111 882 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Jag tycker att det är fantastiskt att ca 200-300 färre personer dör i förtid nu än 2015, fortsätter minskningarna i den här takten är vi nog snart nere på Finlands nivå med bara 200 som dör i förtid pga vedeldning.D djungelkatt skrev:
Det är ju eldning i öppna spisar och andra ineffektiva eldstäder som framför allt är farligt, en kampanj där man från staten genom Naturvårdsverket eller Boverket uppmuntrar till installation och ökad eldning i moderna effektiva lokaleldstäder tror jag vore på sin plats, det skulle nog både kunna minska dödstalen och importen av fossil kraft.
Så hur många skulle stryka med av alternativen till vedeldning ?
Jag antar att ts har siffror på det också.
Jag veckopendlar från Malmö till Dalsland, där jag eldar med ved, sköter skog och jagar.
Undrar vilket ställe som är farligast, att korsa Amiralsgatan eller rensa vindfällen med motorsåg.
Är 60, vete f-n om jag blir 70 med ts resonemang.
Jag antar att ts har siffror på det också.
Jag veckopendlar från Malmö till Dalsland, där jag eldar med ved, sköter skog och jagar.
Undrar vilket ställe som är farligast, att korsa Amiralsgatan eller rensa vindfällen med motorsåg.
Är 60, vete f-n om jag blir 70 med ts resonemang.
Snarare 700*0,5D djungelkatt skrev:Såhär menar du?:
50st * 50 år = 2500
700st * 10 år = 7000
Sen tycker jag man måste beakta meningsfullheten.
Folk behöver arbeta för att samhället ska gå runt. Självklart så säkert som möjligt.
Folk ska kunna trivas och ha värme i sina hem. Men för det behövs inte en öppen eld i de fall man bor i en tätort.
700 st är en gissning
10 år en gissning.
Arbetsplatsolyckor vet vi exakt hur många, och hur gamla de är. Det kan man sen väga mot medellivslängd och får då fram ett väldigt bra värde på hur många år som gått förlorat.
Dina röksiffror är vara lösa antaganden. Tex ska man också räkna hur många som skulle dö i förtid pga dålig inomhusmiljö kopplat till att det är för kallt inomhus om de inte eldar.
I allmänhet en sund inställning med när lagstiftarna tappat kontakten med verkligheten är lite civil olydnad inte fel. Lagar är inte nedsända på stentavlor av Gud Fader själv utan kan vara felaktiga och ska då ifrågasättas och utmanas i synnerhet för offerlösa brott och rena morallagar.NyKarin skrev:
Jag har svårt att se att det kommer bli förbjudet med kamineldning, många hus som är beroende av det för uppvärmning. Men visst är det väl så att om man ska byta kamin att man behöver köpa en nyare för att den ska bli godkänd? Pga av effektivitet etc.B Bitterhetsakademin skrev:
JaD djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
En ny kamin har väl högre effektivitet men en stor del av utsläppen beror på den som eldar. Många idag har inte kunskapen utan eldar på fel sätt till exempel med sur ved och där hjälper inte en modern kamin. Rätt hanterat blir problemen små.NyKarin skrev:
Det är också ur ett beredskaps perspektiv gynnsamt om en betydande del av befolkningen kan värma sina hus utan att vara beroende av elnätet. Som omvärldsläget är i dag ska vi nog vara glada för allt som ökar möjligheten att värma upp sitt hem även om elen är utslagen under längre tid.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Referens till påståendet tack!D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
Och gärna info om evt jävsförhållanden (eftersom inläggen ter sig något polariserade).
Jävsförhållande? Tror du @djungelkatt säljer partikelfilter?
Men en referens i trådstart hade varit lämpligt. Nu visade det sig ju vara en myndighetsrapport av låg kvalitet och trovärdighet.
Men en referens i trådstart hade varit lämpligt. Nu visade det sig ju vara en myndighetsrapport av låg kvalitet och trovärdighet.