Kapa i enmeterslängder, lägga vid vägen och annonsera ut till någon att komma och ta för en femhundring? Kapa i 30cm och klyva och torka och sälja till sommaren/hösten för "mer"?
Kanske fungerar det där du bor.
I Stockholms området är det inte helt ovanligt att folk låter någon ta ner en gran eller en tall och så kapar de upp det i 30 cm bitar ungefär och lägger ut för folk att hänga gratis. Är det en stor mängd så kanske man kan ta en slant.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Har jag jobbat veden en timme eller två, brukar jag titta på den färdiga veden och känna efter, om jag tycker det var värt det. Jag brukar tänkar för hur många dagar veden som blev klart kommer räcka.

Finns dagar, där man har bra flyt med arbetet, andra dagar mindre bra. Men för det mästa tycker jag tiden jag lägger på veden är värt det.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Som om jag tar semester från mitt vardags jobb och jobbar med åt ved så? Sparar jag pengar eller förlorar eller hur skulle denna kalkyl se ut😅
Jag håller med, ved är motion och rekreation där friskluft och härlig sol erbjudes.

Kapa lite fällor nyss också, asp i mitt fall. Det va noll spänning i dom två stackarna. Röta va det dock gott om.
Har du stora asp'ar så kolla om det finns bon efter spillkråka/hackspett, men de går ju också ned av röta.
Har en del bon i beståndet, här ett av varje sort.
Träd med bohål efter spillkråka eller hackspett i en asp.
Skapa konto
Stam av en asp med ett mörkt fågelbo, troligen skapat av spillkråka eller hackspett, synligt mot en klar himmel.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.